Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43049 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #130 Gepost op: 26 november 2012, 23:02:12

respect voor de veteranen!

Dat zal ik zeker niet ontkrachten! O0 Wat het te maken heeft met deze discussie is mij onduidelijk. Wat ik wel constateer is dat jij primair vanuit defensie rijdt. Dit lijkt mij toch een ander verhaal dan binnen een reguliere dienst... wellicht dat ik nu teveel offtopic ga?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #131 Gepost op: 27 november 2012, 10:16:52
ik rij door het hele land, via TMI. op mijn 16e bem ik bij defensie gegaan, en gelijk de geneeskundige kant op gegaan. toen ik 18 was reed ik al met spoed door sarajevo, dat was in 1994 dat was nog voor de val van srebrenica (11 juni 1995), verder in afganistan, irak, en suriname gereden, dus heb erg veel ervaring met reguliere ambulances in nederland, en verder de ZAU, de Lohr LSV gewondentransporters, Yprgwt, en de  Patria.
respect voor de veteranen!

Je hebt met spoed op uitzendingen gereden en dus erg veel ervaring met reguliere ambulances in Nederland? Sorry, ik snap deze link niet zo goed. Volgens mij weet je niet echt waar je over praat als ik het zo mag beoordelen. Op de ZAU en de andere genoemde voertuigen rijd je vrijwel nooit met spoed, en als je al een spoedmelding hebt kun je het overige verkeer nauwelijks bijbenen, waardoor ik wel snap dat jij het overal zonder begeleiding redt.
Verder beantwoord je totaal niet de argumenten welke andere personen aanvoeren, je gooit er alleen af en toe wat kreten uit op dit forum.
Respect voor de hulpverleners!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #132 Gepost op: 27 november 2012, 16:47:10
respect voor de veteranen!
Respect voor de hulpverleners!

Respect voor iedereen die het ook heeft voor een ander PUNT.

Over het rijden met langzame voertuigen en daardoor geen begeleiding nodig hebben werp ik Cabo hetzelfde toe dat hij nu aan AM doet. Je weet niet waar je het over hebt. Juist doordat je een langzaam-voertuig bent is begeleiding bij kruispunten wenselijk, ook omdat je log bent en minder flexibel. Om dan maar even niet te noemen de tijd die benodigd is om weer op snelheid te komen.

En AM, ook in Sarajevo werden Ambu's begeleid indien nodig. En over Suriname, daar worden gewoon complete wegen leeggemaakt als het nodig is. Ik kom er gemiddeld 1 maand per twee jaar en zie het toch regelmatig in Paramaribo. Alleen daar gebeurt het niet door een rijdende begeleiding maar gewoon door agenten die kruisingen stil zetten, overigens net als in Singapore.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #133 Gepost op: 28 november 2012, 10:37:59
Respect voor iedereen die het ook heeft voor een ander PUNT.

Over het rijden met langzame voertuigen en daardoor geen begeleiding nodig hebben werp ik Cabo hetzelfde toe dat hij nu aan AM doet. Je weet niet waar je het over hebt. Juist doordat je een langzaam-voertuig bent is begeleiding bij kruispunten wenselijk, ook omdat je log bent en minder flexibel. Om dan maar even niet te noemen de tijd die benodigd is om weer op snelheid te komen.

Dat van respect was een grapje, maar prima kerel.
Misschien kun je proberen om wat beter en begrijpend te lezen, dan zie je dat ik zegt dat HIJ dat niet benodigd is, zoals hij dat zelf beaamt. Hij heeft er klaarblijkelijk genoeg ervaring mee om te bepalen dat hij dit ook zonder begeleiding af kan. Bovendien was een aangevoerd argument waarom begeleiding wenselijk is, dat het comfortabeler is voor de patient en hulpverlerner achterin. Wanneer een voertuig langzaam optrekt heb je hier minder last van als dat een voertuig snel optrekt. Dat snap je zelf toch ook wel?

