Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 30729 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #70 Gepost op: 27 juni 2011, 07:09:00
Om dan toch een direct antwoord op de vraag te geven..

De alleen B-stijl verwijderen levert nauwelijks effectieve ruimte op... Als je gebruik wilt maken van extra ruimte, met twee of vier knippen heb je meer aan meer ruimte (net onder de A-stijl) bij de voeten..   Dan kan je in nagenoeg alle auto's de patient met een zijwaardse bevrijdingstechniek zonder de wervelkolom te veel te manipuleren effectief en snel uit het voertuig te halen..  Dit is alleen een techniek die niet veel word toegepast..

Kun je deze techniek eens wat extra toelichten?
Maak je extra ruimte bij de voeten om de patient dan in zijn geheel (zonder draaien etc) zijwaarts uit de auto te halen? Maar hoe krijg je de patient dan op de brancard?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 27 juni 2011, 08:38:11
Beste Expert,

Ik ken wel een aantal onderzoeken, die zo iets aangeven, echter als ik de onderzoeken lees, en even door vraag, blijkt de kragen in veel geval niet correct aangelegd te zijn, ligt de proefpersoon niet in een neutrale positie, of zijn de kragen niet aangepast voor die specifieke patient..  En dan kunnen wat mij betreft die onderzoeken de prullebak in....

Kijk..., dit bedoel nou ik met aanmatigend.

Google is je vriend..  Zoek maar even op "intracraniële druk nekkraag"

Wil je de vraag van Hoefhaan serieus beantwoorden, dan dient dit te gebeuren met inhoudelijk goed onderbouwde argumenten. Het is verstandig je kennis te verzamelen vanuit literatuur. Deze literatuur vind je in de gevestigde medische vakbladen. Een artikel schrijf je niet zomaar even in een achternamiddag op. Een artikel moet gedegen zijn alvorens het de toets der kritiek van de Editorial Board kan doorstaan en men overgaat tot publicatie.

Dit is van belang om de discussie levendig en zuiver te houden. Je kunt niet zomaar wat roepen, want daarmee reduceer je de discussie over dit onderwerp.

Het is niet mijn bedoeling je te marganaliseren, maar op grond van welke argumenten en vanuit welke authoriteit ben jij van mening dat deze literatuur naar de prullenbak kan worden verwezen?

Expert.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 27 juni 2011, 08:51:47
Citaat
Het is niet mijn bedoeling je te marganaliseren, maar op grond van welke argumenten en vanuit welke authoriteit ben jij van mening dat deze literatuur naar de prullenbak kan worden verwezen?

Rescue,

Ik vind dat Expert hier een goed punt maakt. Wij hebben, tot nu toe, onderbouwde argumenten gebruikt op basis van literatuur uit het vak. Ik vind dat je nu aan zet bent om hetzelfde te doen. Laten we niet zeggen, "Google is your friend" maar "PubMed is your friend". Of niet, natuurlijk.....

Ik schrijf dit bewust in het rood, niet om te straffen deze keer, maar omdat ik heel erg veel belang hecht aan onderbouwde argumenten in deze prachtige discussie. Het geldt, uiteraard, voor iedereen die medoet. Een persoonlijke mening is ook prima, hoor, maar suggereer dan niet dat het wetenschappelijk bewezen is. Wij zijn hier niet gek.

CM-Moderator
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 28 juni 2011, 16:47:08
Ik laat dat graag door Expert(s) beantwoorden.

Radar, Rescue en andere forumleden in discussie,

De presentatie van collega Hoff is een prima overzicht van de "ins & outs" omtrent de behandeling van een verhoogde intracraniële druk bij patiënten met een neurotrauma. Iedere anesthesioloog die regelmatig te maken krijgt met dit letsel kent deze getallen. De ingevoerde presentatie in het forum geeft echter weinig richting om de vraag van Hoefhaan te beantwoorden, anders dan dat snelheid is geboden. Doelbewust en trefzeker handelen. Daar gaat het om!

