De KED is een onding om vele redenen...
1. te weinig training van personeel en kost daardoor te veel tijd, te weinig bekend met alternatieve bevrijdingstechnieken uit voertuigen.
2. Niet goed correct gebruiken op de fixatiepunten op het lichaam (Op een zak met water, kan je niets fixeren);
3. Er zijn veel betere alternatieven die wel werken en met een beetje training veel sneller..
Het rekening houden met CWK, of andere letsels van de wervelkolom, hoeft vaak niet zo moeilijk, en zeker ook niet je werkzaamheden lastig te zijn.
Niemand heeft rontgen ogen op het plek van het ongeval, en het zekere voor onzekere hoeft zeker niet voor veel meer belasting van het slachtoffer te zijn..
Ik train mensen nu al 15 jaar op wervelletsels. En ik kom in verschillende ambulanceregios en er zit een enorm verschil in de uitgevoerde technieken tussen de verschillende ambulancediensten en de geoefenheid. Er zitten ambulanceteams bij die enorm boven het gemiddelde uitsteken, en er zitten ambulanceteams, die je graag terug zou willen sturen naar een basiscursis..
Met een simpele trainingstechnieken, en handiger tools en sommige zaken eenvoudiger maken, kan je het extramuraal gedeelte een stuk simpeler maken.
Als je een korte wervelspalk wil gebruiken en je wilt wat trainen, kan je met Oregon Spine Splint, veel sneller werken en veel effectiever en deze beidt je meer opties..
Daarnaast is ook in voertuigen, een goed gekozen wervelplank, (niet Ferno plank); heb je ook heel veer meer mogelijkheden.
De Canadian Spine Rules zijn zeer goed te gebruiken, ben er een voorstander van, echter als je technieken een beetje beheerst, haal je veel nadelen van spinal care weg..
“Just guidelines, no substitute for common sense." absoluut waar.. echter Zelfstandigbeoordelingsvermogen krijg je alleen door veel training, veel oefenen, veel ervaring, en in heel veel verschillende omstandigheden zaken uitvoeren..
Echter als aan je basistraining schort, als het aan het veel oefenen (ook in verschillende omstandigheden, of je beoefent veel maar 1 sterk verouderde technieken, dan schiet het niet op..
Ik vraag me sterk af, hoe het kan dat ambulanceteams, en maar ook andere redders, zoveel alleen op dit onderwerp kunnen verschillen.
Wij hebben recent onderzoek gedaan naar de incidentie van wervelkolom letsel in onze regio. Het onderzoek is uitgevoerd door 2 studenten van de HAN in Nijmegen. Van de totale patiëntenpopulatie (n-2616) heeft <10% daadwerkelijk letsel gehad. Letsel is, in deze studie, gedefinieerd als fractuur danwel luxatie danwel hematoomvorming. Dat betekent dat meer dan 9 van de 10 patiënten onnodig op een wervelplank hebben gelegen (de KED is niet meegenomen in het onderzoek). Het is natuurlijk retrospectief en ik ben de laatste die commentaar levert op de werkwijze van collega's maar de resultaten geven wel aan waarom enige nuance op zijn plaats is. Zeker gezien het gevaar van de pathologische driehoek van hypothermie, coagulopathie en acidose bij een trauma patient.
Dat de populatie van traumapatienten die daadwerkelijk een wervelletsel zeer klein is, is al sinds de jaren 80 bekend, en dat dat niet veranderd vind ik niet gek.. Het probleem is dat van de trauma patienten die daadwerkelijk wervelletsel hebben, 45% geen aanwijzbare symptomen hebben of worden gemist pre-hospitale zorg..
De maatschappelijke kosten van een gemiste wervelletsel, die achteraf toch tot blijvende invaliditeit leidt, zijn echt heel veel maler hoger (>300.000 euro), dan de kosten van een patient even het zekere voor het onzekere nemen. (max 15.000 euro), Dat is inclusief kosten van een MRI-scan.
Dat feit op zich al kan reden zijn, om toch het zekere voor het onzekere nemen, zeker zolang we de MMT nog niet komen met rontgen ogen..
Het dak van het voertuig er af, is vaak de meest gekozen oplossing voor een bevrijding van een patient, echter heel vaak onnodig en als je uitgaat van een mogelijk aanwezig wervelletsel, vaak ook nog een risicovolle, en arbeidsintensief.. terwijl er vaak nog wel 10 andere methodes wel werken en minder risico met zich mee brengen..
Leer mensen de juiste technieken en inzichten, en geef ze daarbij de goede tools, waaronder een schaar en ducktape, en padding, en je brengt patienten redelijk comfortabel, en correct geimmobiliseerd naar het ziekenhuis, waarbij veel risico's beperkt..