Bovendien maak je een verwijt dat ik niet weet waar ik over praat, terwijl jij niet weet wat mijn ervaringen en expertises zijn.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #134 Gepost op: 29 november 2012, 21:23:44
Vandaag had ik weer eens een begeleiding van een ambu van AA. Keurig heen gereden en gevraagd aan de OvD-G of er begeleiding nodig was. OvD-G heeft overlegt met de ACH. Deze laatste wilde graag een begeleiding en dit is via de officiële weg aangevraagd. Dus via de MKA en die weer door gekoppeld aan het RIC A-A. Deze gave hierop mij de opdracht een een begeleiding uit te voeren.

Alles perfect verlopen. Na afloop van de begeleiding nog even geëvalueerd met de ACH. Deze was zeer content met de rit. Ging lekker vlot en soepel. Heeft alleen hoeven te remmen bij bochten en voor de inrit van de SEH van de VU.

Hierna ook nog even gesproken met een opleidingscoördinator van AA. Deze vertelde mij dat er meer aanvragen voor begeleidingen gaan komen. Dit puur vanwege het feit dat het steeds drukker wordt op de wegen, AA krijgt er nog 2 MICU/NICU's bij. Deze zullen steeds vaker moeten worden begeleid.
Ik wees zowel de opleidingscoördinator als de ACH op wat er in het LPA staat. Het enige wat zij deden was in de lach schieten. Tevens het antwoord: Wie rijdt er nu op een ambu. De schrijvers van het LPA of wij. Een mensenleven is belangrijker.
We zullen steeds meer begeleidingen aanvragen.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #135 Gepost op: 29 november 2012, 21:38:24
Vandaag had ik weer eens een begeleiding van een ambu van AA. Keurig heen gereden en gevraagd aan de OvD-G of er begeleiding nodig was. OvD-G heeft overlegt met de ACH. Deze laatste wilde graag een begeleiding en dit is via de officiële weg aangevraagd. Dus via de MKA en die weer door gekoppeld aan het RIC A-A. Deze gave hierop mij de opdracht een een begeleiding uit te voeren.

Alles perfect verlopen. Na afloop van de begeleiding nog even geëvalueerd met de ACH. Deze was zeer content met de rit. Ging lekker vlot en soepel. Heeft alleen hoeven te remmen bij bochten en voor de inrit van de SEH van de VU.

Hierna ook nog even gesproken met een opleidingscoördinator van AA. Deze vertelde mij dat er meer aanvragen voor begeleidingen gaan komen. Dit puur vanwege het feit dat het steeds drukker wordt op de wegen, AA krijgt er nog 2 MICU/NICU's bij. Deze zullen steeds vaker moeten worden begeleid.
Ik wees zowel de opleidingscoördinator als de ACH op wat er in het LPA staat. Het enige wat zij deden was in de lach schieten. Tevens het antwoord: Wie rijdt er nu op een ambu. De schrijvers van het LPA of wij. Een mensenleven is belangrijker.
We zullen steeds meer begeleidingen aanvragen.
Hier was ik dus op aan het wachten! Begeleiden is gevaarlijk, de nieuwe OGS regels zorgen voor betere zichtbaarheid, allemaal heel mooi wetenschappelijk onderzocht, maar in de praktijk werkt het toch anders


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #136 Gepost op: 30 november 2012, 17:49:34
Ik wees zowel de opleidingscoördinator als de ACH op wat er in het LPA staat. Het enige wat zij deden was in de lach schieten. Tevens het antwoord: Wie rijdt er nu op een ambu. De schrijvers van het LPA of wij.

Zo is het!

Volgende stap is dat je ambstinstructie nog maar slechts voor kennisgeving aangenomen hoeft te worden. Want wie is er nou de agent? En wat maakt het uit dat je zo nu en dan iemand een paar welverdiende kletsen met een wapenstok geeft? Je kan echt wel inschatten dat het ettertje wat het bloed onder je nagels vandaan haalt nu eens gebaat is bij een corrigerend pak slaag.