Regulatie van de intracraniële druk is complex en zo'n fysiologisch systeem kan natuurlijk niet eenvoudig werken. Onder pathofysiologische omstandigheden wordt de situatie nog meer complex. Niet alleen de patiënt, maar ook de dokter heeft dan veel aan zijn hoofd. Dat wordt fraai geïllustreerd in de Monro-Kelly Doctrine.

In die zin is het onderwerp van dit topic "Het dak eraf!" "Wanneer wel en wanneer niet?" erg toepasselijk gekozen. Steeds vaker wordt er gekozen voor een zogenaamde decompressie craniotomie om de intracraniële druk te beheersen. Hier wordt het schedeldak deels verwijderd om zwelling van het brein te gunnen.

In de presentatie van Hoff is ernstig schedelhersenletsel in ongeveer 10% van de gevallen geassocieerd met letsel van de CWK. Deze getallen liggen iets genuanceerder en variëren tussen de 3,5 en 6,0%.

Concreet gaat dat natuurlijk nergens over voor de individuele ambulancehulpverlener. De kans op bijkomend CWK letsel in geval van ernstig schedelhersenletsel is gewoon hoog! Dat moet je vasthouden. Langzaam kruipen we weer "on topic". In mijn eerdere postings heb ik de CCSR en de NLRC geïntroduceerd als houvast om een keuze te maken. In geval van een patiënt met ernstig schedelhersenletsel moeten er heel andere keuzes worden gemaakt. En zit 'm daar zit hem nou net de kneep.

Strikt genomen valt spinal care onder de "D" van Disability. Disbility vraagt de grootste aandacht bij een bewusteloos slachtoffer die vast zit in een voertuig. Het optimaliseren van de Disability gebeurt door een correct uitgevoerd ABC management met heel strakke Resuscitaion End Goals. Dat wil zeggen een vrije- en gezekerde Airway, een goede oxygenatie en ventilatie en adequate maatregelen om de hemodynamiek te optimaliseren. Kortom, een saturatie van 96-98%, een laagnormocapnisch End Tidal CO2 van ongeveer 38 mmHg en een Mean Arterial Pressure (MAP) van 90 mmHg. Indien er tekenen zijn een verhoogde intracraniële druk moeten er aanvullende maatregelen worden genomen. In geval van een aanwezig H-MMT de anesthesie verdiepen, Elevatie van 20o, kortdurende hyperventilatie, HyperHEAS, Mannitol en... het losmaken van de nekspalk!

In dit soort situaties is er sprake van een enorme tijdsdruk en er is gewoon geen ruimte voor tijdrovende interventies. Men dient te streven naar een snelle bevrijding om bovenstaande End Goals te realiseren. Kijk Rescue..., en dit is in nou lege artis Spinal Care vanuit medisch oogpunt.

Daar is het correct aanleggen van een nekspalk en het spinnen op een plank slechts een onderdeel van. Ik begrijp dat jij je daar erg in hebt vastgebeten. Het risico is wel dat je het "grote plaatje" uit het oog verliest. Op grond van de getallen is de aandacht die je vraagt met betrekking tot het belang van een correct uitgevoerd "spinal care program" terecht. Echter, dit mag nimmer een reden zijn om prioriteiten uit het oog te verliezen en soms moet men er zelfs voor kiezen een probleem te compartimenteren ten gunste van andere doeleinden.

Expert.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 29 juni 2011, 20:55:30
Expert,

Decompressie craniotomie, dat gebeurt toch niet ter plaatse? Ik kan me niet voorstellen (infecties, sub-optimale omstandigheden) en heb het ook nooit gezien. Of lees ik ergens overheen?

