Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 237627 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 2 mei 2009, 00:47:09
(...)

Kok: ,,Tot nu toe maken we de vaccins in eieren, in de nieuwe fabriek gebeurt dat in vaten met niercellen. Dat proces gaat veel sneller en bovendien is het veiliger voor onze mensen, want met die vaten is het productieproces helemaal afgesloten.''

(...)

Varkensnieren?  ???

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 2 mei 2009, 00:59:42
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3828654/__Mexicaanse_griep_in_Frankrijk__.html?p=1,1

vr 01 mei 2009, 20:19
Mexicaanse griep in Frankrijk

PARIJS -  In Frankrijk zijn de eerste gevallen van Mexicaanse griep vastgesteld. Het gaat om twee personen die het nieuwe griepvirus onder de leden hebben, meldde de minister van Volksgezondheid Roselyne Bachelot vrijdag.

Ook is er een derde persoon die „zeer waarschijnlijk” besmet is met de variant van het H1N1-virus. Bachelot zei dat de drie in Mexico zijn geweest. „Ze liggen in ziekenhuizen in Parijs en maken het goed.”

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 2 mei 2009, 09:35:12
Vanmorgen met veel plezier naar radio 1 geluisterd, waar een hoogleraar gezondheidskunde van de VU Amsterdam meldde, dat paniek over dit virus in huidige vorm volstrekt onnodig is voor iedereen die verder dan 1 kan tellen. Dat de paniek vooral wordt veroorzaakt door de superhijgende media.

Tevens meldde hij waar Palmpie en ik naar zochten: per jaar sterven er alleen in Nederland al ca. 1600 mensen aan gewone griep.

Volgens de hoogleraar zijn er tot nu toe wereldwijd 19 mensen aan dit griepvirus gestorven - en dan nog vooral omdat men het virus eerst niet herkende en daarom te langzaam reageerde. Met goede medische zorg hoeft een mens met gemiddelde weerstand hier niet aan te overlijden.

Als we dat vergelijken met de dagelijks vele duizenden/tienduizenden? doden aan oorlog, misdaad, aids, vuil water en het verkeer, dan zit er toch wel iets scheef aan al deze aandacht.

Ik vraag me ook af, of men deze "epidemie" (grml) een "pandemie" durft te gaan noemen wanneer er in de meeste landen ter wereld gemiddeld 1 zieke (let op: geen dode!) wordt aangetroffen?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Firegirl112

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 2 mei 2009, 10:49:21
Varkensnieren?  ???

Nee, honden-nier-cellen oftewel MDCK cellen. Dit is een nieuwe manier van produceren van het griep vaccin. Beetje googlen en er is zat over te vinden.

@Tijgernest: Helemaal mee eens dat de media het flink opblazen, in mijn ogen is deze griep niet erger dan een normale seizoensgriep.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 2 mei 2009, 14:09:09
Je moet je wel realiseren dat er nu medicijnen worden uitgedeeld en dat NL maar 4,5 mln dosissen hebben. Als het inderdaad 'groot' wordt kom je daaraan te kort.

Nu valt het medisch nog goed te behappen maar stel dat ineens 2 miljoen mensen in NL medische hulp nodig hebben... kunnen de ziekenhuizen dat aan?  ??? ??? :-X Stel dat 1/3 van het medisch personeel ook ziek thuis zit...

Beter nu 'overdreven' gereageerd en het in de kiem smoren dan dat je achteraf sorry moet zeggen.  ;)

Voor onafhankelijk nieuws kan je hier de persconferenties vinden van de WHO: http://www.who.int/en/

http://www.ad.nl/diagnose/mexicaansegriep/3190342/Alle_medepassagiers_besmette_peuter_opgespoord.html

zaterdag 02 mei 2009
Alle medepassagiers besmette peuter opgespoord

HOOFDDORP - Alle passagiers die afgelopen maandag in het vliegtuig vanuit Mexico vlakbij de peuter hebben gezeten die besmet bleek met de Mexicaanse griep, zijn opgespoord.
De GGD Kennemerland heeft dat zaterdag gezegd.

