Mijn stelling is dat een uurtarief van minder dan 10 euro per medewerker, of je dienst niets voorstelt, of je de je medewerkers enorm te kort doet..
Ik ben het dus niet met je stelling eens, omdat het heel veel uitmaakt wat je uiteindelijke doel is!
Als reddingsbrigade hebben we er goed over nagedacht en zijn op een hele andere kostprijsberekening uitgekomen:
Ons doel is het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in de ruimste zin van het woord
Om dit te kunnen doen ontplooien wij als vereniging allerlei activiteiten (zwemles, voorlichting, bewaking, hulpverlening) waarvan de totale begroting over de jaren heen kostendekkend moet zijn. Wij kiezen dus bewust voor kruisfinanciering van bepaalde activiteiten door andere, als we over het totaal maar uitkomen.
Wij vinden bijvoorbeeld zwemles zo belangrijk dat het voor iedereen betaalbaar moet zijn en gebruiken dus middelen uit bewakingen om dit mogelijk te maken!
Voor het vaststellen van de prijzen voor bewaking en hulpverlening berekenen we dus niet de kostprijs voor die dienst op dat moment, maar voor het dekkend maken van de totale begroting van alle activiteiten. Dat betekent in de praktijk dat een grote commerciele partij misschien wel 4x de kostprijs betaalt, terwijl we voor inzet voor goede doelen er soms ook voor een brandstofvergoeding of zelfs voor niks gaan liggen....
Als ik het over de kostprijs heb, dan heb ik het over de kosten voor ons zoals we die ook daadwerkelijk uitgeven: brandstof, materiaal, afschrijving, verzekering etc. We betalen de vrijwilligers niet, dus die uren rekenen we ook niet. Als ik aan een commerciele partij 4x dat bedrag vraag, is dat per persoon per uur dus nog steeds heel laag en dus interessant voor hen. En het betekent voor ons dus wel dat we 2x ergens anders gratis aan de slag kunnen of misschien wel wat kinderen gratis zwemles kunnen geven en daarmee ons verenigingsdoel nastreven plus dat we een bedrag overhouden voor nieuwe spullen of een leuk feestje voor de vrijwilligers. Daarom geven we ook geen specificatie van de kosten, maar vragen gewoon 1 bedrag voor een heel evenement (lump sum).
Dit kunnen we doen, omdat we uitsluitend met vrijwilligers werken en dat doet zeker niks af aan de kwaliteit, ondanks wat jij suggereert. Wij hebben zelfs de ervaring dat als je vrijwilligers gaat betalen, ze ineens luie donders worden die zo veel mogelijk uren willen schrijven. Wij hebben nu een club mensen die dit doet omdat ze het leuk vinden, het belangrijk werk vinden en zich een gewaardeerd lid van de club voelen. We hebben wel eens wat activiteiten gehad waar we betaalde krachten voor nodig hadden en dan staan ineens de figuren vooraan die eerder niet als vrijwilliger aan de slag wilden en het toen allemaal maar 'dom' en 'suf' vonden....
We hebben intern wel eens onderzoek gedaan en de vrijwilligers waar we nu mee werken, hebben liever nieuwe porto's, een nieuwe buitenboordmotor of een leuke gezamenlijke bbq, dan dat ze individueel een bedrag per uur krijgen. Misschien, als wij onze totale begroting afzetten tegen alle vrijwilligersuren, zou het best wel eens kunnen zijn dat we uitkomen op die 10 euro per uur, misschien ook wel niet. Wij willen, gezien onze doelstelling, gewoon niet voor 1 prijs werken, maar we willen als vereniging zoveel mogelijk activiteiten ontplooien die bijdragen aan ons doel. En dat heeft niks met kwaliteit te maken, maar met het feit dat de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen.....