Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 235710 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #720 Gepost op: 17 november 2009, 14:15:48
'Regelmatig griep beschermt tegen H1N1'

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/regelmatig-griep-hebben-beschermt-tegen-h1n1
Gepubliceerd 17 november 2009 - 1:45 pm

Mensen die met regelmaat griep hebben of herhaaldelijk tegen griep zijn gevaccineerd, hebben mogelijk toch een grotere bescherming tegen de Mexicaanse griep.

Wetenschappers van een medisch instituut in Californië hebben verder onderzoek gedaan naar eerdere aanwijzingen daarvoor. Ze hebben ontdekt dat het H1N1-virus overeenkomsten vertoont met de gewone seizoensgriep, en dat het menselijk afweersysteem die zogeheten 'markers' herkent.

Dat zou volgens de wetenschappers verklaren waarom mensen vanaf een jaar of vijftig minder snel besmet raken en ook minder ernstig ziek zijn dan jongere mensen. Vanwege hun jonge leeftijd zijn vooral kinderen niet of niet voldoende blootgesteld aan H1N1-virus gerelateerde infecties, en hebben daartegen dus minder of geen natuurlijke weerstand opgebouwd. Voor hen geldt dan ook het advies ze twee keer te vaccineren.

De medici benadrukken dat ouderen ondanks de vermeende grotere resistentie, ook gewoon ingeënt moeten worden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #721 Gepost op: 17 november 2009, 17:05:17
We zitten nu in een half november en het begint er steeds meer op te lijken dat de Mexicaanse griep de mediahype van 2009 is, na Fitna in 2008. Het is een zeer milde griep, nog milder dan de gewone seizoensgriep en de piek lijken we nu al ongeveer gehad te hebben. Het overgrote deel van de overledenen was al ernstig ziek. Ik vraag me zo langzamerhand af waar dit nog over gaat. Ik vermoed dat we ook doorslaan met vaccineren. Als je te veel mensen gaat inenten bestaat het gevaar voor resistente griepvirussen. Steeds minder mensen bouwen een natuurlijke weerstand op deze manier op. Dat risico groepen zich laten inenten is verstandig, maar dat sommige gezonde mensen (voetballers, kinderen, etc..)  zich ook laten inenten is echt totaal onnodig. Ik denk ook dat dat gevreesde dodelijke griepvirus dichterbij is dan ooit, binnen een paar jaar ofzo. Het natuurlijk evenwicht zal toch een keer hersteld moeten worden.

Maar als met deze milde griep al lichte paniek uitbreekt onder de bevolking, wat dan als er een griepvirus uitbreekt waar 20-30% aan de bevolking aan doodgaat. Zo'n dodelijk virus gaat zeker een keer komen. Vooral als je kijkt naar de overbevolking in Zuidoost-Azie, moet het een keer gruwelijk misgaan. Volgens mij breekt er dan totale paniek uit op de wereld, wat dan ook zeer begrijpelijk is. Ik hoop alleen dat de overheid dan wel op de juiste manier reageert en niet zoals nu bij deze milde griep veel te veel vaccins koopt. Dan komt het er op aan hoe snel en effectief de overheid reageert door bijvoorbeeld meteen de grenzen te sluiten en nog vele andere maatregelen die dan genomen moeten worden. Volgens mij zal dan het tegenovergestelde gebeuren, omdat we dan zullen denken dat het wel meevalt net zo als bij de Mexicaanse griep.

Deze Mexicaanse griep hype levert dus alleen maar schade op. En een keer de griep krijgen is echt niet zo ramp, zolang het maar niet een gevaarlijk virus is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #722 Gepost op: 17 november 2009, 17:31:00
Eens. Als ik de experts moet geloven zou er een zeer groot ziekteverzuim ontstaan na de zomer. De zomer is voorbij en op onze produktieafdeling waar een dikke 100 man werken zit er nu 1 ziek thuis en die heeft geen griep.

Nog effe en je zou haast gaan geloven in al die wazige conspiracy-theorietjes.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #723 Gepost op: 17 november 2009, 18:05:42
http://www.nu.nl/algemeen/2124480/bijwerkingen-griepprik-niet-verontrustend.html

Bijwerkingen griepprik niet verontrustend
Uitgegeven:    17 november 2009 09:20
Laatst gewijzigd:    17 november 2009 09:20

DEN BOSCH - De bijwerkingen van de Mexicaanse griepprik zijn tot nog toe niet verontrustend. De gemelde klachten beperken zich tot de plaats van de prik en dan gaat het om pijn, zwelling of een blauwe plek.
© ANP

Dat zei directeur Kees van Grootheest van het het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb dinsdag. Hij bevestigde daarmee een bericht in het AD.