Ik chargeer natuurlijk en het is niet persoonlijk hoor, laat dat duidelijk zijn, maar dit is wel waar het om gaat. Dat LPA is niet zomaar een verzameling regeltjes die gebundeld zijn en waarvan iedereen (in de sector) maar moet zien wat ze er mee doen. De meeste protocollen zijn zeer zorgvuldig tot stand gekomen en goed onderbouwd.

Overigens vind ik wel dat die MICU's weer een verhaal apart zijn. Bij dat vervoer heeft politiebegeleiding soms wel meerwaarde. Vanwege de voertuigen waar mee gereden wordt en de patientencategorie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #137 Gepost op: 30 november 2012, 20:55:36
Zo is het!

Volgende stap is dat je ambstinstructie nog maar slechts voor kennisgeving aangenomen hoeft te worden. Want wie is er nou de agent? En wat maakt het uit dat je zo nu en dan iemand een paar welverdiende kletsen met een wapenstok geeft? Je kan echt wel inschatten dat het ettertje wat het bloed onder je nagels vandaan haalt nu eens gebaat is bij een corrigerend pak slaag.


Ik chargeer natuurlijk en het is niet persoonlijk hoor, laat dat duidelijk zijn, maar dit is wel waar het om gaat. Dat LPA is niet zomaar een verzameling regeltjes die gebundeld zijn en waarvan iedereen (in de sector) maar moet zien wat ze er mee doen. De meeste protocollen zijn zeer zorgvuldig tot stand gekomen en goed onderbouwd.

Overigens vind ik wel dat die MICU's weer een verhaal apart zijn. Bij dat vervoer heeft politiebegeleiding soms wel meerwaarde. Vanwege de voertuigen waar mee gereden wordt en de patientencategorie.

Inderdaat gechargeerd, en niet zo'n beetje ook. Aparte vergelijking ook tussen politie en ambulancewerk.

En vanwege de voertuigen en de patientencategorie is het nu ineens wel een goed idee om door politie te laten begeleiden? Niet echt geobjectiveerd.
Overigens is de LPA niet echt door de AVP-en vastgesteld maar wordt dit grotendeels zonder hen beslist door medici. Zorgvuldig tot stand gekomen en goed onderbouwd? Dat betwijfel ik soms bij het lezen van sommige protocollen. Het is geen geheim dat het oa in de sectie MMA nogal eens onderling botst qua visies en inzicht. Daarbij, het groepje AVP-en dat in de LPA Cie zit is echt niet zo representatief voor de gehele groep. Toetsing van de LPA op bruikbaarheid is door AVP-en echter noch nooit georganiseerd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #138 Gepost op: 30 november 2012, 22:00:12
Inderdaat gechargeerd, en niet zo'n beetje ook. Aparte vergelijking ook tussen politie en ambulancewerk.

En vanwege de voertuigen en de patientencategorie is het nu ineens wel een goed idee om door politie te laten begeleiden? Niet echt geobjectiveerd.
Overigens is de LPA niet echt door de AVP-en vastgesteld maar wordt dit grotendeels zonder hen beslist door medici. Zorgvuldig tot stand gekomen en goed onderbouwd? Dat betwijfel ik soms bij het lezen van sommige protocollen. Het is geen geheim dat het oa in de sectie MMA nogal eens onderling botst qua visies en inzicht. Daarbij, het groepje AVP-en dat in de LPA Cie zit is echt niet zo representatief voor de gehele groep. Toetsing van de LPA op bruikbaarheid is door AVP-en echter noch nooit georganiseerd.

Dat idee jat ik even voor een apart topic: LPA, welke protocollen kan je je niet in vinden?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #139 Gepost op: 30 november 2012, 23:02:19
Dit jaar is er een onderzoek gedaan naar protocoladherentie door Ambulanceverpleegkundigen mbt  het LPA 7, ik zal eens kijken of ik dat onderzoek in mn database kan opduikelen ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod