Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 235699 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #700 Gepost op: 13 november 2009, 17:58:08
Website verzamelt bijwerkingen griepprik

vr 13 nov 2009, 14:02
http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5316541/__Website_voor_bijwerkingen_griepprik__.html?p=18,2

ASSEN -  Jeuk, huiduitslag, stijve arm, pijnlijke zwelling in de okselstreek, hals of lies? Wie last heeft van bijwerkingen van de reguliere griepprik of de prik tegen de Mexicaanse griep, kan dat doorgeven aan een meldpunt op de website van de Grote Griepmeting. Dat heeft initiatiefnemer Carl Koppeschaar vrijdag laten weten.

„Er doen de merkwaardigste indianenverhalen over de griepprikken de ronde. Er zouden stoffen zijn toegevoegd die je hersencellen aantasten. Ook zou de overheid nanodeeltjes inspuiten of zelfs biochips om iedereen stiekem in de gaten te kunnen houden. Volkomen flauwekul en onnodige bangmakerij. Hoe het echt zit, willen we laten zien aan de hand van meldingen die bij ons binnenkomen”, schrijft hij op de site degrotegriepmeting.nl.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #701 Gepost op: 13 november 2009, 18:03:23
Website verzamelt bijwerkingen griepprik

vr 13 nov 2009, 14:02
http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5316541/__Website_voor_bijwerkingen_griepprik__.html?p=18,2

ASSEN -  Jeuk, huiduitslag, stijve arm, pijnlijke zwelling in de okselstreek, hals of lies? Wie last heeft van bijwerkingen van de reguliere griepprik of de prik tegen de Mexicaanse griep, kan dat doorgeven aan een meldpunt op de website van de Grote Griepmeting. Dat heeft initiatiefnemer Carl Koppeschaar vrijdag laten weten.

„Er doen de merkwaardigste indianenverhalen over de griepprikken de ronde. Er zouden stoffen zijn toegevoegd die je hersencellen aantasten. Ook zou de overheid nanodeeltjes inspuiten of zelfs biochips om iedereen stiekem in de gaten te kunnen houden. Volkomen flauwekul en onnodige bangmakerij. Hoe het echt zit, willen we laten zien aan de hand van meldingen die bij ons binnenkomen”, schrijft hij op de site degrotegriepmeting.nl.

De enige officiele website om bijwerkingen te melden en waar ook wat met wordt gedaan is deze website: http://www.lareb.nl . Bovenstaande initiatief is 'leuk' maar zet geen zoden aan de dijk!!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #702 Gepost op: 13 november 2009, 18:56:51
http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5310341/__Uitblijven_prik_geeft_onrust_in_kinderopvang__.html?p=18,2

vr 13 nov 2009, 05:30  | 46 reacties
Uitblijven prik geeft onrust in kinderopvang
door Arianne Mantel

AMSTERDAM -  Personeelsleden van crèches en ouders die kinderen op de kinderdagverblijven hebben, zijn verontwaardigd dat medewerkers in de kinderopvang niet preventief gevaccineerd worden tegen de Mexicaanse griep.

Bij kinderdagverblijf de Kinderkamer in Alkmaar willen de babyleidsters ook ingeënt worden tegen de Mexicaanse griep. Vlnr Bea de Wit, Anne Altelaar, Linda Naberman en Tamara van der Schinkel. Foto: Martin Mooij

Het besluit om ouders, broers en zussen van zuigelingen jonger dan zes maanden wél te vaccineren en de leidsters niet, stuit op onbegrip. De onrust neemt zelfs zodanig toe dat ouders hun kind van de crèche halen.

De Leidse moeder Mirella Volwater: "Ik ben moeder van drie kinderen, de jongste is vijf maanden. Ik ga voor hem voorlopig andere opvang zoeken. En ik hoop dat als hij straks zes maanden is, wel ingeënt wordt, zodat hij weer gewoon naar het kinderdagverblijf kan." Ook Mira Linders in Veghel houdt haar dochter van vier maanden thuis: "Vorige week is bij een kindje op het kinderdagverblijf Mexicaanse griep geconstateerd en vanaf dat moment houd ik mijn dochtertje thuis. Maar de kosten van deze crèche betaal ik door, want anders ben ik mijn plaats kwijt. Nu blijkt dat men baby's onder de zes maanden niet vaccineert en de huisgenoten wel, lijkt het mij een logisch gevolg dat de leidsters van het kinderdagverblijf ook gevaccineerd worden."

