Ik doel er op dat met de argumenten (De risico's op ongevallen tijdens vervoer zijn groter en de tijdswinst is vaak beperkt)
die oa in LPA zijn genoemd ook -en die je ook kunt loslaten op ieder andere situatie waarin spoedbegeleiding door politie wordt gedaan-
spoedbegeleiding door de poltiie dus bijna onnodig en juist gevaarlijk zou zijn. Dus dan ook geen spoed politiebegeleiding meer van koninklijk huis, premier en andere hooggeplaatste gezagsdragers... en dat zie ik dus niet gaan gebeuren. De onderbouwing vanuit het LPA mbt spoedbegeleiding kan ik niet echt sterk noemen. Spoedbegeleiding vanuit emotionele motieven is begrijpelijk maar niet verstandig.
Sorry, ik had me voorgenomen om alleen dat citaat te plaatsen en me verder niet te laten verleiden tot inhoudelijk commentaar, maar als ik dan toch moet reageren op deze opmerking, dan kan ik alleen maar aangeven dat je in theorie gelijk zou hebben. Begeleiding levert in termen van verkeersveiligheid evenveel risico op, ongeacht wie of wat er wordt begeleid. Je zou je nog kunnen afvragen of langzame VIP-begeleidingen minder risico lopen, maar per saldo zal dit denk ik niet veel uitmaken.
Er is echter één belangrijk verschil tussen de begeleiding van hoogwaardigheidsbekleders en slachtoffers of patiënten. En dat verschil betreft de veiligheid van de te begeleiden persoon. De veiligheid van een patiënt wordt vooral bepaald door zijn letsel en toestand, en dan is het inderdaad maar de vraag of begeleiding bijdraagt aan een betere veiligheid. (Ik weet dat overigens niet, ik ben niet medisch deskundig.) Het is dus de vraag of het hogere risico door een begeleiding opweegt tegen de grotere veiligheid voor de patiënt. Voor een hoogwaardigheidsbekleder is de veiligheid wel afhankelijk van de begeleiding. Met een begeleiding wordt ook beoogd de veiligheid van de betreffende persoon te verhogen. Simpel gezegd om te voorkomen dat hem iets overkomt. In deze situatie wordt dus ook het risico op ongevallen verhoogd, maar weegt dat wel degelijk op tegen de verhoogde veiligheid voor de begeleide persoon.
Hoewel je dus in zekere zin gelijk hebt dat de negatieve effecten ook voor andere begeleidingen gelden (risico's hoger, tijdwinst beperkt), kun je deze twee begeleidingen niet zomaar één op één vergelijken. Ik wil nog net niet zeggen appels met peren, maar dan op zijn minst twee soorten appels