Twee soorten hulpverleners...

Auteur Topic: Twee soorten hulpverleners...  (gelezen 5651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 8 december 2003, 16:56:14
Ik coördineer het geheel een beetje, en ik heb het bij m'n eerste bericht al gezegd: het is belangrijk dat er gewoon wordt geluisterd, niet zo van: met jou hebben we niets te maken, wij regelen het zelf wel. Want dan denk ik dat ik op zou stappen.
Ik vind evenementen leuk, maar als ik me moet gaan ergeren, taai ik af.

Christian


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #11 Gepost op: 8 december 2003, 23:21:33
Ik coördineer het geheel een beetje, en ik heb het bij m'n eerste bericht al gezegd: het is belangrijk dat er gewoon wordt geluisterd, niet zo van: met jou hebben we niets te maken, wij regelen het zelf wel. Want dan denk ik dat ik op zou stappen.
Ik vind evenementen leuk, maar als ik me moet gaan ergeren, taai ik af.

Christian

Dat vond ik dus het grote probleem. Er gebeurden tijdens dit evenement dingen waarvoor ik de verantwoordelijkheid absoluut niet wilde dragen. En hoe breng je dat over zonder arrogant over te komen...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 9 december 2003, 00:46:55
Dat vond ik dus het grote probleem. Er gebeurden tijdens dit evenement dingen waarvoor ik de verantwoordelijkheid absoluut niet wilde dragen. En hoe breng je dat over zonder arrogant over te komen...

In ieder geval door vooraf en tijdens de hulpverlening goed te overleggen en -werk-afspraken te maken en zorgen dat die worden nagekomen, niet zomaar je veiligheidskleding uitlenen aan elke andere vrijwilliger. En anders rest er bij, onoplosbare problemen, niets dan je medewerking te staken cq. niet te geven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vincent_g

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 december 2003, 12:30:24
Citaat
Dat vond ik dus het grote probleem. Er gebeurden tijdens dit evenement dingen waarvoor ik de verantwoordelijkheid absoluut niet wilde dragen. En hoe breng je dat over zonder arrogant over te komen...

Ehm gewoon vermelden hoe het ervoor staat en je niet druk maken of dit arrogant over komt.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #14 Gepost op: 9 december 2003, 14:24:31
Ik was daar ook maar als 'onderdeel van' de rest van de groep. Er was niemand die mij een leidinggevende pet had opgegeven. Uiteindelijk heb ik die pet wel opgezet, maar uit pure noodzaak. Het verdiende wat mij betreft geen schoonheidsprijs.
Op die manier wil ik het een volgende keer inderdaad niet meer.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 10 december 2003, 00:47:13
Als er geen basis van verrouwen is, moet je er niet aan beginnen.

As er geen basis van vertrouwen afneemt moet je daar iets aan doen.

Als er geen basis meer is, moet je kappen


franciska

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 april 2004, 00:08:06
hallo christiaan,

zelf doe ik de coordinatie bij het rode kruis m.b.t. de hulpverlening ik heb goede contacten bij rk en ehbo verenigingen, de hulpverleningen lopen zonder problemen wij maken vooraf goed afspraken met ehbo, een van die afspraken is dat als er in jou geval 6 personen moeten lopen en ik heb 3 rk- ers en 3 ehbo-ers dan is het 1 rk met 1 ehbo-er wat er op pad gaat want bij ons is een regel als je met meer dan 4 pers. loopt gaat mobilie comunicatie mee zoals portofoons, rk draagt portofoon en hbo-er doet eerste werk qua hulp, zijn er meer handen nodig dan helpt de rk-er en evt nog meerdere dan roept de rk-er via de porto assistentie op voor meer hulp meestal is dit niet nodig. ik hoop dat ik je het een beetje goed heb uitgelegd wat betreft hoe het gaat in appingedam e.o


rover01

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2004, 13:12:35
Ik denk dat in elke groep van te voren duidelijk moet zijn wie de leiding heeft.  Het mag niet zo zijn dat er op het moment van samenwerking conflicten ontstaan door onduidelijkheid.