Het centrum heeft tot nu toe al 468 meldingen binnengekregen over bijwerkingen van de Mexicaanse griepprik. Dat is veel meer dan bij de normale griepprik, waar het jaarlijks om circa dertig meldingen gaat.

Volgens Van Grootheest komt dat doordat iedereen die de Mexicaanse griepprik haalt een folder meekrijgt waarin staat dat bijwerkingen bij Lareb kunnen worden gemeld.

Lees alles over de Mexicaanse griep op onze bijlage.
http://www.nubijlage.nl/mexicaanse-griep/


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #724 Gepost op: 17 november 2009, 20:18:33
Nederlander bedenkt McDrive voor griepprik
Een Nederlandse student Werktuigbouwkunde heeft in Amerika een soort McDrive ontwikkeld voor vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep.

In drie weken tijd bedacht Thomas van de Kracht het ingenieuze plan, en het blijkt een doorslaand succes. Binnen twee dagen zijn al zo’n 19.000 mensen gevaccineerd en daarvoor hoefden ze niet eens hun auto uit.

http://www.hartvannederland.nl/nederland/2009/nederlander-bedenkt-mcdrive-voor-griepprik/ (+video)
Dat idee komt uit Nederland en daar zijn we trots op  ;D
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #725 Gepost op: 17 november 2009, 20:19:48
Nederlander bedenkt McDrive voor griepprik
Een Nederlandse student Werktuigbouwkunde heeft in Amerika een soort McDrive ontwikkeld voor vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep.

In drie weken tijd bedacht Thomas van de Kracht het ingenieuze plan, en het blijkt een doorslaand succes. Binnen twee dagen zijn al zo’n 19.000 mensen gevaccineerd en daarvoor hoefden ze niet eens hun auto uit.

http://www.hartvannederland.nl/nederland/2009/nederlander-bedenkt-mcdrive-voor-griepprik/ (+video)
Dat idee komt uit Nederland en daar zijn we trots op  ;D

Volgens mij is een rij met mensen korter dan een rij met auto's....  ::) ::) ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #726 Gepost op: 18 november 2009, 08:13:14
We zitten nu in een half november en het begint er steeds meer op te lijken dat de Mexicaanse griep de mediahype van 2009 is, na Fitna in 2008. Het is een zeer milde griep, nog milder dan de gewone seizoensgriep en de piek lijken we nu al ongeveer gehad te hebben. Het overgrote deel van de overledenen was al ernstig ziek. Ik vraag me zo langzamerhand af waar dit nog over gaat. Ik vermoed dat we ook doorslaan met vaccineren. Als je te veel mensen gaat inenten bestaat het gevaar voor resistente griepvirussen. Steeds minder mensen bouwen een natuurlijke weerstand op deze manier op. Dat risico groepen zich laten inenten is verstandig, maar dat sommige gezonde mensen (voetballers, kinderen, etc..)  zich ook laten inenten is echt totaal onnodig. Ik denk ook dat dat gevreesde dodelijke griepvirus dichterbij is dan ooit, binnen een paar jaar ofzo. Het natuurlijk evenwicht zal toch een keer hersteld moeten worden.

Wat een onzin.  :-X

De griepprik leidt niet tot resistente griepvirussen, een vaccin is geen antibiotica waar je waarschijnlijk mee in de war bent. Verder lijkt het krijgen van een vaccin zo op het echte virus dat je lichaam ook dezelfde afweerstoffen produceert en je dus gewoon je "natuurlijke" weerstand opbouwt.

Maar als met deze milde griep al lichte paniek uitbreekt onder de bevolking, wat dan als er een griepvirus uitbreekt waar 20-30% aan de bevolking aan doodgaat. Zo'n dodelijk virus gaat zeker een keer komen. Vooral als je kijkt naar de overbevolking in Zuidoost-Azie, moet het een keer gruwelijk misgaan. Volgens mij breekt er dan totale paniek uit op de wereld, wat dan ook zeer begrijpelijk is. Ik hoop alleen dat de overheid dan wel op de juiste manier reageert en niet zoals nu bij deze milde griep veel te veel vaccins koopt. Dan komt het er op aan hoe snel en effectief de overheid reageert door bijvoorbeeld meteen de grenzen te sluiten en nog vele andere maatregelen die dan genomen moeten worden. Volgens mij zal dan het tegenovergestelde gebeuren, omdat we dan zullen denken dat het wel meevalt net zo als bij de Mexicaanse griep.

