ontploffende O2 bom

Auteur Topic: ontploffende O2 bom  (gelezen 5752 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2008, 12:41:25
Ja in het verleden is er al veel overgeschreven.

http://www.linde-gastherapeutics.nl/international/web/lg/nl/likelglgtnlnopro.nsf/docbyalias/nieuws_incident_denhaag


Een losse reduceer op een cilinder met kraan heeft veel nadelen, en maakt de kans op gebruikersfouten relatief groot.  

Inmiddels is dit ook niet meer nodig en eigenlijk onwenselijk.  Wil je de veiligheid van je medewerkers vergroten, dan verklein je de kans op gebruikersfouten of dat door iets te laten vallen de impact erg groot is..

Twee voorwaarden waar aan een werkgever zou moeten voldoen.
Goede materialen keus : ,  Waarom nog werken met losse reduceren, als een geintegreerde reduceer, exploitatie technisch goedkoper en veel veiliger is.

Een goed voorbeeld is de LIV-Cilinder van Lindegas.   Dit is een Zuurstof cilinder, met een geintegreerde kraan en reduceer,
een eindgebruiker kan niet in aanraking komen met O2 onder 200bar druk, En een uitbranders zoals bij dit incident eigenlijk niet kan voorkomen.

De LIV Cilinder heeft exploitatie technisch een aantal voordelen..  
  • Onderhoud en keuring reduceer zijn de verantwoordelijkheid van de verhuurder
  • Komt de cilinder een keer in het zand of plas water te liggen bij een inzet, maakt de leverancier alles gewoon netjes weer schoon
  • Geen onderhoud
  • Veel eenvoudiger gebruikersinstructie, super eenvoudig in gebruik
  • Zowel middendruk aansluiting via een quickconnect DIN aansluiting, eenvoudig onder druk aan te sluiten of af te nemen.
  • Freeflow aansluiting tot 25 liter per minuut
  • Kraan en reduceer en manometers zijn beschermt tegen vallen door goede houder

Adequate gebruikers instructie,  geef een instructie veiligwerken met houders onder druk, zoals niet roken, geen olie en vetten, niet laten vallen, niet los laten slingeren.

200bar en een losse reduceer in de spoedeisende hulpverlening, moet je eigenlijk domweg voorkomen..


Dit is precies het type cilinder waar er in het Haagse mee wordt gewerkt...

Maar wat bedoelen ze bij Linde Gas met een "uitbrander" ?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2008, 18:13:04
Cilinders onder hoge druk moet je altijd met respect behandelen: je ziet wel geïntegreerd ventiel en reduceer is geen garantie dat je slorig of onachtzaam met een dergelijke bom kunt omspringen.
Ik zou nog maar eens twee keer nadenken voordat je nog eens die fles gebruikt om een deur mee in te beuken Bart!!
Ik weet van een duikfles die door een muur heen is gegaan.....wil je echt niet dichtbij staan als die "los gaat"

Ik hoor net van Lindegas, dat het weldegelijk een LIV Cilinder is geweest. Er is samen met IGZ een onderzoek gestart.  De LIV-Cilinders uit die batches zijn allemaal preventief teruggehaald, voor onderzoek.
Het verschil tussen een explosie en een uitbrander is dat de cilinder niet open explodeert, maar uit de kraan en/of reduceer er onder hoge druk zuurstof ontsnapt die ergens is onstoken.

Ik ben nu helemaal getriggerd en benieuwd naar het onderzoek.. Dit zou dus eigenlijk niet moeten kunnen..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2008, 09:51:30
....maar uit de kraan en/of reduceer er onder hoge druk zuurstof ontsnapt die ergens is onstoken....

Je bedoelt waarschijnlijk "die iets heeft laten ontsteken", zuurstof zelf is immers niet brandbaar.  ;) (wat zou het verbrandingsproduct van zuurstof moeten zijn ?)
(verbranding = exotherme reactie tussen zuurstof en een andere stof, in dit geval zou dan zuurstof met zuurstof reageren)
Dat is eigenlijk maar gelukkig ook, want anders zou iedere open vlam al de aanwezige zuurstof in de atmosfeer in de brand steken en dat zou een mega groot fik geven ...... :D

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:31:54
Je bedoelt waarschijnlijk "die iets heeft laten ontsteken", zuurstof zelf is immers niet brandbaar.  ;) (wat zou het verbrandingsproduct van zuurstof moeten zijn ?)
(verbranding = exotherme reactie tussen zuurstof en een andere stof, in dit geval zou dan zuurstof met zuurstof reageren)
Dat is eigenlijk maar gelukkig ook, want anders zou iedere open vlam al de aanwezige zuurstof in de atmosfeer in de brand steken en dat zou een mega groot fik geven ...... :D

Jacques

Je hebt natuurkundig helemaal gelijk.. ;D ;D ;D
Ik weet tot op dit moment nog niet wat het probleem is geweest..   Er word naarstig naar de oorzaak gezocht..


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2008, 09:26:50
De LIV-Cilinders uit die batches zijn allemaal preventief teruggehaald, voor onderzoek.

Is dat zo... ??  ???
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2008, 09:29:22
Is dat zo... ??  ???

Je mag het wel hopen ja.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2008, 10:49:31
Is dat zo... ??  ???

Zover ik van Lindegas heb begrepen, zit het probleem  in 1 serie kraan met geintegreerde reduceren en niet in alle liv cilinders.  Ik heb begrepen dat alle cilinders met die serie kranen en reduceren zijn terug geroepen.
Wel is het zo, dat tot het onderzoek geheel is afgerond, er geen nieuwe leveringen van de LIV Cilinders meer gebeuren.  Er worden in plaats van LIV eventueel Mobisil of IVS cilinders geleverd.

Mevrouw Grapperhaus is de eerste aanspreekpunt binnen Lindegas over deze problemathiek


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:33:34
Is dat zo... ??  ???

Het toeval wil dat enkele uren na dit berichtje er een controle was om vast te stellen of de cilinders met het betreffende serienummer nog in de voertuigen aanwezig waren...

Heb dus voor mijn beurt gesproken, excuus Rescue!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur