Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 30735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #60 Gepost op: 25 juni 2011, 11:15:45
Het is moeilijk na te gaan welk bestand of foto bedoeld wordt, maar de link die hij gebruikt heeft is
http://www.health.vic.gov.au/vscc/downloads/canadianc-spinerule.pdf

Dit is een PDF-file en zou dan komen vanaf de site http://www.health.vic.gov.au/
De toevoeging vscc leidt je naar de volgende site http://www.health.vic.gov.au/vscc

Wellicht valt daar ergens een foto te vinden.
Ik zit niet in het "wit" en weet zelf niet waar ik moet gaan zoeken.

Hopende hiermee wat geholpen te hebben.
 ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #61 Gepost op: 25 juni 2011, 11:30:11
Als je op deze link klikt zie je vanzelf wat CM wil tonen: http://www.health.vic.gov.au/vscc/downloads/canadianc-spinerule.pdf


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #62 Gepost op: 26 juni 2011, 14:03:18
Twee kantekening bij deze canadian c-spine rules en de nexus rules..

Ze zijn gemaakt voor in het ziekenhuis,  en ik heb er versies voor gezien voor Wilderness achtige toepassingen..  (zeer langdurige redding en zeer omcortoable vormen van transport voor de komst bij medische voorziening > 3 uur transport).

Ze zijn ieder geval niet ontworpen voor relatief kortdurende vormen van redding zo als in de nederlandse situatie plaats vind.  Regulier ambulance is echt altijd wel binnen een half uur het ongeval ter plaatse, en meestal binnen het uur wel in een ziekenhuis..

Mijn nederige mening is dat het onhandig zijn om ze een op een zo maar de nederlandse reguliere ambulancevoorziening te vertalen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #63 Gepost op: 26 juni 2011, 18:57:13
Twee kantekening bij deze canadian c-spine rules en de nexus rules..

Ze zijn gemaakt voor in het ziekenhuis,  en ik heb er versies voor gezien voor Wilderness achtige toepassingen..  (zeer langdurige redding en zeer omcortoable vormen van transport voor de komst bij medische voorziening > 3 uur transport).

Ze zijn ieder geval niet ontworpen voor relatief kortdurende vormen van redding zo als in de nederlandse situatie plaats vind.  Regulier ambulance is echt altijd wel binnen een half uur het ongeval ter plaatse, en meestal binnen het uur wel in een ziekenhuis..

Mijn nederige mening is dat het onhandig zijn om ze een op een zo maar de nederlandse reguliere ambulancevoorziening te vertalen.

Errr..... je sluit nekletsel uit op basis van vooraf bepaald criteria of niet. De plaats van uitsluiting is totaal niet relevant..........

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #64 Gepost op: 26 juni 2011, 19:42:43
Het is moeilijk na te gaan welk bestand of foto bedoeld wordt, maar de link die hij gebruikt heeft is
http://www.health.vic.gov.au/vscc/downloads/canadianc-spinerule.pdf

Dit is een PDF-file en zou dan komen vanaf de site http://www.health.vic.gov.au/
De toevoeging vscc leidt je naar de volgende site http://www.health.vic.gov.au/vscc

Wellicht valt daar ergens een foto te vinden.
Ik zit niet in het "wit" en weet zelf niet waar ik moet gaan zoeken.

Hopende hiermee wat geholpen te hebben.
 ;)

Je hebt zeker geholpen. Mijn dank is onvoorwaardelijk... ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #65 Gepost op: 26 juni 2011, 19:53:26
Je hebt zeker geholpen. Mijn dank is onvoorwaardelijk... ;D

Ik zal je zo even het bankrekeningnummer via PM doorgeven.  098uo
 ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #66 Gepost op: 26 juni 2011, 19:54:59
Beste Expert,

Ik ken wel een aantal onderzoeken, die zo iets aangeven, echter als ik de onderzoeken lees, en even door vraag, blijkt de kragen in veel geval niet correct aangelegd te zijn, ligt de proefpersoon niet in een neutrale positie, of zijn de kragen niet aangepast voor die specifieke patient..  En dan kunnen wat mij betreft die onderzoeken de prullebak in....

Rescue,

In mijn eerdere posting aangaande dit onderwerp heb ik je een “aanmatigende houding” verweten. In deze houding ben je meer volhardend dan ik had kunnen vermoeden.

Ik wijt dit aan kokervisie.

Het onderwerp van dit topic is helder en daar moeten wij ons op richten om de initiële vraag van Hoefhaan inhoudelijk te beantwoorden. De overweging om het dak van een voertuig te verwijderen gaat verder dan de mogelijke aanwezigheid van wervelletsel alleen. Jouw focus komt de discussie niet ten goede.

Indien er sprake is van een hemodynamisch instabiele patiënt, die zich in een voertuig bevindt, is mogelijk wervelletsel bijzaak!

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 26 juni 2011, 20:19:57
Errr..... je sluit nekletsel uit op basis van vooraf bepaald criteria of niet. De plaats van uitsluiting is totaal niet relevant..........

CM

Dat ben ik niet me je eens..