De peuter was met zijn familie op familiebezoek in Mexico geweest en is daar zeer waarschijnlijk besmet geraakt.

Het 3-jarige kind maakt het overigens goed, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Het kind kreeg vlak na aankomst in Nederland koortsklachten. Omdat het tijdens de reis anderen besmet zou kunnen hebben, moeten die preventief worden behandeld met de virusremmer Tamiflu.

Ook de stewardessen die het kind hebben verzorgd tijdens de reis, krijgen uit voorzorg de medicijnen toegediend.

Daarbij worden ze de komende tijd medisch goed in de gaten gehouden. In totaal gaat het om ongeveer dertig personen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 2 mei 2009, 14:09:42
http://www.ad.nl/buitenland/3190327/Eerste_geval_Mexicaanse_griep_in_Itali.html

zaterdag 02 mei 2009
Eerste geval Mexicaanse griep in Italië

FLORENCE - In Italië is een eerste geval van Mexicaanse griep geconstateerd. De patiënt is in de Toscaanse stad Massa in het ziekenhuis opgenomen. Dit heeft het Italiaanse persbureau ANSA zaterdag gemeld.
Het gaat om een man van vijftig jaar oud uit de provincie Massa die op 23 april van een reis naar Mexico is teruggekeerd. De man ligt al enkele dagen op een afdeling voor besmettelijke ziektes. De behandeling slaat goed aan en de man is vrijwel genezen.

(ANP)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 2 mei 2009, 14:11:22
Doet me een beetje denken aan de film Blindness...  ::) :-X

http://www.ad.nl/diagnose/mexicaansegriep/3190217/Hotel_Hongkong_omgeven_door_media.html

zaterdag 02 mei 2009
Hotel Hongkong omgeven door media

HONGKONG- Het hotel in\ Hongkong waar zes Nederlanders in quarantaine zitten, is omgeven door media.
Tientallen journalisten en cameramensen doen verslag van de maatregel, die ervoor moet zorgen dat de Mexicaanse griep zich niet verder verspreidt in China.

Politieagenten bewaken de in- en uitgangen van het hotel Metropark in de wijk Wanchai. De straten rond het hotel zijn afgezet met blauw-wit lint. Winkels nabij het gebouw zijn op last van de politie gesloten.

Gezondheidsmedewerkers zijn aanwezig om de tweehonderd gasten en honderd personeelsleden van het hotel in de gaten te houden. Volgens een woordvoerder wordt gezorgd voor de ,,essentiële behoeften’’ van de mensen. Ook worden psychologen ingezet.

China vreest voor een grootschalige uitbraak van de Mexicaanse griep, met de uitbraak van het SARS-virus in 2003 en het vogelgriepvirus dat nog steeds slachtoffers eist in het achterhoofd. Daarom gaan de autoriteiten sneller over tot drastische maatregelen dan elders ter wereld.

Hotelgasten die weigerden in het pand te blijven, zijn dan ook gedwongen overgebracht naar een quarantaine-unit aan de grens van Hongkong. Twaalf mensen verblijven in dat pand, waar tijdens de SARS-uitbraak ook mensen in afzondering werden geplaatst.

(ANP)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 2 mei 2009, 14:13:19
http://www.ad.nl/diagnose/mexicaansegriep/3189974/Virus_zit_achter_slot_en_grendel.html

zaterdag 02 mei 2009
Virus zit achter slot en grendel
Door MONICA BEEK

ROTTERDAM - Daar ligt het. Het gevreesde Mexicaanse griepvirus. In een Rotterdams laboratorium met een geel-zwarte 'biohazard' sticker op de deur. Een deur zonder klink overigens.

,,Je kan het lab alleen in via een luchtsluis met onderdruk,'' vertelt viroloog Ab Osterhaus. ,,Deze deur is van binnen met rubber verzegeld, maar op last van de brandweer mogen we hem er niet uithalen.''

