Ik denk dat we het met zijn alle daar wel over eens zijn:
De KNRM doet goed werk, maar zou wat minder aan pechhulp moeten doen.
De coordinatie ligt bij de kustwacht en die vindt het wel goed, druk op een knopje en vrijwilligers gaan rennen.
Wat betreft C liggen we dus volledig op 1 lijn Thor, F.maar hier geldt dus ook dat de Kustwacht op een of andere manier is/ wakker moet worden.
D. Die bedrijfen zie ik zonder meer ook als professioneel, maar je vergeet er dan ook een hoop zoals de waterhulpdienst, als de kustwacht en KNRM met dit soort bedrijven goed zou samen werken denk ik dat die ook de 365/24/7 kunnen garanderen! maar het moet deze bedrijven ook mogelijk gemaakt worden om te bestaan en niet dat de KNRM dus komt voor een bootje voor de sluis met motorpech.
E. vind ik erg kortzichtig, tuurlijk betaal je ook mee aan die kosten, maar je kan niet ontkennen dat de KNRM ook veel nuttige dingen doet, kijk naar stations als Scheveningen, Hoek van Holland, Ter Heijde, enzovoort, daar wordt wel samengewerkt, daar worden wel veel echte reddingen of hulpverleningen gedaan.
D. Als de waterhulpverleners 365/7/24 zouden garanderen dan komt de rest vanzelf maar de waterhulpverleners doen dat tot heden niet en waarschijnlijk om de volgende reden a. ze worden beperkt in hun vrijheid (kunnen even niet meer naar meer lucratieve inzetten als die zich zouden voordoen, Post Urk is bijv. naar de UK geweest) b. Een 365/7/124 inzet met alles wat daaraan zit (regels en regeltjes, wetten en wetjes, keuringen materieel, opleiding personeel etc. wat men ook maar kan bedenken, daar is de overheid namelijk goed in) van een bepaald station zal kostenverhogend werken. c.de waterhulpverleners kennen naast de waterhulpverlening veelal andere activiteiten, de Edammers doen bijv. bergingen in de lande, Menno Leder doet aan rondvaarten met snelle boten etc.
E.Hoeveel van de KNRM inkomsten 12-14 miljoen wordt zinvol besteed aan het echte redden van schipbreukelingen en anderen in werkelijk levensbedreigende situaties ?
Dat de KNRM om de huidige status (service, inzetten mbt levensbedreigende situaties etc. ontwikkeling materieel en werkmethoden, (kostbare PR ?)) hoog zal moeten houden met alternatieve activiteiten moge duidelijk zijn.
F.De Kustwacht is een overheidsorganisatie die vwb "noodoproepen 365/7/24" moet reageren en actie ondernemen en daartoe momenteel de KNRM op pad stuurt.
Het ware interessant de "noodoproepen" (want daar begint het allemaal mee) eens grondig te analyseren en aan de hand van deze analyse te komen met voorstellen vwb de toekomstige aanpak.