Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 30734 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 12 juli 2011, 15:05:10
Expert,

Maar ik spreek het volgende ook met je af..  Als Expert komt... en je doet de immobilisatie en fixatie over, maar jij belemmert dan de breathing en stuwt de halsvenen..  krijg jij net zo veel feedback als ieder ander...)

Nou Rescue,

Dan heb ik nieuws voor je. Het risico dat ik mij meen te mogen permiteren als medisch eindverantwoordelijke is een medische inschatting die ik wel mag maken, en jij niet.

Jouw "Feedback" zal hooguit worden afgedaan als; "waarvan acte".

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 12 juli 2011, 15:24:42
Nou Rescue,

Dan heb ik nieuws voor je. Het risico dat ik mij meen te mogen permiteren als medisch eindverantwoordelijke is een medische inschatting die ik wel mag maken, en jij niet.

Jouw "Feedback" zal hooguit worden afgedaan als; "waarvan acte".

Expert.

Zeg je nu, dat jij niets met feedback doet, en niet wil leren  en dat jij omdat je als medisch eindverantwoordelijker het slechter mag doen, dan ondergetekende..

Tja, dan trek ik me terug uit de discussie.. tegen dergelijk argumentatie kan ik niet op..

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 12 juli 2011, 16:16:05
Citaat
Wij leveren absoluut verantwoorde zorg, iedereen die anders beweert, moet dan maar de uitdaging aangaan om te komen, en te toetsen en niet iets op afstand te roepen..

Peter, dit horen we vaker van je. Wij hoeven niet te komen, wij weten uit je reacties hier wat voor vlees we in de kuip hebben zitten. Dat moet je ondertussen duidelijk zijn geworden. Sorry dat ik zo bot ben maar alle andere methodes schijnen niet aan te komen bij jou.

Ik snap trouwens ook niet dat je niet inziet dat je je reputatie hiermee flink beschadigd.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #113 Gepost op: 12 juli 2011, 16:37:33
Dag Allen,

Ik ben deze discussie al een tijdje aan het volgen en ik vraag me af waarom er zo op Peter wordt gereageerd?

Sommige stukjes die hij schrijft zouden als wat pretentieus van aard kunnen worden genoemd (niet dat ik zeg dat het zo is), maar dat wil niet zeggen dat hij een onbekwame hulpverlener is, toch?

Ik persoonlijk zou misschien bepaalde reacties anders formuleren, maar iedereen is vrij op dit forum om vanuit zijn eigen ervaring en kennis mee te discussiëren.

daarnaast kun je pas een eerlijk oordeel vellen over de manier van hulpverlening van Peter en/of zijn stichting als je dit op een objectieve manier bekeken hebt.  

Ik ervaar de reacties naar Peter, ook op andere onderwerpen als erg kritisch, scherp en enigzins wat persoonlijk gericht. In mijn ogen misschien ook kritischer en scherper dan naar andere mede-schrijvers.

Ik zou iedereen willen vragen ervoor te waken dat er een bepaald sneeuwbal effect ontstaat aan kritische reacties naar Peter, zodat er geen deja vu ontstaat zoals die al eerder beschreven is (die ik ook heb gevolgd toendertijd).

laten we een ding voor ogen houden: we zijn allen liefhebbers van het hulpverlenersvak, met verschillen in ervaring, kennis en opleiding. Maar de liefde voor het hulpverlenen delen we.

Groeten,
martien

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 12 juli 2011, 16:54:30
Rescue,

Probeer je nou eens een keer te richten op de kern van de vraag.

• Wat zijn je medische kwalificaties op grond waarvan jij meent competent te zijn?
  • Vanuit welke authoriteit ben jij medisch eindverantwoordelijk?

Geef nou eens een keer eenvoudig antwoord op een eenvoudige vraag. En kom nou niet steeds met dat geneuzel vande IGZ aan.

Expert.

Rescue,

Voor goed onderbouwde Feedback sta ik altijd open. Alleen ik maak heel andere afwegingen dan dat jij kunt overzien. Niets meer, niets minder.

Dag Allen,

Ik ben deze discussie al een tijdje aan het volgen en ik vraag me af waarom er zo op Peter wordt gereageerd?

Jij bent zelf degene geweest die glashard heeft beweerd dat je medisch eindverantwoordelijk bent voor de zorg aan een traumapatiënt.

Ondergetekende, en vele andere, vaak zeer professionele forumleden, die aan deze discussie deelnemen, hebben je heel vriendelijk en politiek correct gevraagd vanuit welke positie wij dat dan moeten zien. Die vraag weiger je bij herhaling inhoudelijk te beantwoorden. Veel verder dan wazig geneuzel en het schermen met allerlei instanties kom je niet en daarmee minimaliseer je jezelf als serieuze gesprekspartner. En dat, Martien, is precies de reden waarom er zo wordt gereageerd.

Je zult begrijpen, dat ik vanuit die positie bezien, niet echt zit te wachten op Feedback van jou.

En als jij nu besluit jezelf terug te trekken uit deze discussie, op grond van het feit dat je niet tegen mijn argumenten bent opgewassen dan vind ik dat prima. We pakken de discussie gewoon weer op en voeren die verder op grond van goed onderbouwde inhoudelijke argumenten.

De openstaande vragen aan jou blijven daarmee onbeantwoord. Voor zover ik dat nu ik kan schatten wordt het nu gewoon te heet onder je voeten. En dat..., is de ware reden voor jouw manoeuvre.