Ook de kinderdagverblijven zijn dezelfde mening toegedaan. BOinK, de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en peuterspeelzalen, laat weten het vreemd te vinden dat personeel werkzaam in de kinderopvang niet hoeft te worden ingeënt. Volgens Boink onderschat de Gezondheidsraad het risico van besmetting: Bea de Wit, directrice van de Kinderkamer in Oudorp: "Dit besluit is zo ontzettend krom. Onze leidsters gaan even intensief met kinderen om als de ouders, zo niet intensiever. Ik kan me levendig voorstellen dat ouders met kinderen onder de zes maanden nu hun kind thuis gaan houden."

Bij het ministerie van Volksgezondheid zijn inmiddels ook de signalen binnengekomen van onrust onder crèchemedewerkers. Volgens een woordvoerder van het ministerie heeft de Gezondheidsraad advies gegeven over de te vaccineren groepen. "Daarbij is ook op de crèches gelet, maar volgens de deskundigen gaat het toch vooral om de ouders, broertjes en zusjes van zuigelingen jonger dan zes maanden. Minister Klink heeft dit advies overgenomen."
Weet u meer?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #703 Gepost op: 13 november 2009, 19:09:31
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5319335/__Verkeerd_ge-vaccineerden_naar_huis__.html

vr 13 nov 2009, 17:47 | lees voor
Verkeerd gevaccineerde bejaarden naar huis

LAREN -  De groep verkeerd gevaccineerde bewoners van verpleeghuis Amaris Theodotion in Laren zijn vrijdagmiddag uit het ziekenhuis ontslagen. Dat meldt een woordvoerster van het verpleeghuis. De elf bejaarden kregen donderdag per ongeluk insuline geïnjecteerd in plaats van het vaccin tegen de Mexicaanse griep.

Negen bejaarden keerden vrijdagmiddag terug naar Laren, twee anderen moesten tot de avond blijven. „Er zijn geen complicaties, maar de dokter wil er honderd procent zeker van zijn dat alles in orde is”, aldus de woordvoerster.

Directrice Rachel Mak vermoedt dat de verpleegster het etiket van de flacon niet goed heeft gecontroleerd. „We onderzoeken nog wat er precies is fout gegaan”, aldus Mak.

Het is nog onduidelijk of de bejaarden alsnog gevaccineerd worden tegen de Mexicaanse griep.


Gast48368

  • Gast
Reactie #704 Gepost op: 13 november 2009, 23:20:19
Te belachelijk voor woorden. Bij ons op het werk lopen we met 20 kinderen in 1 lokaal. Op het KDV lopen 12 kindjes tot 4 jaar op een groep welke niet groter is dan een gemiddelde huiskamer.

Ook bij ons is in gezinnen de MG geconstateerd. De moeder (collega van mij) moet thuisblijven met de kleine welke MG heeft, de broertjes/zusjes mogen gewoon blijven komen op de opvang(in mijn groep). Ook leidsters mogen komen werken als hun partner/huisgenoot de MG hebben. Ook andere kindjes die het hebben blijven thuis maar hun broertjes en zusjes mogen blijven komen en de ouders mogen hun kind gewoon komen halen.

Hoezo voorkomen van besmetting??

Dus wat heeft het inenten ook voor zin. T is gewoon ook al veel te laat.  :-X :-\


Geen griepprik crècheleiders

http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5303273/__Geen_griepprik_crcheleiders__.html?p=1,2
do 12 nov 2009, 09:46

AMSTERDAM -  Het ministerie van Volksgezondheid is niet van plan om personeel dat werkzaam is in de kinderopvang te vaccineren tegen de Mexicaanse griep.

Dat blijkt uit een brief die het ministerie heeft gestuurd aan de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang.

Vaccinatie Zorg, het grootste inentingsbedrijf in Nederland, zegt te worden platgebeld door crèches met de vraag of het personeel een prik kan krijgen. "Maar we moeten de crèches helaas teleurstellen", zegt directeur Frans Akkermans in het AD. "Medewerkers van kinderdagverblijven behoren niet tot de risicogroepen. Aan die regel hebben wij ons te houden."

Woordvoerder Anneke Wybenga van de Gezondheidsraad voegt daaraan toe dat er 'ergens een grens getrokken moet worden'. "In sommige gevallen is het misschien logisch leidsters van een kinderdagverblijf ook in te enten, maar de Gezondheidszorg geeft advies op hoofdlijnen. En de huisgenoten van heel jonge baby's hebben over het algemeen het meeste contact met het kind."

