GRIP 2 Weer huizen verzakt door werkzaamheden N/Z lijn - Amsterdam 10-09-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Weer huizen verzakt door werkzaamheden N/Z lijn - Amsterdam 10-09-2008  (gelezen 18479 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest4965

  • Gast
Bewoners van verzakte huizen 1 jaar later

Hoe vergaat het de bewoners van de verzakte huizen aan de Vijzelgracht een jaar later?

Stel: je zit rustig op de bank en plots staat de politie voor je deur, met de mededeling dat je onmiddelijk moet vertrekken, omdat je huis op instorten staat. Het overkwam Helena van Gelder, een van de bewoners van de  Vijzelgracht, nu precies een jaar geleden. Door het werk aan de Noordzuidlijn verzakte haar woning en daarop werd deze onbewoonbaar verklaard. Hoe kijkt ze terug op die avond en hoe is het haar sindsdien vergaan?

Bron + film: http://www.at5.nl/artikelen/23374/bewoners-van-verzakte-huizen-1-jaar-later


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'

http://www.nu.nl/binnenland/2121316/risicos-noord-zuidlijn-groter.html

Uitgegeven: 12 november 2009 10:32
Laatst gewijzigd: 12 november 2009 10:32

AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam.

Vermeer stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.
Volgens de bouwkunstdeskundige zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan.

De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.


Damrak
Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad. Verder variëren de bouwperiodes van de panden langs het traject van de 17e eeuw tot de 20e eeuw.

Volgens de onderzoeker reageren hele oude gebouwen heel anders op beweging dan moderne. Hij raadt dan ook aan nog eens goed te kijken naar plekken langs de route van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, waar oudere en jongere panden tegen elkaar staan en eventueel onnodige verbindingen die tot schade zouden kunnen leiden te verbreken.

Verbeteren
Vermeer adviseert verder het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn zodanig te verbeteren dat het boren zo goed mogelijk zal gaan.

''Het tunnelboren onder een dichtbebouwd gebied met langs het hele tracé ook nog een groot aantal monumenten blijft een huzarenstuk vanwege de daaraan verbonden risico's'', stelt hij. ''Uiteindelijk zal de schade die werkelijk ontstaat vooral afhangen van de kwaliteit van de uitvoering.''

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Advies: verplichte ontruiming bij boren Noord-Zuidlijn

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1315344.ece/Advies_verplichte_ontruiming_bij_boren_Noord-Zuidlijn
Gepubliceerd op 12 november '09, 14:02, bijgewerkt op 12 november 2009 14:02
Van onze verslaggever Marcel van Lieshout


AMSTERDAM -  De risico's bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat zijn dusdanig dat winkels en woningen bij het naderen van de tunnelboor verplicht moeten worden ontruimd.

De tunnel wordt hier weliswaar extra diep aangelegd, deels onder bebouwing, maar van alle panden langs het tracé van de Noord-Zuidlijn zijn die in de Ferdinand Bolstraat het meest kwetsbaar.

Advies
Dat schrijft architectuurhistoricus Gerrit Vermeer, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, in een advies aan de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad. Vermeer betwijfelt of de gemeente de risico's van het boren van de metrotunnel goed inschat. Er is volgens hem nog niet ‘nauwkeurig en systematisch’ genoeg gekeken naar bouwfysische eigenschappen van de panden langs het tracé.

Ferdinand Bolstraat
Die risico's zijn volgens hem het grootst in de Ferdinand Bolstraat. De bouwkundige kwaliteit van de woonblokken is minder slecht dan vaak wordt aangenomen, maar omdat ze in fasen zijn neergezet is er geen sprake van homogene bebouwing. Efficiënte negentiende-eeuwse bebouwing grenst aan twintigste-eeuwse woonblokken en dat maakt dat ze gevoeliger zijn voor schade.

De door Veerman geopperde ontruiming van panden aan de Ferdinand Bolstraat gaat aanmerkelijk verder dan het aanbod dat de gemeente deze week zelf deed aan bewoners die boven de boortunnel wonen. Als ze dat willen mogen ze tijdens het boorproces een aantal dagen op kosten van de gemeente in een luxe hotel verblijven. Al beklemtoont verantwoordelijk wethouder Hans Gerson dat er geen reden is voor angst.

