Consignatie vergoeding zijn eigenlijk geen vergoedingen, je moet je schamen als (gemeente in het verleden) en als veiligheidsregio dat je voor een appel en een ei de veiligheid garandeert. Dat vrijwilligers dit willen doen daar mag je ze voor prijzen, daar nu op bezuinigen zet echt geen zoden aan de dijk.
Dat zijn echt verkeerde keuzes en daar ga je echt geen dikke portemonnee van krijgen als regio. Waanzin dat daar dus het geld wordt gehaald.
Je wordt als vrijwilliger ontzettend in je vrijheid beperkt voor ongeveer 1 euro per uur bruto, dat betekent dus dat je binnen enkele minuten op de kazerne moet kunnen komen. Ik zou dus bijvoorbeeld met mijn zoontje van 4 geen boodschappen kunnen doen, want die moet ik dan eerst naar huis brengen en dan kan ik naar de kazerne, binnen 3 minuten niet haalbaar.
Hetzelfde geldt voor een zomerse dag, ga ik met mijn gezin aan een meer liggen en ben ik te ver van de kazerne kan ik dus niet mee, want ik ben geconsigneerd.
Als men op dat soort regelingen gaat bezuinigen dan vraag ik me af of dat de manier is.
Als deze dus eraf worden gehaald dan zullen de vrijwilligers zicht niet inzetbaar melden met bovenstaande voorbeelden en krijg je problemen in weekenden, vakanties en op zomerse dagen.