Errr..... je sluit nekletsel uit op basis van vooraf bepaald criteria of niet. De plaats van uitsluiting is totaal niet relevant..........
CM
Dat ben ik niet me je eens..
Bij een complexe redding, bevrijding en zeer langdurige tranport over maakt spinalcare het vaak erg moeilijk en misschien wel onnodig oncomfortabel en onnodig moeilijk.. dus een extra overweging kan zijn, als conform de standaard spelregels wel geimmobiliseerd zou moeten worden, kan je de Nexus of Canadian Spinerule gebruiken om een aanvullende risico-analyse te maken..
95% van de incidenten in nederland praat je over een relatief beperkt ongemakt, en relatief korte transport naar de SEH, dus is een extra risico-analyse vaak niet nodig.. De ambulancedienst loopt daarmee een extra juridisch risico's..
Het is wat mij betreft een simpele risico afwezig.. De nexus en Canadian Spine Rules geven je een extra tooltje om een risico-afweging te maken.. Als het ongemak voor de patient en nadelen, extra risico's door langdurig transport of oneffenterrein groter is dan het risicoprofiel uit een Nexus of Canadian Spine Rules, levert dat je gegevens of je een zeer complexe redding, bevrijding en langdurige transport nog moeilijk maakt of niet..
Het toepassen van zowel de Nexus of Canadian maakt het risico een stuk kleiner, maar zeker niet 0..
Rescue,
In mijn eerdere posting aangaande dit onderwerp heb ik je een aanmatigende houding verweten. In deze houding ben je meer volhardend dan ik had kunnen vermoeden.
Ik wijt dit aan kokervisie.
Het onderwerp van dit topic is helder en daar moeten wij ons op richten om de initiële vraag van Hoefhaan inhoudelijk te beantwoorden. De overweging om het dak van een voertuig te verwijderen gaat verder dan de mogelijke aanwezigheid van wervelletsel alleen. Jouw focus komt de discussie niet ten goede.
Indien er sprake is van een hemodynamisch instabiele patiënt, die zich in een voertuig bevindt, is mogelijk wervelletsel bijzaak!
Expert.
Met excuses dat mijn reactie niet direct het antwoord geven, op Hoefnaan..
Ik kan me wel meer redenen vinden, dat mogelijk wervelletsel van ondergeschikt belang zijn..
De reden dat ik mij stellig ben, (en misschien aanmatigend overkom), is dat ik er van overtuigd ben, dat de wijze waarop immobilisatie nu vaak in nederland gedaan, aanmerkelijk beter kan, En dat veel redders vrij simpele en effectieve handelingen om dit aanmerkelijk betere te doen.
Om dan toch een direct antwoord op de vraag te geven..
De alleen B-stijl verwijderen levert nauwelijks effectieve ruimte op... Als je gebruik wilt maken van extra ruimte, met twee of vier knippen heb je meer aan meer ruimte (net onder de A-stijl) bij de voeten.. Dan kan je in nagenoeg alle auto's de patient met een zijwaardse bevrijdingstechniek zonder de wervelkolom te veel te manipuleren effectief en snel uit het voertuig te halen.. Dit is alleen een techniek die niet veel word toegepast..