Nou had ik zelf een vraag. Ik heb vorig jaar stage gelopen met het BASICS team in Engeland. Dit zijn speciaal opgeleide artsen (en enkele verpleegkundigen) die oproepbaar zijn voor ernstig ongevallen. Tijdens een gesprek kwam ik erachter dat er daar veel gebruik wordt gemaakt van ketamine in de TBI patient. Men haalt altijd het verhaal ICP verhoging aan als tegenargument maar dat schijnt grotendeels te zijn ontkrachtigd. Sterker nog, het zou mogelijk een betere uitkomst bieden.. Onderstaande artikel is het lezen waard:

S. Himmelseher and M. E. Durieux. Revising a Dogma: Ketamine for Patients with Neurological Injury? Anesth Analg 101(2):524 - 534, 2005

Vaak wordt er door de MMT's gekozen voor etomidaat of propofol voor anesthesie. Is er hier een bepaald reden voor?

Gr,

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 30 juni 2011, 09:50:19
Expert,

Decompressie craniotomie, dat gebeurt toch niet ter plaatse? Ik kan me niet voorstellen (infecties, sub-optimale omstandigheden) en heb het ook nooit gezien. Of lees ik ergens overheen?

Nee hoor. Die handeling wordt nooit ter plaatse uitgevoerd. Alleen om de intracraniele druk te reguleren wordt er steeds meer voor gekozen om op OK een decompressie craniotomie te verrichten. In de wandelgangen wordt er dan gezegd: "Het dak gaat eraf". In de context van deze discussie vond ik dat wel een aardige woordspeling.

Expert,

Nou had ik zelf een vraag. Ik heb vorig jaar stage gelopen met het BASICS team in Engeland. Dit zijn speciaal opgeleide artsen (en enkele verpleegkundigen) die oproepbaar zijn voor ernstig ongevallen. Tijdens een gesprek kwam ik erachter dat er daar veel gebruik wordt gemaakt van ketamine in de TBI patient. Men haalt altijd het verhaal ICP verhoging aan als tegenargument maar dat schijnt grotendeels te zijn ontkrachtigd. Sterker nog, het zou mogelijk een betere uitkomst bieden.. Onderstaande artikel is het lezen waard:

Vaak wordt er door de MMT's gekozen voor etomidaat of propofol voor anesthesie. Is er hier een bepaald reden voor?

Dat klopt inderdaad. Lang is het gebruik van Ketamine in de ban gewesst in verband met een vermeende toename van de intracraniele druk. De evidence hiervoor is mager en op parate kennis meen ik dat het argument is onderbouwd op basis van zeven studies.

Door de tijd en door door voortschrijdend inzicht blijkt Ketamine nu juist te beschikken over neuroprotectieve eigenschappen. Ik werk veel met het middel en gebruik het ook bij Traumatisch Hersenlestel. Voor inductie van een dergelijke patient met hypotensie is EsKetamine het middel van eerste keus.

Groet,

Expert.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 30 juni 2011, 11:04:56
CM,

Nog even wat toevoegingen.

Dat Esketamine de intracraniele druk verhoogd is, ondanks buitengewoon magere bewijsvoering, wel aannemelijk. Om die reden mag het bij de spontaan ademende patient niet worden gebruikt. Echter, wanneer men besluit om over te gaan tot een gecontroleerde ventilatie is dit niet langer een argument.

In geval van een neurotrauma komt een geweldige hoeveelheid Glutamaat vrij in het brein. Glutamaat is de natuurlijke agonist van de NMDA receptor. Stimulering van deze receptor geeft excitatie van het brein. Dat zou zo maar eens een verklaring kunnen zijn voor het zo vaak waargenomen "contusionele gedrag" bij TBI patienten. Glutamaat zorgt door binding met de NMDA receptor voor het verwijderen van een Magnesiummolecuul uit de receptor. Dit wordt wel de "Magnesium Plug" genoemd. Grote hoeveelheden Glutamaat verwijderen de plug langdurig wat leidt tot een vrije influx van Calcium. Deze grote hoeveelheden sorteren uiteindelijk in drie effecten en die effecten zijn schadelijk voor het brein. Directe celschade door desintgratie van de celmembraan, desintegratie van intracellulaire eiwitten en het vrijkomen van vrije radicalen. Hierdoor wordt de cel in apoptose gestuurd. Apoptose wil niks anders zeggen als geprogrameerde celdood.