Uiteenlopende bouwperioden
Bouwkunstkundige Vermeer is daar minder van overtuigd. Meer in het algemeen vindt hij dat te weinig is gekeken naar het feit dat er langs het hele tracé panden uit ver uiteenlopende bouwperioden naast elkaar staan. Bij het inschatten van risico's moet niet alleen worden gekeken naar de kwaliteit van funderingen maar ook naar bouwfysische eigenschappen. ‘Waar sterk verschillende gebouwen tegen elkaar aanstaan, is er meer schade te verwachten dan uit de simulatiemodellen blijkt, die uitgaan van homogene bebouwing.’

Het pojectbureau Noord-Zuidlijn spreekt tegen dat er te weinig is gekeken naar bouwfysische kenmerken: ‘We hebben alle 1500 panden op het traject in kaart gebracht en onderzocht.’ Met het boren van de tunnel voor de Noord-Zuidlijn wordt volgend voorjaar begonnen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Herstel verzakte panden Vijzelgracht begonnen

http://www.parool.nl/parool/nl/1084/DOSSIER-NOORD-ZUIDLIJN/article/detail/276041/2010/01/19/Herstel-verzakte-panden-Vijzelgracht-begonnen.dhtml
19-01-10 11:41
AMSTERDAM - De gemeente is begonnen met het herstel van een blok verzakte wevershuizen aan de Vijzelgracht. Het zou gaan om voorbereidende werkzaamheden. Eerst wordt de fundering hersteld, daarna begint de restauratie.

Het gaat om de panden Vijzelgracht 4, 6 en 8. Het gaat om rijksmonumenten die door een gat in een diepwand voor station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn op 10 september 2008 zijn verzakt en daarna zijn ontruimd. Inmiddels zijn deze panden door de gemeente gekocht.

Uitgravingen
Eigenaren en huurders werden in november en december ingelicht. Omwonenden werden vorige week donderdag op de hoogte gesteld, maar toen waren de bouwvakkers al in de panden.

Bewoners vinden dat vóór een restauratie eerst station Vijzelgracht geheel moet zijn uitgegraven. Bovendien vrezen zij schade aan hun naastgelegen, soms ook verzakte panden. Zij spreken van een ingrijpende operatie zonder dat vaststaat dat de boel na het herstel niet opnieuw zal verzakken.

Een groot deel van de grond tussen de diepwanden voor station Vijzelgracht moet nog worden uitgegraven. Bovendien is nooit vastgesteld wat precies de oorzaak van de lekkage was. Daar komt bij dat de verzakkingen van september volgden op de verzakkingen van 19 juni in hetzelfde jaar, toen een blok wevershuizen verderop aan de Vijzelgracht verzakte.

'Overgevoelige bewoners'
De fracties van SP, GroenLinks en D66 verwijten stadsdeel Centrum dat zij niet zijn ingelicht. Het stadsdeel is verantwoordelijk voor het bouwkundige toezicht. Marnix Bruggeman (SP): ''Bewoners worden geschoffeerd, maar wij ook.''

De gemeente begrijpt niets van de ophef. ''Wij maken de buurt mooi,'' aldus de woordvoerder van PvdA-wethouder Hans Gerson. ''Wij hebben ons niet gerealiseerd dat iemand dáár tegen kon zijn. De bewoners lijken door alle problemen overgevoelig geworden te zijn.''

De woordvoerder stelt dat omwonenden goed zijn geïnformeerd. ''In de brief aan hen staan telefoonnummers voor meer informatie.'' Een vergadering met bewoners en ondernemers bleef echter uit.

Giro d'Italia
Een ambtenaar van de gemeente die niet bij naam wil worden genoemd, zegt dat de gemeente de panden zo snel herstelt omdat de Giro d'Italia hier op 8 mei van start gaat. ''Als de hele wereld via tv-camera's meekijkt hoe de wielrenners over de Vijzelgracht rijden, moet alles er netjes bij liggen.''