Crèchepersoneel is het daar niet mee eens en spreekt over een gat in de bescherming van baby's tot zes maanden. De MO-groep Kinderopvang overweegt aan te dringen op uitbreiding van de term 'huisgenoten'. "Al is het wel moeilijk in kaart te brengen wie wel en wie niet intensief contact heeft met baby's. En misschien zijn er niet genoeg vaccins."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #705 Gepost op: 14 november 2009, 18:11:25
http://www.ad.nl/ad/nl/1046/Eredivisie/article/detail/444107/2009/11/14/Protest-Ajax-over-griepprik.dhtml

Protest Ajax over griepprik

AMSTERDAM - Ajax heeft de KNVB een brief gestuurd waarin de club protesteert tegen de competitievervalsing, die kan ontstaan nu sommige clubs spelers vaccineren tegen de Mexicaanse griep.
Dit meldt de Telegraaf. Ajax vindt het onrechtvaardig dat clubs die zich wel aan de regels van de overheid houden, straks in het nadeel zijn als ze een speler moeten missen door de griep.

De selecties van AZ, PSV, NAC Breda en Vitesse zijn ingeënt tegen de Mexicaanse griep, terwijl profvoetballers geen risicogroep zijn.

De KNVB ziet geen rol voor zichzelf weggelegd in deze kwestie, aldus directeur betaald voetbal Henk Kesler. (DHE)
14/11/09 12u18


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #706 Gepost op: 14 november 2009, 21:40:36
Wat ik me zo zat af te vragen, zouden er al Kamerleden zijn die op oneigenlijke gronden een griepprik hebben gehaald.  ::)
Kees  8)

Oranjes ingeënt tegen de griep

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5322362/__Oranjes_ingent_tegen_de_griep__.html
za 14 nov 2009, 05:30

DEN HAAG -  De troonopvolging komt door de Mexicaanse griep niet in gevaar. Naast koningin Beatrix zijn inmiddels ook prins Willem-Alexander, prinses Máxima en hun drie dochtertjes gevaccineerd tegen de nieuwe influenza.

De RVD bevestigt dat 'op advies van de huisarts een aantal gezinsleden is gevaccineerd'. De Koningin en de prinsesjes Ariane en Alexia vallen binnen door de overheid gestelde doelgroepen. Bij de kroonprins, zijn vrouw en hun oudste dochter, prinses Amalia, is het gebeurd op basis van 'medische indicatie'.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #707 Gepost op: 15 november 2009, 00:53:29
http://www.m-fm.nl/streekradio/streeknieuws/default.asp?intArticleID=18888

Drukte bij vaccinatie Mexicaanse griep

VELP - Bij sporthal De Dumpel in Velp was het vrijdag druk. Zo'n 7.000 mensen waren opgeroepen om zich in De Dumpel te laten inenten tegen de Mexicaanse griep.

http://www.m-fm.nl/streekradio/_images/new-cache_643716861_8_13149vaccinatievelptumb.jpg

In de omgeving van de sporthal was het een chaos met auto's. Er was geen parkeerplek meer te vinden. Verder stonden er lange rijen voor de prikposten in De Dumpel. Over twee weken moeten al deze mensen een tweede prik halen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #708 Gepost op: 15 november 2009, 00:54:49
http://www.nd.nl/artikelen/2009/november/14/-griep-bestrijden-in-cursus-van-tien-minuten

‘Griep bestrijden’ in cursus van tien minuten

Geplaatst: 14 november 2009 19:52

door onze redacteur Stephan Bol
Rond de tienduizend mensen bezochten dit weekeinde het spellenspektakel in Zwolle. |foto ANP/Lex van Lieshout

ZWOLLE - Op het spellenspektakel in Zwolle kunnen bezoekers kennis maken met de nieuwste spellen en krijgen ze persoonlijke uitleg.

1 waardering

Geen overbodige luxe, want bij gezelschapsspellen komt tegenwoordig veel meer kijken dan een dobbelsteen en een pion. ,,Als jij die blauwe kaart nu aan Charlie geeft, dan kunnen we Europa virusvrij maken'', zegt Christine tegen Carolien.

Twee stellen storten zich aan een klein tafeltje in de IJsselhallen van Zwolle op het nieuwe spel Pandemie. Een half uur geleden schoven ze aan en kenden ze elkaar helemaal niet. Als een ober in een restaurant snelde iemand van speluitgever QWG op hen af om de spelregels uit te leggen. ,,Ideaal'', vindt Daniël. ,,Binnen tien minuten begrepen we de bedoeling van het spel en konden we beginnen.''

