Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 30731 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 18 juli 2011, 11:07:36
Nu mijn gedachten:

Dit is een bijzondere situatie, ik hoop het nooit letterlijk mee te maken. Maar het komt wél voor in de praktijk en zul je er mee moeten "dealen".

Het mag duidelijk zijn dat kordaat actie noodzakelijk is, anders gaat deze het niet redden (als hij dat überhaupt doet, maar dat ter zijde).

Mijn voorstel (om de discussie echt op gang te brengen ;)):

Positieve druk beademing middels de ballon.
Zorg dat er een tweede pleeg bij is, je zit dadelijk vast aan t' hoofdeinde.
Zorg dat de pt. wordt gemonitored en dat je zicht op alle parameters hebt.
IV plaatsen en dan 0,5 mg/kg esketamine en 0,1 mg/kg midazolam geven.

Daarmee probeer je een rustig en dus hanteerbaar patient te krijgen. Ik ben er helemaal van bewust dat dit nergens in een protocol staat en dat het forse risico's met zich meebrengt. Soms sta je met je rug tegen de muur...

Ik ben er ook van bewust dat de ketamine producten zijn gecontraindiceerd i.v.m. tensiestijging en de daarmee gepaard gaande ICP verhoging maar dat effect schijnt nogal overdreven te zijn. Sowieso is het effect transient. Recentere onderzoek heeft aangetoond dat, onder bepaalde omstandigheden, ketamine juist een gunstig effect kan hebben:

http://www.anesthesia-analgesia.org/content/101/2/524.full

Citaat
Neuroprotection
The renewed interest in ketamine as a clinically available neuroprotectant has been fostered by a shift in thinking about neuroprotection by anesthetics: from suppression of brain metabolism to inhibition of excitotoxicity. A key role in the injury cascade seems to be played by the unbalanced activation of NMDA receptors by toxic glutamate concentrations with subsequent cell death (19,91). Cerebral microdialysis in patients confirmed increased glutamate concentrations in the extracellular space during and after critical periods of brain injury (92,93). This prompted therapeutic approaches with NMDA receptor antagonists. Drug regimens used early after insults may especially target secondary injury processes within the therapeutic window of opportunity (94). Ketamine acts at many different signal transduction sites, but its neuroprotective effects seem at least for the most part to be explained by blockade of NMDA receptor activation. It binds noncompetitively to the phencyclidine site in the receptor channel, and additionally acts through allosteric modification (57).

Nou, schiet er maar op los...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 18 juli 2011, 11:23:04
Waarom?

Omdat men niet altijd even goed begrijpt hoe het is om pre-hospitaal te werken. Commentaar geven op de werkwijze van ons is makkelijk maar ik hou ze altijd wel een spiegel voor door telkens dezelfde vraag te stellen:

"Hoe zou jij het hebben opgelost?".

Vaak blijft het dan stil...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

helm

• Gast
Reactie #152 Gepost op: 18 juli 2011, 20:10:37
Had hij nou maar (op de juiste plek) een gaatje in z'n hoofd gehad.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #153 Gepost op: 18 juli 2011, 20:20:42
Ik denk dat er maar weinig opties meer zijn. De pt moet a) dringend gesedeerd en verslapt worden en b) heeft dringend een craniotomie nodig want hij is aan het inklemmen. In gegeven omstandigheden is dit, vrees ik, een VVDK.
A) tja, wat moet ik er op zeggen, op een gegeven moment zal de trismus wel verdwijnen, alleen is het kalf dan al verdronken
B) Duidelijk hypoxisch, bijventileren is noodzakelijk al zal niet correct bijventileren (lees: "tegenventileren") ook voor extra ICP-verhogingen zorgen
C) Tekenen van inklemming. Infauste prognose?
D) Onrust door hypoxie. Proberen fixeren zal alleen maar nefast zijn.
E) Wat centrale koeling is het enige positieve dat ik me kan inbeelden (weliswaar hier compleet ongecontroleerd dus te vermijden).

Conclusie: ik vrees dat de pt in het beste geval enkel nog goed is als donor...

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 18 juli 2011, 20:24:58
Omdat men niet altijd even goed begrijpt hoe het is om pre-hospitaal te werken. Commentaar geven op de werkwijze van ons is makkelijk maar ik hou ze altijd wel een spiegel voor door telkens dezelfde vraag te stellen:

"Hoe zou jij het hebben opgelost?".

Vaak blijft het dan stil...

Nou dat was ook meer mijn insteek, welk argument hebben ze om op hun achterste benen te gaan staan.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 18 juli 2011, 20:27:18
Citaat
een VVDK.

Een wat?

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 18 juli 2011, 20:32:30
Victor Victor Delta Kilo...
Vogel Voor De Kat...

CM

• Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 18 juli 2011, 20:36:18
Ah, OK..... (zeker een Belgisch uitdrukking ;D)

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 18 juli 2011, 20:42:43
Nee hoor, hoe kom je daarbij? Ik ben al even hollands *kuch* als Heineken lekker *kuch* is! 0098

CM

• Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 18 juli 2011, 20:44:59
Nee hoor, hoe kom je daarbij? Ik ben al even hollands *kuch* als Heineken lekker *kuch* is! 0098

Heineken.. Bier zoals bier bedoeld is (voor mensen zonder smaak).

En nu on-topic ;) ;D