Zeer grote brand Fruitloods (Grip 1) - Kwadendamme 05-08-2008

Auteur Topic: Zeer grote brand Fruitloods (Grip 1) - Kwadendamme 05-08-2008  (gelezen 4685 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2008, 19:56:20
Wat is de reden dat de OVD´s ook bij dit soort incidenten niet in uitrukkleding lopen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:04:07
Wat is de reden dat de OVD´s ook bij dit soort incidenten niet in uitrukkleding lopen?

U zag een foto als bewijs, maar het antwoord is en blijft géén, immers men is verplicht verstrekte dienstkleding te dragen, enerzijds ambtenarenregelement en anderszijds ARBO wetgeving, nog los van verzekeringvoorwaarden.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:13:17
Wat is de reden dat de OVD´s ook bij dit soort incidenten niet in uitrukkleding lopen?
De Ovd is toch niet bij het blussen betrokken. Hij is volgens mij aanwezig voor de coordinatie en de afstemming en aansturing. Hierbij is toch geen bluspak nodig. Dat is mijns inziens alleen maar onnodige last voor de Ovd. Ik heb het hier (Walcheren) nog nooit gezien dat een ovd in bluspak oid liep.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:12:43
De Ovd is toch niet bij het blussen betrokken. Hij is volgens mij aanwezig voor de coordinatie en de afstemming en aansturing. Hierbij is toch geen bluspak nodig. Dat is mijns inziens alleen maar onnodige last voor de Ovd. Ik heb het hier (Walcheren) nog nooit gezien dat een ovd in bluspak oid liep.

Nja, in hoeverre een OVD niet bij het blussen betrokken is (hij coördineerd wel de inzet en is volgens mij het meest bij het blussen betrokken) ben ik wel gewend dat een OVD zich ook echt in het werkgebied bevind.
Een OVD-P loopt toch ook met een kogelwerend vest  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:36:08
Filmpje van de site van de PZC



InnerCity

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • en uit!
Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:17:32
De Ovd is toch niet bij het blussen betrokken. Hij is volgens mij aanwezig voor de coordinatie en de afstemming en aansturing. Hierbij is toch geen bluspak nodig. Dat is mijns inziens alleen maar onnodige last voor de Ovd. Ik heb het hier (Walcheren) nog nooit gezien dat een ovd in bluspak oid liep.

Een OVD zal (uit comfortabel/praktisch oogpunt) misschien niet bij elke type incident zijn bluspak aantrekken maar bij een dergelijke inzet incl. vrijkomen van asbest e.d. (bovenwinds hoor ik u denken...) lijkt me het toch wel verstandig. Je wil als OVD vaak (zelf) een totaalplaatje maken en en rond het incident lopen (danwel er dicht bij staan), zaken als persoonlijke bescherming zijn dan geen overbodige luxe.

Gelukkig is de OVD voor zich zelf verantwoordelijk bij het incident (toch?) en hij zal ongetwijfeld een reden hebben gehad om zijn pak niet aan te trekken. Een reden die ik als niet betrokkene/aanwezige niet kan zien natuurlijk.

P.S. Ik zie (terecht) ook wel eens OVD's met ademlucht op bij incidenten.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:30:35
21:33:01 05-08-08 19 G BRAN P 2 4761 SLABBEKOORNSEDIJK 3 KWADENDAMME Warmtebeeldcamera  
808052133011303761      1303761 BRW Borssele ( SB1-4761 )
808052133011300212      1300212 BRW Borssele ( Chauffeursgroep Schuimbluswagen 47-61 )
808052133011300001      1300001 BRW Zeeland ( Lichtkrant RAC Middelburg )

00:27:40 06-08-08 19 G BRAN P 2 4738 SLABBEKOORNSEDIJK 3 KWADENDAMME Onderzoek WARMTEBEELDCAMERA MEE  
808060027401303738      1303738 BRW Ovezande ( TAS-4738 )
808060027401300235      1300235 BRW Ovezande ( Blusgroep )
808060027401300001      1300001 BRW Zeeland ( Lichtkrant RAC Middelburg


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:42:18
Een OVD zal (uit comfortabel/praktisch oogpunt) misschien niet bij elke type incident zijn bluspak aantrekken maar bij een dergelijke inzet incl. vrijkomen van asbest e.d. (bovenwinds hoor ik u denken...) lijkt me het toch wel verstandig. Je wil als OVD vaak (zelf) een totaalplaatje maken en en rond het incident lopen (danwel er dicht bij staan), zaken als persoonlijke bescherming zijn dan geen overbodige luxe.

Gelukkig is de OVD voor zich zelf verantwoordelijk bij het incident (toch?) en hij zal ongetwijfeld een reden hebben gehad om zijn pak niet aan te trekken. Een reden die ik als niet betrokkene/aanwezige niet kan zien natuurlijk.

P.S. Ik zie (terecht) ook wel eens OVD's met ademlucht op bij incidenten.

Mooie teksten "comfortabel/praktisch oogpunt" en deze "Ik zie (terecht) ook wel eens OVD's met ademlucht op bij incidenten" en niet te vergeten deze "Je wil als OVD vaak (zelf) een totaalplaatje maken en en rond het incident lopen (danwel er dicht bij staan), zaken als persoonlijke bescherming zijn dan geen overbodige luxe"

Indien een OVD, brandweer, zich niet van zijn taak bewust is kan hij beter achter de afzetting gaan staan en vooral zwijgen, hetgeen ook al van toepassing is indien hij zonder uitrusting, een wettelijke overtreding dus, meent zich te moeten mengen in de bestrijding van een incident. Kom op mensen waar hebben we het over, bij wedstrijden kijken of je laarzen zijn gepoetst en voor het eggie in je overhemd met korte mauwen leiding geven.

Een bekende, zij het plat Amsterdamse, uitspraak, zonder klo..n naar de Ho..ren gaan is onverstandig, denk daaraan.


InnerCity

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • en uit!
Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:57:42
Mooie teksten "comfortabel/praktisch oogpunt" en deze "Ik zie (terecht) ook wel eens OVD's met ademlucht op bij incidenten" en niet te vergeten deze "Je wil als OVD vaak (zelf) een totaalplaatje maken en en rond het incident lopen (danwel er dicht bij staan), zaken als persoonlijke bescherming zijn dan geen overbodige luxe"

Indien een OVD, brandweer, zich niet van zijn taak bewust is kan hij beter achter de afzetting gaan staan en vooral zwijgen, hetgeen ook al van toepassing is indien hij zonder uitrusting, een wettelijke overtreding dus, meent zich te moeten mengen in de bestrijding van een incident. Kom op mensen waar hebben we het over, bij wedstrijden kijken of je laarzen zijn gepoetst en voor het eggie in je overhemd met korte mauwen leiding geven.

Een bekende, zij het plat Amsterdamse, uitspraak, zonder klo..n naar de Ho..ren gaan is onverstandig, denk daaraan.

Ooit wil ik net zo kunnen formuleren als u  8)
Overigens zondermeer eens met gestelde..

Geheel offtopic en daarom wellicht niet interessant voor de meesten (daarom zitten we op een HV forum) maar het is natuurlijk niet alleen bij de brandweer af en toe (u spreekt waarschijnlijk liever over onnodig vaak of teveel) raak met regels voor eigen veilighheid die niet volgens wet danwel praktisch inzicht worden opgevolgd.
Ik zag vanmorgen nog een hovenier op een hoge trap staan met kettingzaag in 1 hand en zijn helm (vizier/gehoorbeschermers) in Mickey Mouse stand. Ook niet zoals onze lieve heer het liever ziet.
Ligt het in uw ogen aan de brandweercultuur of is het juist iets menselijks, het (bewust) negeren of vergeten van zaken die eigen veiligheid in gedrang kunnen brengen (buiten het wettelijk kader om)?


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2008, 01:54:53
Ooit wil ik net zo kunnen formuleren als u  8)
Overigens zondermeer eens met gestelde..

Geheel offtopic en daarom wellicht niet interessant voor de meesten (daarom zitten we op een HV forum) maar het is natuurlijk niet alleen bij de brandweer af en toe (u spreekt waarschijnlijk liever over onnodig vaak of teveel) raak met regels voor eigen veilighheid die niet volgens wet danwel praktisch inzicht worden opgevolgd.
Ik zag vanmorgen nog een hovenier op een hoge trap staan met kettingzaag in 1 hand en zijn helm (vizier/gehoorbeschermers) in Mickey Mouse stand. Ook niet zoals onze lieve heer het liever ziet.
Ligt het in uw ogen aan de brandweercultuur of is het juist iets menselijks, het (bewust) negeren of vergeten van zaken die eigen veiligheid in gedrang kunnen brengen (buiten het wettelijk kader om)?


Gevoelige stelling "brandweercultuur" menselijk dat wel, maar lessen uit het verleden, puur cliché tekst onder rapporten zo is mij te vaak gebleken. Professionalisering ach hoe vaak lezen we het niet, maar wat is de betekenis.

Overigens was de lieve heer niet een zoon van een timmerman, o nee die speelde wel de vader maar was biologisch niet verantwoordelijk voor de verwekking, die geschiedde onbevlekt, zonder morsen, of wat dat ook moge wezen.

Natuurlijk we kennen allemaal wel voorbeelden hoe het eigenlijk niet zou moeten, u gaf er ook één met de hovenier, had hij wel een z.g.n. zaagbroek aan of stond hij in korte broek, wellicht was het dan de zoon van de OVD, goed voorbeeld doet goed volgen zeggen we dan.

Nu geef ik wel toe dat ook ik mijn helm wel eens afzetten, wel in een veilige zone, tijdens overleg zeg maar en tevens om even te koelen, brand kan heet zijn, zeker als je ook de weg naar binnen weet.

Nu zijn mij sommige culturen wel bekend maar laat ik het zo zeggen, ik zij en zeg er wat van, maar dat zal aan mijn cultuur liggen, nee niet leggen!