Helena van Gelder, eigenaar van het benedenhuis van Vijzelgracht 10, is niet blij. ''Dit kan leiden tot extra schade aan onze woning. Ik maak me zorgen over de veiligheid van de bovenburen, die er nog wonen. Waarom begin je de zaak in godsnaam te repareren als het werk aan het station niet klaar is?''
Ad van Zwieten, bouwkundige en eigenaar van het verzakte pand op Vijzelgracht 22, geeft de gemeente geen toestemming zijn pand aan te pakken: ''De kans op een nieuwe verzakking is te groot. Ik denk vijftig procent.'' (TON DAMEN)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bijenkorf: Niet boren onder Damrak

http://www.at5.nl/artikelen/32152/bijenkorf-tegen-boren-onder-damrak
woensdag 10 februari 2010 19:44

De Bijenkorf wil voorlopig niet dat er met het boren voor de Noord/Zuidlijn wordt begonnen! Dat blijkt uit een brief van het warenhuis, die in handen is van AT5.
De directie heeft de brief aan de gemeente gestuurd en laat daarin weten zelf onderzoek te hebben gedaan naar het boren. In dat onderzoek is naar voren gekomen dat de kans dat het misgaat en dat de Bijenkorf verzakt, zo groot is, dat de directie nu eerst wil dat er extra onderzoek komt. Tot dat dat gebeurt is, mag er van De Bijenkorf niet geboord worden onder de Damrak.
Volgens een woordvoerder van het Projectbureau Noord/Zuidlijn is het boren verantwoord en zijn er voldoende voorzorgsmaatregelen genomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Noord-Zuidlijn belangrijkste op stemwijzer Amsterdam
Uitgegeven: 25 februari 2010 13:55

AMSTERDAM - Amsterdammers die de stemwijzer gebruiken om te kijken op welke partij ze volgende week het beste kunnen stemmen, vinden de aanleg van de Noord-Zuidlijn het belangrijkste onderwerp van de gemeenteraadsverkiezingen.
De koopzondagen en parkeertarieven volgen op enige afstand, maakte het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) donderdag bekend.

De metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, staat bovenaan in het overzicht van onderwerpen die de gebruikers extra gewicht hebben gegeven.
Overigens vindt bijna 70 procent dat de aanleg van het megaproject gewoon door moet gaan.
Sinds de lancering van de stemwijzer, ontwikkeld door het IPP voor 55 gemeenten, deelgemeenten en stadsdelen, hebben bijna 40.000 Amsterdammers de site geraadpleegd.


Begrafenis

De Amsterdamse afdeling van de Partij voor de Dieren heeft zich donderdag uitgesproken tegen de Noord-Zuidlijn door een symbolische begrafenis van de metrolijn te houden.
Lijsttrekker Johnas van Lammeren, uitgedost in priestergewaad, ging voorop in de processie die naar het Centraal Station leidde.

De actie was een knipoog naar het startmoment van het boren half maart, waarbij een priester de machine zal inzegenen. Van Lammeren noemde de aanleg van de Noord-Zuidlijn ''een bodemloze financiële put.''

http://www.nu.nl/raadsverkiezingen/2193091/noord-zuidlijn-belangrijkste-stemwijzer-amsterdam.html
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grootste risico’s Vijzelgracht voorbij

http://www.rtvnh.nl/nieuws/68291/Grootste+risico%E2%80%99s+Vijzelgracht+voorbij
16 nov 2011 | 11:19

AMSTERDAM De bouwers van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam hebben opnieuw een succesje geboekt. Ze hebben de vloer van het beruchte metrostation Vijzelgracht er helemaal in gelegd.

Dat betekent dat het casco ervan klaar is. De kans op lekkages en dus verzakkingen van panden in de omgeving is hiermee aanzienlijk kleiner geworden.

Dat heeft het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn bekendgemaakt. Het station Vijzelgracht staat voor velen symbool voor de problemen waar de aanleg van de nieuwe metroverbinding mee heeft gekampt. Door lekkages in de toekomstige metrohalte verzakten in 2008 tot twee keer toe nabijgelegen panden en moesten de bewoners hun huis uit.

Verhoogde luchtdruk
Het uitgraven van de laatste meters van het station en het leggen van de vloer gebeurde onder verhoogde luchtdruk. Dit moest voorkomen dat er lekkages in de bodem ontstonden door de opwaartse druk van het grondwater. Nu de vloer er in ligt, hebben de bouwers de verhoogde luchtdruk er weer afgehaald.

De Noord-Zuidlijn gaat Amsterdam-Noord met de Zuidas verbinden. Hij moet in 2017 klaar zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!