Esketamine is een antagonist van de NMDA receptor. De magnesiumplug blijft in situ en de influx van Calcium wordt daardoor tegengegaan.

Dat is de gedachte achter het gebruik van Esketamine in geval van TBI, zij het in een notendop. Kijk.., de primaire focus bij TBI is gericht op de secundaire schade. Alles omdat te voorkomen moet je in acht nemen.

Groet,

Expert.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 30 juni 2011, 12:42:39
...
... Om die reden mag het bij de spontaan ademende patient niet worden gebruikt. Echter, wanneer men besluit om over te gaan tot een gecontroleerde ventilatie is dit niet langer een argument.
...
Even vragend naar de bekende weg: dit geldt neem ik aan alleen voor patienten met TBI? :)

Dank voor het mooie stukje (patho)fysiologie!

CM

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 30 juni 2011, 13:19:25
Even vragend naar de bekende weg: dit geldt neem ik aan alleen voor patienten met TBI? :)

Dank voor het mooie stukje (patho)fysiologie!

Ik zou niet durven spreken voor Expert ;) maar volgens mij wel. Ketamine wordt aanbevolen indien er sprake is van gecontroleerde omstandigheden, m.a.w. een beademde patiënt waar end-tidal capnografie bij gebruikt wordt, al dan niet samen met invasieve drukmetingen (dit laatste komt natuurlijk veel minder voor in de pre-klinische setting).

Ketamine is nu ongeveer 35 jaar op de markt en werd, tot voor kort geleden, voornamelijk gebruikt in de diergeneeskunde en ontwikkelingslanden. Men is er achter gekomen dat het veel meer eigenschappen heeft dan tot nu toe werd aangenomen. Ik gooi het nu over een andere boeg, maar hier is een casuïstiek uit de VS:

Citaat
http://www.ispub.com/journal/the_internet_journal_of_internal_medicine/volume_5_number_1_20/article/a_case_presentation_and_literature_review_of_successful_ketamine_administration_in_a_patient_with_refractory_status_asthmaticus.html

De eerste studies over ketamine in Status Asthmaticus dateren uit 1993, het schijnt en veilig en vooral effectief middel te zijn. Ik heb het nooit gebruikt zien worden in Nederland, maar ik werk al een kleine 15 jaar niet meer intramuraal, dus zeker weten doe ik het niet

CM

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 30 juni 2011, 13:22:38
Citaat
In geval van een neurotrauma komt een geweldige hoeveelheid Glutamaat vrij in het brein. Glutamaat is de natuurlijke agonist van de NMDA receptor. Stimulering van deze receptor geeft excitatie van het brein. Dat zou zo maar eens een verklaring kunnen zijn voor het zo vaak waargenomen "contusionele gedrag" bij TBI patienten. Glutamaat zorgt door binding met de NMDA receptor voor het verwijderen van een Magnesiummolecuul uit de receptor. Dit wordt wel de "Magnesium Plug" genoemd. Grote hoeveelheden Glutamaat verwijderen de plug langdurig wat leidt tot een vrije influx van Calcium. Deze grote hoeveelheden sorteren uiteindelijk in drie effecten en die effecten zijn schadelijk voor het brein. Directe celschade door desintgratie van de celmembraan, desintegratie van intracellulaire eiwitten en het vrijkomen van vrije radicalen. Hierdoor wordt de cel in apoptose gestuurd. Apoptose wil niks anders zeggen als geprogrameerde celdood

Expert,
Bedankt voor de uitleg, het was even een opfrissertje. Ik heb ooit in de VS een lezing bijgewoond van een anesthesioloog over de rol van vrije radicalen in apoptose in patienten met een hypovolaemische shock. Ik vond het pittige stof maar wel reuzeinteressant.

CM