De afdeling virologie van het Erasmus MC met hoogleraar Osterhaus als hoogste man, ziet eruit als een ouderwets scheikundelokaal. Er wordt sinds gisteren hard gewerkt aan een vaccin tegen het Mexicaanse griepvirus. Uit het wangslijm van de eerste en vooralsnog enige patiënt in Nederland is de H1N1-streng geïsoleerd.

In platte ronde petrischaaltjes mag het virus groeien om vervolgens in ampullen de vrieskist in te gaan met een temperatuur van min 196 graden. ,,Die is net als het lab beveiligd met een sleutel én een code,'' vertelt Osterhaus.

Om een vaccin te kunnen maken, moeten zijn medewerkers het virus karakteriseren. ,,Hoe het groeit, hoe het verandert en hoe gevoelig het is voor anti-virale middelen.'' Die informatie gaat uiteindelijk naar een farmaceutisch bedrijf, waar het vaccin in grote hoeveelheden kan worden geproduceerd.

Of dat ook echt gaat gebeuren, is op dit moment echter nog de vraag. ,,Gisteren heb ik nog via de telefoon vergaderd met de Wereldgezondheidsorganisatie,'' vertelt Osterhaus. ,,Er zijn nog steeds te veel onzekerheden om een beslissing te nemen.''

Productie op grote schaal van een vaccin tegen Mexicaanse griep gaat ten koste van inentingen tegen de normale seizoensgriep, die jaarlijks wereldwijd een half miljoen slachtoffers eist. ,,Ik zeg, we moeten nog even wachten. Een maand, hooguit twee, tot er meer duidelijkheid is over de mate van verspreiding.''

Osterhaus weet dat hij bekend staat als een doemprofeet en onheilsprofessor. ,,Maar het is de WHO, de wereldgezondheidsorganisatie, die beslist dat we nu in fase 5 zitten en in die beslissing ben ik niet betrokken. Ik weet niet zeker of we een pandemie krijgen, maar ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat die er niet komt.''

De Mexicaanse griep lijkt nu een milde influenza-variant, maar, zegt de viroloog, zo begon de Spaanse griep in 1918 ook. ,,Mild en rustig in de zomer, want griep houdt niet van warmte. Tot oktober, november van dat jaar het virus muteerde naar een veel gevaarlijkere variant en zich in een razend tempo verspreidde.

Toevallig was dat ook een H1N1-variant die vooral jonge mensen in de kracht van hun leven trof.'' Hoe dat proces van mutatie zich afspeelt is nog een van de grote vragen waar griepwetenschappers zich over buigen.

,,Wat als ik nu niets zeg en we krijgen echt een gevaarlijke pandemie? Dan zijn we niet voorbereid. Mijn leidraad is altijd, wat wil ik voor mijn familie en vrienden. Als ik voor hun virusremmers wil en een vaccin, dan moet ik dat ook adviseren voor de rest van de bevolking.''

Zijn critici kunnen zeker gelijk krijgen, geeft Osterhaus toe. Dan is de Mexicaanse griep een mediahype gebleken. ,,Ik hoop zelfs dat ik het mis heb. Maar als ik te genuanceerd ben, gebeurt er niets en met sars en de vogelgriep had ik ook gelijk.''

zie ook:

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 2 mei 2009, 14:16:06
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3829965/__Meer_doden_in_Mexico__.html?p=8,1

za 02 mei 2009, 08:55  | 6 reacties
Meer doden en besmettingen in Mexico

MEXICO-STAD -  In Mexico is het officiële dodental als gevolg van de Mexicaanse griep vrijdag iets opgelopen. Bij een zestiende slachtoffer is het virus vastgesteld als doodsoorzaak. Dat heeft de minister van Gezondheid José Angel Córdova bekendgemaakt.

Behalve bij de zestien slachtoffers is de Mexicaanse griep ook vastgesteld bij 381 zieken. Eerder op de dag maakten de autoriteiten nog melding van 328 zieken en 15 doden.

Het uiteindelijke dodental valt volgens Córdova lager uit dan eerder verwacht. Mexico houdt er nu rekening mee dat de ziekte 101 mensenlevens zal kosten. Eerder ging Mexico nog uit van 176 doden door H1N1.