Zuurstofmeter kan redding drenkelingen zijn

Auteur Topic: Zuurstofmeter kan redding drenkelingen zijn  (gelezen 8533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2008, 10:31:13
Ik ben een tijdje terug bij Covidien geweest  en zij introduceerde : Oxi-max
i.p.v. een sensor op de vinger wordt deze op het voorhoofd bevestigt, wat m.i. een
betrouwbaarder waarde geeft m.b.t. drenkelingen.
Het is nog vrij nieuw en wordt nog niet veel gebruikt :)

Ja, die ken ik ook, de responstijd op een sat. daling is ook veel korter.
Alleen waren die dingen volgens mij heel erg duur


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2008, 11:02:09
Wat is duur? Als duur boven de twee tientjes komt is gewoon zuurstof geven goedkoper.

En hoeveel tijd ben je kwijt met het meten?


Henk


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2008, 12:03:59
waarom zou je in hemelsnaam een saturatie meter aanschaffen als strandwachtorganisatie? ten eerste: indien iemand hypoxisch is, meet, en zie, je dat niet alleen met een saturatiemeter! iedereen die dit forum leest weet precies waar hij op moet letten...
Daarbij komt dat wanneer je een SO net van een verdrinkingsdood heb kunnen redden, hij echt wel wat behoefte aan zuurstof heeft. Daarbij komt dat het verhaal van teveel zuurstof telkens verkeerd wordt gebruikt.
wat is het volgende dat strandwachtorganisaties gaan aanschaffen, ECG apparaten, intubatiekoffers, uitzuigapparatuur, vacuumspalken, infuussets? mmmmmmnnnn, misschien gewoon zuurstof geven en een ambu bellen. is volgens mij het meest veilige voor de slachtoffers...


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2008, 17:29:24
waarom zou je in hemelsnaam een saturatie meter aanschaffen als strandwachtorganisatie? ten eerste: indien iemand hypoxisch is, meet, en zie, je dat niet alleen met een saturatiemeter! iedereen die dit forum leest weet precies waar hij op moet letten...
Daarbij komt dat wanneer je een SO net van een verdrinkingsdood heb kunnen redden, hij echt wel wat behoefte aan zuurstof heeft. Daarbij komt dat het verhaal van teveel zuurstof telkens verkeerd wordt gebruikt.
wat is het volgende dat strandwachtorganisaties gaan aanschaffen, ECG apparaten, intubatiekoffers, uitzuigapparatuur, vacuumspalken, infuussets? mmmmmmnnnn, misschien gewoon zuurstof geven en een ambu bellen. is volgens mij het meest veilige voor de slachtoffers...
Misschien is dit iets: http://frontpage.fok.nl/nieuws/96642/-Hart-scannen-kan-in-tien-seconden.html
343, never forget.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:07:30
Hoe ga je die zuurstof dan toedienen, in gval van een reanimatie gaat dit volgens mij via de balon en dit is een voorbehouden handeling

Dat is geen wettelijk voorbehouden handeling..


verder ik vind dit een raar onderzoek..  
Dat je iets over de fysiologie wil weten, van iemand die onder water is, dan lijkt dat zeer interresant en een extra onderzoek kan nooit geen kwaad..

De eerste hulp aan drenkelingen is altijd zo hoog mogelijke concentratie zuurstof geven (100%)..  Met een beetje training kan iedereen dat leren, en dat zijn geen wettelijke voorbehouden handelingen.. Kwaliteit van zorg en patienten veiligheid horen wel gegarandeerd te worden bij dienstverlening.

Verder staat er een rare statement in het artikel, dat 100% zuurstof schadelijk zou zijn in de longen.. echter er is geen onderbouwing daarvoor... , In tegenstelling zijn er voldoende onderzoeken die dat juist onkrachten..  Als ze dan fundementeel onderzoek doen, laten ze dat dan onderzoeken..

Een saturatie meting vertraagt juist de eerste hulpverlening in plaats van de versnellen..


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:46:17
Bij ons liggen er in ieder geval op elk blusvoertuig en waterongevallenwagen zuurstoftoedieningsapparatuur die regelmatig door onszelf ingezet worden.

Zowel bij slachtoffers uit een brand als bij waterongevallen.

In het verleden werd er door instructeurs van het oranje kruis geroepen dat dit handelingen waren die de brandweer niet mag verrichten, echter de zuurstofkoffer behoort dan weer wel tot de BiZa-bepakking bij een WO-voertuig. Schiet mij maar lek dan  ;D

Wij gebruiken hem dus gewoon.......


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2008, 09:43:28
Bij ons liggen er in ieder geval op elk blusvoertuig en waterongevallenwagen zuurstoftoedieningsapparatuur die regelmatig door onszelf ingezet worden.

Zowel bij slachtoffers uit een brand als bij waterongevallen.

In het verleden werd er door instructeurs van het oranje kruis geroepen dat dit handelingen waren die de brandweer niet mag verrichten, echter de zuurstofkoffer behoort dan weer wel tot de BiZa-bepakking bij een WO-voertuig. Schiet mij maar lek dan  ;D

Wij gebruiken hem dus gewoon.......


Gewoon gebruiken, de instructeurs hebben het weldegelijk mis


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2008, 23:16:35
Wij hebben al weer heel wat jaren 2 (verschillende) saturatie meters in gebruik.
Ze worden vooral ingezet bij onwelslachtoffers en naast de saturatie is ook de hartslagweergave erg handig.
Want als je aankomt bij een slachtoffer dan is het vaak lastig een goede pols frequentie vast te stellen op de handmatige manier. Met een saturatiemeter is de hartfrequentie goed te zien. En vervolgens is op de display ook de trend te zien. Gaat het de goede kant op of juist niet.
Kortom ik ben benieuwd naar het lopende onderzoek.

Weet iemand waar ik meer over het onderzoek kan vinden?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!