Expert.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 12 juli 2011, 16:58:39
...
Jij bent zelf degene geweest die glashard heeft beweerd dat je medisch eindverantwoordelijk bent voor de zorg aan een traumapatiënt.
...

En daar ligt nu precies de essentie van het hele verhaal. De autoriteit vanuit een medische opleiding (in combinatie met bevoegdheid en bekwaamheid) ontbreekt om de medische eindverantwoordelijkheid te dragen. Die autoriteit krijg je niet alleen door 150 keer per jaar te trainen.

Hetzelfde geld voor een deel van de gedane uitspraken op dit forum door Rescue.

Jammer dat er geen gericht antwoord komt.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 12 juli 2011, 17:18:52
...

Jammer dat er geen gericht antwoord komt.

Dit is altijds zo geweest en zal altijd zo blijven.
Helaas worden er door SMR zaken gedaan die goed geregeld zijn maar ook zaken die slecht/niet geregeld zijn en/of niet goed gaan. Helaas neemt de IGZ, ondanks een aantal klachten, hier geen stelling in en laat dit aan het werkveld over terwijl het werkveld dit door de IGZ geregeld wil zien. En hier zit m de kneep... Beide partijen (in dit geval de RAV's en de IGZ) ondernemen te weinig actie tegen organisaties (let wel: niet alleen SMR) die dit soort "EHBO+/Medic Respons-/ILS-"diensten leveren.

En ondanks dat Rescue een persoon is die ik niet aan mijn bed zou willen hebben als er wat met mij gebeurt geldt dit echter ook voor een aantal AVP'ers die ik (goed) ken. En daarbij...vlak de RAV's ook niet uit als het om "concurentie" gaat..veel middelen worden geoorloofd gemaakt en ingezet. Sommigen goed..anderen...

Verder vindt ik het wel lachen dat een arts "medisch eindverantwoordelijk" is op een evenement. Ik moet de eerste arts nog tegenkomen die meerdere slachtoffers tegelijkertijd in kaart kan brengen, behandelen en alles kan coordineren. Hoe kan een arts dan eindverantwoordelijk zijn over iets waar hij totaal geen wet van heeft en waar hij/zij geen overzicht en inzicht in heeft???? (alles gecharcheerd)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 12 juli 2011, 17:33:13
Beste mensen,

Zullen we overgaan tot de orde van de dag? Ik denk niet dat het nog zin heeft om op de man te spelen. De relevante mensen hebben hun zegje gedaan en daar laten we het bij. En nu hebben we het hier verder over ongevallenzorg en niets anders. On-topic, dus!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 13 juli 2011, 23:18:14
Dag Allen,

Sommige stukjes die hij schrijft zouden als wat pretentieus van aard kunnen worden genoemd (niet dat ik zeg dat het zo is), maar dat wil niet zeggen dat hij een onbekwame hulpverlener is, toch?

Ik persoonlijk zou misschien bepaalde reacties anders formuleren, maar iedereen is vrij op dit forum om vanuit zijn eigen ervaring en kennis mee te discussiëren.

daarnaast kun je pas een eerlijk oordeel vellen over de manier van hulpverlening van Peter en/of zijn stichting als je dit op een objectieve manier bekeken hebt.  

Ik ervaar de reacties naar Peter, ook op andere onderwerpen als erg kritisch, scherp en enigzins wat persoonlijk gericht. In mijn ogen misschien ook kritischer en scherper dan naar andere mede-schrijvers.

Ik zou iedereen willen vragen ervoor te waken dat er een bepaald sneeuwbal effect ontstaat aan kritische reacties naar Peter, zodat er geen deja vu ontstaat zoals die al eerder beschreven is (die ik ook heb gevolgd toendertijd).

laten we een ding voor ogen houden: we zijn allen liefhebbers van het hulpverlenersvak, met verschillen in ervaring, kennis en opleiding. Maar de liefde voor het hulpverlenen delen we.

Groeten,
martien
Mee eens, scherp discussieren mag, maar dan niet met draaien of te veel op de man spelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 13 juli 2011, 23:34:50
De crux in deze discussie zit volgens mij vooral in de bekwaamheid, bevoegdheid en deskundigheid m.b.t. het stellen van de indicatie om een bepaalde medische- verpleegkundige therapeutische-, risicovolle- of voorbehouden handeling uit te (laten) voeren.

Die ligt in de prehospitale zorg bij het ambulanceteam en het MMT.

Natuurlijk kunnen nonprofessionele prehospitale hulpverleners (hierbij bedoel ik dus iedereen, ambuteam en MMT uitgezonderd) een specifieke handeling practisch uitvoeren. Maar het rekening houden met (te verwachten) letsel van de patient, omstandigheden, de zorgmogelijkheden en met name de voor- en nadelen van de handelingen is toch echt van een andere orde en deze ligt op het deskundigheidsniveau van ambulanceteam en MMT.

Natuurlijk zijn er omstandigheden aan te wijzen zoals ongevallen op grote hoogte, onherbergzaam en onbereikbaar gebied voor de prehospitale zorgverleners en zal er in sommige van die omstandigheden bijvoorbeeld een patient geimmobiliseerd moeten worden door derden, dan is dat een uitzondering en zal door hen z.s.m. beoordeeld worden of de indicatiestelling en de verrichte handeling, juist is geweest.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod