Sterilon dodelijk???

Auteur Topic: Sterilon dodelijk???  (gelezen 27767 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 9 december 2003, 16:24:12
Okido, verkeerd begrepen!  ::)

groetjes Hetty ;)

PeterG

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 11 december 2003, 22:32:28
Binnen het NRK (district Zoetermeer) gebruiken we alleen sterilon. Het is gebleken dat, zeker in die gevallen dat het so voor verdere behandeling naar een deskundige wordt verwezen, het gebruik van jodium de wondbeoordeling kan beïnvloeden. Het gebruik van een kleurloos ontsmettingsmiddel heeft daarom voorkeur.
In principe betekent dit dat als doorverwijzing naar een deskundige niet aan de orde is, je ook jodium zou kunnen gebruiken. Ik zelf ben van mening dat sterilon goed genoeg werkt en dat het dus niet nodig is ook nog andere middelen tot mijn beschikking te hebben.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 12 december 2003, 16:32:39
Ik geloof dat het al eerder is gezegd, maar Sterilon prikt nogal, tenminste, gezien de reacties... 8)  Als je naar de huisarts moet, kan je uiteraard Sterilon gebruiken, maar heeft dat zoveel zin?
De arts zal toch ook wel een wond ontsmetten?

Verder vind ik Betadine wel prettig werken, je doet iets op het gaasje of pleister en het loopt niet langs het hele lichaamsdeel! En het doet geen pijn!

Christian

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 13 december 2003, 08:46:57
Binnen het NRK (district Zoetermeer) gebruiken we alleen sterilon. Het is gebleken dat, zeker in die gevallen dat het so voor verdere behandeling naar een deskundige wordt verwezen, het gebruik van jodium de wondbeoordeling kan beïnvloeden. Het gebruik van een kleurloos ontsmettingsmiddel heeft daarom voorkeur.
In principe betekent dit dat als doorverwijzing naar een deskundige niet aan de orde is, je ook jodium zou kunnen gebruiken. Ik zelf ben van mening dat sterilon goed genoeg werkt en dat het dus niet nodig is ook nog andere middelen tot mijn beschikking te hebben.

Sterilon is stukken duurder dan de goedkopere Chloorhexidine cetavlon. ;) Is ook kleurloos en werkt net zo goed/beter.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

PeterG

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 13 december 2003, 10:14:59
Sterilon is stukken duurder dan de goedkopere Chloorhexidine cetavlon. ;) Is ook kleurloos en werkt net zo goed/beter.
:) Bedankt voor de tip! Volgens mij is dit de werkzame oplossing zonder merknaam. In die gevallen hoef je ook de merknaam niet te betalen en is het dus inderdaad goedkoper.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 16 december 2003, 21:20:06
Ook al zie je het niet, zover ik weet tast sterilon ook het weefsel aan, waardoor hechten lastiger wordt.

Maar afgezxien daarvan, wat is de toegevoegde waarde van ontsmetten (met bijbehorende pijn / ongemak), als het slachtoffer toch doorgestuurd wordt naar de deskundige hulp ?

PeterG

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 17 december 2003, 20:38:05
"Maar afgezxien daarvan, wat is de toegevoegde waarde van ontsmetten (met bijbehorende pijn / ongemak), als het slachtoffer toch doorgestuurd wordt naar de deskundige hulp ?"

Het kan wel even duren voordat het so deskundige hulp kan krijgen. Intussen de wond schoonmaken verdere infectie voorkomen lijkt mij geen gek idee. Meestal gaat het om niet al te grote wonden die alleen gehecht moeten worden.
Bij echt grote wonden moet ik er niet aan denken daar met sterilon aan te komen. In die gevallen is het in ieder geval voor mij de vraag of je dan met een ontsmettingsmiddel zoals betadine of sterilon niet meer kwaad doet dan goed. Weet iemand het effect van deze middelen op b.v. de wondgenezing ???
Volgens mij heb ik hierover al iets gelezen op dit forum ???.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 20 december 2003, 18:55:53
Ik hoor van deskundigen, dat een wondspoelen op zich geen probleem is, maar dat het wondbeeld zo min mogelijk moet worden aangetast, uiteraard als e.e.a. op verantwoorde wijze kan gebeuren.

En ik weet uit eigen ervaring dat het schoonmaken van wonden die niet gehecht hoeven te worden een lage prioriteit hebben op de SEH .

robert123

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2003, 00:13:06
Of sterilon dodelijk is lijkt mij persoonlijk iets overtrokken., maar alles zou kunnen. Maar laten wij eens kijken wanneer wij een desinfecterend middel gebruiken. Bij grote wonden zal er altijd een arts aan te pas komen. En die ziet een wond het liefs onaangetast, dus zonder dat wij daar kwistig met jodium/betadine of sterilon zijn aangekomen. Geen desinfecterend middel gebruiken is dan de juiste keus.
Kleine wonden, kijk dan zijn het vaak schrammen en schaafwonden, dan kan je altijd aan het slachtoffer vragen of hij/zij allergish is voor het te gebruiken middel.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 24 december 2003, 10:41:21
Ook al zou je (maar dat is moeilijk met zo'n klein flesje) "kwistig"  met sterilon te keer gaan, het is kleurloos en verstoort het wondbeeld dus niet. Iedereen weet hoe snel bakteriën, streptokokken en ander gespuis zich kan vermeerderen. Infecties zijn oorzaak nr 1 van optredende complicaties bij wat voor wond dan ook. Hoe eerder met de preventie begonnen wordt, hoe beter.

Henk