Nou laten we wel zijn, de klus met de Randstadrail en de personenauto ingeklemd tussen de lichtmast had niet met een HV Hiab kraan gelukt. De inzet met de Brw kraan was snel, vakkundig en daardoor heeft de patient gelukkig weinig tot geen letsel opgelopen. En ik zei het al eerder, hoeveel inzetten moet je hebben om een taak of voertuig te verantwoorden. Het lijkt nu een beetje op dat stuurlui aan de kant gaan bepalen of er wel of geen kraan nodig is in de regio Haaglanden. Denk dat er o.a op Regio 15 of District 8 genoeg foto´s te vinden zijn waar de kraan met succes is ingezet.
En hoeveel korpsen hebben er geen voertuigen in de hal die nauwelijks, behalve bij oefeningen, de kazerne uit komen.
wél een miljoenen kostende kraan + personeel aanwezig
Dat is bij een levensduur van 15 jaar, ruim 66.000 per jaar, bij een inwoner aantal van Den Haag van 450000 is dat 0,14 cent per inwoner.
Personeel is ook gewoon inzetbaar op andere voertuigen bij grotere incidenten, dus niet alleen voor de kraan.
Ook de residentie heeft de afgelopen jaren fors bezuinigd op de brandweer organisatie. Ook de Grote Kraan is daar een discussie in geweest, maar de gemeenteraad heeft niet besloten het voertuig af te voeren en deze taak aan particulieren uit te besteden. Dus de inwoners van Den Haag (kiezen de gemeenteraad) hebben besloten dat deze taak bij de brandweer hoort, en niet de korpsleiding.
En daar zullen jullie het mee moeten doen.