Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43065 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #50 Gepost op: 15 november 2008, 03:40:12
Ook op de Albert Cuyp heb je die paaltjes, en rondom Amsterdam Arena.

Hier in de Zaanstreek heb je ze op de busbruggen staan. Ambulancevervoer (VZA) kan door de transponder die in de wagen zit zo doorrijden. Brandweer moet via de AC vragen om de paaltjes te laten dalen (en daarna ze weer omhoog te zetten). Politie zou ik niet weten.


Glenn2

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 15 november 2008, 12:01:37
Politie zou ik niet weten.
Heeft ook een transponder (die soms nog wel eens problemen geeft ;)).


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #52 Gepost op: 15 november 2008, 16:54:06
Hier in de Zaanstreek heb je ze op de busbruggen staan. Ambulancevervoer (VZA) kan door de transponder die in de wagen zit zo doorrijden. Brandweer moet via de AC vragen om de paaltjes te laten dalen (en daarna ze weer omhoog te zetten). Politie zou ik niet weten.

De paaltjes gaan automatisch weer omhoog hoor... na X aantal minuten

Heeft ook een transponder (die soms nog wel eens problemen geeft ;)).

Haha... al sinds het analoge tijdperk (lees 2004) werkt het al niet goed  :), gewoon lekker open stellen die brug... en zo laten


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #53 Gepost op: 16 november 2008, 12:07:57
''Als er met ingeschakelde transponder op de busbaan gereden word''   ::)

Met andere woorden, er zijn bepaalde steden waar bussen een signaal uitzenden (ipv werken met lus-detectie) en zodoende verkeerslichten (de)activeren. De VZA - GGD - (brandweer??) Amsterdam rijden ook met transponders op de voertuigen, ik geloof om bepaalde hekjes cq. verkeerslichten te activeren, maar daar kan waarschijnlijk iemand anders uitsluitsel over geven.

Klopt, voorheen was het altijd met lussen in het wegdek geregeld, sommige bussen hadden een drukknop, waarmee je jezelf moest "aanmelden" voor een kruising.
Tegenwoordig is op veel (dus nog lang niet overal) busbanen het transpondersysteem geïnstalleerd. (m'n vader zat vroeger op de bus, collega nu nog). Voordeel: geen lussen meer nodig, wat scheelt in onderhoud en ook geen ongewenst publiek meer op de busbaan. VRI blijft nl gewoon op rood staan als er iets anders op rijd. Zelf wel eens met vrachtwagen met zwaar transport in A'dam heeeeeel lang staan te wachten, totdat uiteindelijk langsrijdende politie me begeleide :-)  
Nadeel: iedereen die wel op de busbaan mag/moet rijden heeft een transponder nodig.

Ook nu met RWS dienstwagen staan we ook wel eens op busbaan lang te wachten.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Glenn2

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 16 november 2008, 13:24:02

Haha... al sinds het analoge tijdperk (lees 2004) werkt het al niet goed  :), gewoon lekker open stellen die brug... en zo laten
Precies. Maar zolang er nog bewoners zijn die dat met succes tegenhouden zie ik dat nog niet gebeuren :(


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #55 Gepost op: 19 november 2008, 20:13:58
Omdat maar eens aan te zwengelen, Hier in de regio Zaanstreek Waterland, gebeurt het in principe niet, tenzij...

En voor TENZIJ, zijn een hoop dingen te bedenken.... mits e.e.a. in overleg gaat met de ovd-p.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


fedor

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 26 november 2008, 21:48:54
Ambulance begeleiden ??????

Gewoon afschaffen en nooitmeer overnadenken.
Is in een ver verleden bijna een collega door verongelukt op de motor.
Ook de begeleidende auto ervoor kwam tegen een boom.

Dit alles door iemand die het net even niet snapte.

Beste remedi ,,, als het dan al echt nodig is,, kruisingen afzetten en rijbanen leeg maken.
Laad die ambu zijn werk zelf doen !!!!!!!!!!!


Glenn2

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 26 november 2008, 22:09:24
Omdat maar eens aan te zwengelen, Hier in de regio Zaanstreek Waterland, gebeurt het in principe niet, tenzij...

En voor TENZIJ, zijn een hoop dingen te bedenken.... mits e.e.a. in overleg gaat met de ovd-p.
Tenzij het wel gebeurd ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 26 november 2008, 23:15:37
Is in een ver verleden bijna een collega door verongelukt op de motor.

In het verleden is een motorrijder daadwerkelijk verongelukt tijdens een spoedtransport...
Daarom begeleidt Rijnmond met een auto van de verkeerspolitie.

Overigens wordt in Rotterdam-Rijnmond onder spoedtransport verstaan dat de hele route wordt afgezet en leeggetrokken (zoveel mogelijk kruisingen bemannen). Als dat niet gebeurt, wordt het een gidsing genoemd.

Veiligheid moet bij dit soort dingen wel voorop staan vind ik. Het kan niet de bedoeling zijn dat je mensen in gevaar gaat brengen, omdat één persoon snel naar het ziekenhuis moet (even gechargeerd ;))

Het mooiste is wat mij betreft 1 auto en 2 motoren. De bemanning van de auto onderhoudt communicatie met de ambu, de motorrijders en evt. de meldkamer. De motoren trekken de kruisingen leeg dmv het haasje over principe. De auto kan het geheel mooi op snelheid houden en kan bijvoorbeeld de tekst 'convoi' of 'ambulance volgt' voeren om duidelijk te maken dat er achter de auto nog wat aan komt.
De ambu met de patient volgt als eerste. Een eventuele tweede ambu of politieauto met betrokkenen rijden daarachter.

Daarbij kunnen technische maatregelen ook eenbijdrage leveren. Bijvoorbeeld verkeerslichten op een vast deel van de route (bijv. Drooglever Fortuynplein t/m EMC in Rotterdam) de juiste lichten op rood zetten. Daarbij ook weer iets van een tekstbord 'ambulance' of 'convoi', voordat men denk dat de lichten niet werken en door rood gaan rijden... ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #59 Gepost op: 29 november 2008, 21:35:31
Dan Gidsen wij heel veel... vaak met twee voertuigen, een ruim voor het eerste welke vlak voor de ambu rijdt... nu hebben wij dan ook een redelijk makkelijke route richting AMC of VU...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....