Een vaccuum matras heeft veel voordelen op langere transport, zeker voor multi-trauma patienten > Meer dan 2 uur..,
Een vacuum matras is kwetsbaarder dan een wervelplank, en al deze lek is, (ik heb er al drie lek zien gaan), heb je niets meer..
Een vacuum matras is alleen een transport optie en geen bevrijdings en reddings optie, een wervelplank heeft meer functionaliteiten en is daarmee een tool, die voor vele inzetten geschikt is..
Nadeel van een vacuum matras, is dat je niet overal meer zicht en toegang hebt op de patient, Een wond die weer gaat bloeden, urine die laat lopen, verdwijnt in de kom van de matras. Op een wervelplank valt dat direct op..
Als de keuze is of/of en niet als een extra optie, kies ik absoluut voor een wervelplank, omdat deze me veel meer keuzes biedt... Als je iemand op een wervelplank langdurig wilt vervoeren, kan je het met extra padding, een stuk comfortabeler maken..
Een vacuum matras word metname in UK, en canada ook vaak incombinatie gebruikt met een wervelspalk oregon spine splint) of een compleet backboard. Een volledige immobilisatie met alleen een vacuum matras is nagenoeg onmogelijk.
Er zit ook een enorm kwaliteitverschil tussen vacuummatrassen, Ik heb Ferno vacuum matrassen al veel keren zien falen.. Ik ben zelf redelijk onder de indruk van de REDVAC, matrassen, metname over de hufterproofheid van het materiaal..
Maar misschien is dat iets voor een apart topic ?