Verder vind ik dat de mensen van de EHBO-vereniging best mogen vragen naar de papieren van de andere
hulpverleners. Het is geen arrogantie, maar essentieel belang dat je van te voren weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Kijk, heb je vanuit de organisatie te maken met iemand die zelf ook in het dagelijks leven hulpverlening doet, dan mag de leiding best bij de organisatie liggen. Maar stel dat het iemand is die een jaar geleden BHV of EHBO heeft gedaan en er verder niks mee heeft gedaan en zet je die naast een stel aktieve vrijwilligers van een EHBO-vereniging...dan is het heel raar als de de EHBO-vereniging niet de leiding neemt.

Bij een dergelijke samenwerking is het een verantwoordelijkheid van beide partijen om tot duidelijke afspraken te komen...VOORAF wel te verstaan.


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2004, 15:38:54
Zelf doe ik de coördinatie bij grotere evenementen.
Hier wil het wel eens voorkomen dat er ook hulpverleners van andere verenigingen bijzijn, omdat wij het met onze eigen club niet kunnen bezetten.

Een week voor het evenement komen alle hulpverleners bijeen waar ik ze de ins en outs over het evenement en de verwachtingen vertel. Tevens kunnen ze zo even kennis maken metelkaar. Ook hierin is tijd voor vragen vanuit de groep.

Tijdens evenementen heb ik nog nooit problemen gehad, en diat komt volgens mij gewoon door de voorbespreking die we houden.

Waarom zou je geen vertrouwen hebben in hulpverleners die geen lid zijn van je eigen vereniging??

Even een klein voorbeeld.
Bij ons in de groep zit een hulpverlener die bij oefeningen altijd het voortouw neemt. Zowel praktijk en theorie zit er bij deze man goed in, niets op aan te merken.

Maar tijdens een evenement wat we hebben gehad kwam een man tenval en had een openbeen breuk.
Iets wat echt wat voor hem was dacht ik nog, daar hij dat op de oefenavonden bij de lotus ook altijd goed deed en steeds het voortouw neemt.

Niets bleek minder waar, hij riep mij op voor assistentie en vroeg of ik het even over kon nemen, hij kon er op dat moment niet mee omgaan.

Zo zie je maar, zelfs je eigen mensen waar je de hoogste verwachtingen van hebt kunnen wel eens hun dag niet hebben.

Mijn advies, spreek van te voren met de hele groep wat je verwacht, laat ze bij elkaar komen en kennis met elkaar maken. Geef ook de tijd om vragen uit de groep te laten komen. Zo ga je nooit onvoorbereid op pad.
Noteer de namen van de mensen en aan het einde van de dag kun je ze voor jezelf beoordelen of je ze een volgende inzet wel of niet mee wil nemen.

Informeer wel hoe het zit met de verzekering, moet jij de mensen meeverzekeren of worden ze door hun eigen organisatie of vereniging verzekerd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2004, 20:43:49
Als wij aan evementenbegeleiding doen.. werken wij vaak met hulpverleners uit diverse categorieen.

Samen met de evementenorganisatie stellen wij een OPS-manager aan (operations-manager). Deze houd diverse brieving, rapportages, zorgt voor de coordinatie en communicatie tussen de verschillende hulpverleners..

In bijna alle gevallen leveren wij de OPS-manager.. Afhankelijk van het type en grote evenement houden we altijd een vooraf een oefening met elkaar.. Ook met de evenementen organisatie, en ook de mensen die beveiliging of verkeersregelaar aan sturen....

Eigenlijk word dat altijd wel gewaardeerd, zowel door alle hulpverleners als door de evementenorganisaties.., maar ook door de ambulance en brandweer hulpverleners en preventieambtenaren..