Bij een complexe redding, bevrijding en zeer langdurige tranport over maakt spinalcare het vaak erg moeilijk en misschien wel onnodig oncomfortabel en onnodig moeilijk.. dus een extra overweging kan zijn, als conform de standaard spelregels wel geimmobiliseerd zou moeten worden, kan je de Nexus of Canadian Spinerule gebruiken om een aanvullende risico-analyse te maken..


95% van de incidenten in nederland praat je over een relatief beperkt ongemakt, en relatief korte transport naar de SEH, dus is een extra risico-analyse vaak niet nodig.. De ambulancedienst loopt daarmee een extra juridisch risico's..


Het is wat mij betreft een simpele risico afwezig.. De nexus en Canadian Spine Rules geven je een extra tooltje om een risico-afweging te maken..  Als het ongemak voor de patient en nadelen, extra risico's door langdurig transport of oneffenterrein groter is dan het risicoprofiel uit een Nexus of Canadian Spine Rules, levert dat je gegevens of je een zeer complexe redding, bevrijding en langdurige transport nog moeilijk maakt of niet..

Het toepassen van zowel de Nexus of Canadian maakt het risico een stuk kleiner, maar zeker niet 0..

Rescue,

In mijn eerdere posting aangaande dit onderwerp heb ik je een “aanmatigende houding” verweten. In deze houding ben je meer volhardend dan ik had kunnen vermoeden.

Ik wijt dit aan kokervisie.

Het onderwerp van dit topic is helder en daar moeten wij ons op richten om de initiële vraag van Hoefhaan inhoudelijk te beantwoorden. De overweging om het dak van een voertuig te verwijderen gaat verder dan de mogelijke aanwezigheid van wervelletsel alleen. Jouw focus komt de discussie niet ten goede.

Indien er sprake is van een hemodynamisch instabiele patiënt, die zich in een voertuig bevindt, is mogelijk wervelletsel bijzaak!

Expert.


Met excuses dat mijn reactie niet direct het antwoord geven, op Hoefnaan..
Ik kan me wel meer redenen vinden, dat mogelijk wervelletsel van ondergeschikt belang zijn..
De reden dat ik mij stellig ben, (en misschien aanmatigend overkom), is dat ik er van overtuigd ben, dat de wijze waarop immobilisatie nu vaak in nederland gedaan, aanmerkelijk beter kan,  En dat veel redders vrij simpele en effectieve handelingen om dit aanmerkelijk betere te doen.

Om dan toch een direct antwoord op de vraag te geven..

De alleen B-stijl verwijderen levert nauwelijks effectieve ruimte op... Als je gebruik wilt maken van extra ruimte, met twee of vier knippen heb je meer aan meer ruimte (net onder de A-stijl) bij de voeten..   Dan kan je in nagenoeg alle auto's de patient met een zijwaardse bevrijdingstechniek zonder de wervelkolom te veel te manipuleren effectief en snel uit het voertuig te halen..  Dit is alleen een techniek die niet veel word toegepast..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #68 Gepost op: 26 juni 2011, 20:30:19
Citaat
Ik kan me wel meer redenen vinden, dat mogelijk wervelletsel van ondergeschikt belang zijn..
De reden dat ik mij stellig ben, (en misschien aanmatigend overkom), is dat ik er van overtuigd ben, dat de wijze waarop immobilisatie nu vaak in nederland gedaan, aanmerkelijk beter kan,  En dat veel redders vrij simpele en effectieve handelingen om dit aanmerkelijk betere te doen.

En wij proberen duidelijk te maken dat immobilisatie nog lang niet het belangrijkste aspect is van de zorg rondom een ongevalsslachtoffer. De wijze manipuleren van het slachtoffer is slechts bijzaak. Je patiënt vakkundig en snel in kaart brengen en een behandelplan opstellen, dat in de behoeften van die specifieke patiënt voorziet, is vele malen belangrijker.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #69 Gepost op: 26 juni 2011, 21:34:23
En wij proberen duidelijk te maken dat immobilisatie nog lang niet het belangrijkste aspect is van de zorg rondom een ongevalsslachtoffer. De wijze manipuleren van het slachtoffer is slechts bijzaak. Je patiënt vakkundig en snel in kaart brengen en een behandelplan opstellen, dat in de behoeften van die specifieke patiënt voorziet, is vele malen belangrijker.

CM

Dat bestrijd ik ook niet..  Ik ging er van uit dat al een gepasseerd station was.., want dat mag volkomen duidelijk zijn..

En om de meest adequate spinal care zorg te geven, moet bij voorkeur niet een bodyslide techniek gebruikt worden, en tegen de zwaarte kracht gewerkt worden.. En hoeft ook niet lang niet altijd het dak er af...

De zijwaardse rotatie techniek, werk simpeler, sneller, met minder mensen.. echter men is erg bang voor een bepaalde rotatie techniek, terwijl die angst wat ongegrond is, mits je mensen maar een beetje traint.. En de basis maar goed leert..

Juist die technieken, maken ook andere interventies simpeler..