Rond de tienduizend mensen bezochten dit weekeinde het spellenspektakel in Zwolle. Voornamelijk vaders met kinderen en volwassenen die van het spelen en verzamelen van gezelschapsspellen hun hobby hebben gemaakt. Uiteraard kun je spellen kopen en folders bemachtigen, maar het gaat vooral om het spelen. Over de hele evenementenhal verspreid staan tafeltjes met daarop vooral nieuwe spellen.

Pandemie
De tijd dat je alleen een dobbelsteen en pionnen nodig had voor een potje Mens erger je niet is voorbij. Toch werken spelbedenkers steeds meer aan de speelbaarheid van de spellen, zegt speluitgever Johan Kuipers van QWG-games.

Met het spel Pandemie heeft Kuipers potentieel goud in handen, nu de hele wereld in de ban is van de Mexicaanse griep. Toch valt dat volgens de uitgever tegen, omdat het spel pas in mei op de markt kwam en de grote speelgoedwinkels hun spelassortiment voor de komende feestdagen al hadden samengesteld. ,,Maar in de spelspeciaalzaken is Pandemie erg populair.''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #709 Gepost op: 15 november 2009, 00:56:47
http://www.deondernemer.nl/artikel/2134053/GRIEPPRIK-voor-SVEN!!

GRIEPPRIK voor SVEN!!
Job van den Aker - Tilburg
Ipheo - Eigenaar
Bedrijfsvoering
zaterdag, 14 nov 2009 19:04 | Door: Job van den Aker

Hebben jullie het ook gezien? Sven, al een paar dagen ziek op zijn bed met een verkoudheid en zelfs lichte koorts. In zijn race met concurrent Bokko, moest het uit zijn tenen komen. Puur op karakter wist ie eerste te worden tijdens wereldbekerwedstrijden in Heerenveen dit weekend. Brengt me op de griepprik.
 

Onderwerp van gesprek tijdens alle praatprogramma’s die Nederland rijk is. Alle deskundigen dringen om een plekje bij Pauw en Witteman en het onderwerp komt op topsporters. Zo als juist bekend is geworden blijken enkele profclubs in het voetbal hun spelers te hebben ingeënt tegen de Mexicaanse griep. De griep die ons allemaal bezig houdt en vooral bang maakt maar die in de praktijk niet meer slachtoffers blijkt te maken dan een gemiddelde andere seizoensgriep, maar dat terzijde. Blijkbaar ontbreekt het ons in deze tijd aan echt belangrijk nieuws en dus vullen we de spreektijd met problemen als afkortingen van politieke partijen die niet op een nummerbord mogen worden gebruikt en natuurlijk…de Mexicaanse Griepprik!
 

Die profvoetballers dus. Alle aanwezigen bij Pauw en Witteman weten het zeker: een GROTE SCHANDE. Waarom zouden profvoetballers anders zijn dan anderen en voorrang moeten krijgen. Ook het publiek in de zaal is het snel eens: GEEN voorkeursbehandeling voor omhooggevallen voetballers die niet tot de risicogroep behoren. Sorry groot publiek, ik deel jullie mening niet. Wat mij betreft ontvangen alle profvoetballers een vette Mexicaanse Griepprik. En dan hoor ik Nederland al zeggen: Ja, en wie bepaalt dan de grens????? Daar willen we in Nederland natuurlijk goede regeltjes voor afspreken. Kunnen we dat aan het gezond verstand van huisartsen of clubartsen overlaten zonder duidelijke grens…..Nee natuurlijk niet, dat werkt willekeur in de hand en dat kan absoluut niet!
 

Wat mij betreft hoeft er maar een regel te worden ingesteld. En dat is dat alle topsporters die naar de Olympische pelen gaan, worden ingeënt. Moet je je voorstellen dat Sven ziek is op het moment supreme! Sven die tonnen geld moet verdienen voor zijn sponsors als TVM en Essent. Sponsors die ervoor zorgen dat wij (alle Nederlanders) zodadelijk trots kunnen zeggen: WIJ HEBBEN GOUD!
 

23 februari 2010, de tien kilometer heren is verreden. Het publiek is euforisch en de officiële ceremonie staat op het programma. Op het schavot worden minister Klink en Erica Terpstra naar voren geroepen door de stadionspeaker. Beiden worden zij geëerd voor vlijt en goed gedrag en Nederland is trots. Vanaf de hotelkamer kijkt Sven met tranen in de ogen en veertig graden koorts. Ik moet er  toch niet aan denken!!