Twee soorten hulpverleners...

Auteur Topic: Twee soorten hulpverleners...  (gelezen 5648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 6 december 2003, 16:29:28
Een vraag over evenementen:
Stel, we gaan een behoorlijk evenement doen, waar zo'n 6 hulpverleners naar toe zouden gaan.
Om bepaalde redenen besluit een organisatie naast een EHBO vereniging ook nog andere vrijwilligers in te zetten die (hopelijk) ook een geldig EHBO diploma hebben.
De redenen zouden kosten besparing kunnen zijn, de macht die ze kunnen uitoefenen op 'hun eigen' mensen etc.

Moet een EHBO vereniging met deze organisatie in zee gaan? Graag beargumenteren.

Ik zou zelf zeggen van niet, want ten eerste ben je de leiding kwijt over die andere hulpverleners, anderzijds wordt er genoeg geld binnengehaald (het is een commercieel evenement, dus met forse entreeprijzen) en daarnaast kan de onderlinge samenwerking wel eens moeizaam verlopen, omdat je de werkwijze en professionaliteit van de andere hulpverleners niet kent.

Christian




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2003, 18:58:30
Christian,

Volgens mij is het geen hypothese maar een concrete sutuatie die je wat omgebouwd hebt.

Ten tweede wordt de suggestie gewekt dat een EHBO vereniging een goede kwaliteitsborging heeft en de andere organisatie er een zootje van maakt.

Daarvoor is maar een, overigens een zeer moeilijke, oplossing.

Open met elkaar praten, wat wel en niet van elkaar verwacht mag worden.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #2 Gepost op: 6 december 2003, 20:30:39
Zonder direct mijn mening te spuien, wil ik aangeven dat ik recent in zo'n situatie beland ben en dat is me alles behalve bevallen. Het was zelfs dramatisch!
Ik zeg niet dat dat toonaangevend is, maar het is wel een risico.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 6 december 2003, 22:19:18
En wanneer kwam je daar achter ?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2003, 00:17:36
Na een zeer ergerlijke avond/nacht.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2003, 15:30:43
Daar was ik al bang voor, het toont weer eens aan, dat je vooraf duidlijk moet maken wat de partijen in zo'n geval kunnen en mogen verwachten.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #6 Gepost op: 7 december 2003, 22:38:32
Ik denk dat het in eerste instantie belangrijk is dat een ieder weet wat je van de ander kunt verwachten. Elkaar in elk geval kennen vind ik een pre. Je bent toch als team bezig en moet in min of meerdere mate op elkaar zijn ingewerkt.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 8 december 2003, 00:42:05
Volgens mij is het geen hypothese maar een concrete sutuatie die je wat omgebouwd hebt.

Altijd scherp, hè? ;D

Maar het gaat over een evenement wat we wellicht moeten gaan doen en ik hoorde zulke geruchten. Moet binnenkort gaan praten over dit alles, maar ik wilde alvast een beetje bagage.

En ik ben bang dat afspraken niet echt nagekomen gaan worden. Verder zit je nog met andere dingen, zoals de kleding. Moeten wij aan die anderen onze kleding geven, omdat de organisatie het zo goedkoop mogelijk wil houden en een beetje eenheid toch wenselijk is?

Verder wil ik niet beweren dat wij zo goed zijn, maar je weet zelf wat je kwaliteiten zijn en als de anderen (ook onder de noemer 'de EHBOers') missers maken, heb je ook kans dat ze jouw organisatie aankijken.

Christian


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #8 Gepost op: 8 december 2003, 12:17:25
Lastig probleem !

Ik heb zelf een aantal skate-avonden in de regio begeleid met een ploegje NRK'ers voor EHBO. Door de organisatie waren ook een aantal 'blockers' (mensen die kruisingen afzetten enzo) ingezet. Een aantal van die mensen hadden ook een EHBO diploma en die vroegen zich af of ze op dat vlak ook nuttig konden zijn.

Ik heb toen met ze afgesproken dat ze (vanzelfsprekend) EHBO konden verlenen, maar dat ze de SO's zouden overdragen aan ons zodra wij ter plaatse waren. Zij konden daardoor weer snel verder skaten en wij hadden er 10 paar handen en ogen bij op straat.

Een ander verhaal wordt het als je mensen hebt die door de organisatie puur voor de EHBO worden aangesteld. Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment niemand meer weet waar hij aan toe is.

Misschien een idee om koppels te maken van 1 persoon van jullie club en 1 persoon van de overige EHBO'ers ?

Dat doen wij bijvoorbeeld als we met de plaatselijke EHBO vereniging samenwerken, werkt over het algemeen (en dat is mijn persoonlijke mening) prima.

Groet,

RobZ
Eerste Hulpverlener LOTUS


Remi

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 december 2003, 13:41:41
Verder zit je nog met andere dingen, zoals de kleding. Moeten wij aan die anderen onze kleding geven, omdat de organisatie het zo goedkoop mogelijk wil houden en een beetje eenheid toch wenselijk is?

Christian


Hallo Christiaan,
Ik ben er een zeer grote tegenstander van dat derden in een "uniform" / kleding van een organisatie lopen / werken.
Als er wat gebeurt dan wordt de organisatie die de kleding heeft verstrekt erop aangekeken.
Vergelijk het met de politie: Bij een aantal projecten helpen derden de politie. Dit doen ze niet in een politieuniform, maar met bijvoorbeeld het hesje van verkeersregelaar.
Niet de politie , maar de organisatie wordt dan aangesproken als er iets fout gaat.

Tevens is mijn beperkte ervaring dat je inderdaad vaak problemen krijgt in de leiding. Wie heeft het laatste woord met beslissingen, dus wie is verantwoordelijk.