Deze Mexicaanse griep hype levert dus alleen maar schade op. En een keer de griep krijgen is echt niet zo ramp, zolang het maar niet een gevaarlijk virus is.

Deze paniek ontstaat door de media en doordat iedereen op internet maar kan roepen wat ze denken zonder dat ze het weten... Zoals over het ontstaan van resistente griepvirussen door vaccineren...

Zelfs de beruchte Spaanse griep kende maar een sterftecijfer van een paar procent van de ziektegevallen en dat was ten tijde van een wereldoorlog en voor de ontdekking van antibiotica. Dus sterftecijfers van 20-30% noemen is onwetend en paniekzaaierij (waar je nu juist zo tegen bent  ;))

Het gaat hier bij de Mexicaanse griep om de wet van de grote getallen. Als maar een klein percentage doodgaat maar heel veel mensen krijgen het gaan er toch (te) veel dood. Overigens het recentste onderzoek in Mexico zelf heeft aangetoond dat H1N1 vergeleken met de normale griep toch een (weliswaar zeer licht) verhoogd sterftecijfer kent.

Ik ben het met je eens wat paniekzaaierij betreft. Echter komt dit wel doordat iedereen zijn mening ventileert als feit.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #727 Gepost op: 18 november 2009, 22:54:52
Kinderen met griep later vaccineren
Uitgegeven: 18 november 2009 18:01

UTRECHT - Kinderen die boven de 38,5 graden Celsius koorts hebben worden niet maandag of dinsdag, maar later alsnog gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep. Wie 'gewoon' verkouden is wordt wel gevraagd om te komen. Dat zei een woordvoerster van GGD Nederland desgevraagd. Komende maandag en dinsdag begint in Nederland het GGD-vaccinatieprogramma tegen de Mexicaanse griep. In totaal worden 800.000 kinderen in de leeftijd van 6 maanden tot en met 4 jaar ingeënt en huisgenoten van baby's van 0 tot en met 5 maanden. De tweede prikactie is op 14 en 15 december.

In totaal worden 1,2 miljoen mensen opgeroepen voor een prik. Het gaat om 800.000 kinderen en 400.000 huisgenoten van kinderen van 0 tot en met 5 maanden. Uiterlijk eind deze week moeten alle oproepkaarten bij de betrokkenen in de bus liggen.  Hoeveel mensen er voor een Mexicaanse griepprik komen, kan de woordvoerster niet inschatten. Op dit moment ligt het gemiddelde aantal mensen uit risicogroepen dat komt opdraven op ongeveer 75 procent.

De laatste massavaccinatie, uitgevoerd door de GGD, was in 2002. Toen moesten 3 miljoen mensen worden gevaccineerd tegen de zogeheten nekkramp.
http://www.nu.nl/binnenland/2125874/kinderen-met-griep-later-vaccineren.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Gast48368

  • Gast
Reactie #728 Gepost op: 18 november 2009, 23:35:54
Wij hebben inmiddels ook de oproep binnen voor ons kleine. Volgende week vrijdag is de vaccinatie. We laten hem sowieso inenten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #729 Gepost op: 19 november 2009, 14:21:03
Geen verband tussen doden en H1N1-vaccin

http://www.nu.nl/buitenland/2126466/geen-verband-tussen-doden-en-h1n1-vaccin.html

Uitgegeven: 19 november 2009 13:58
Laatst gewijzigd: 19 november 2009 13:57

GENEVE - Een klein aantal mensen is gestorven, nadat ze waren gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep. Maar na onderzoek is vastgesteld dat het overlijden niet is veroorzaakt door het vaccin.
 
Dat zei vaccin-expert Marie-Paule Kieny van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) donderdag.

''Er zijn geen nieuwe veiligheidskwesties opgekomen in rapporten die tot dusver zijn verschenen.''

''Berichten tot nu toe herbevestigen dat het pandemische griepvaccin net zo veilig is als het seizoensgriepvaccin'', verklaarde Kieny.

Er zijn op dit moment minstens 65 miljoen vaccins tegen de Mexicaanse griep toegediend, voegde ze eraan toe.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!