De zorgverzekeraars, ziekenhuizen en patienten betalen ook voor het ambulance vervoer.........
Wat is het verschil
Je snapt het inderdaad nog steeds niet. Laat ik proberen het duidelijk te maken.
Een ambulance is voor
ziekenvervoer. In dit kader valt deze onder de wet op ambulancevervoer en is het geen taxi. Dat patienten en zorgverzekeraars hiervoor betalen, doet niet terzake, immers het gaat om ziekenvervoer en niet om personenvervoer zoals bedoeld in de taxiwetgeving.
Behalve het criteria van het vervoeren van personen zijn er nog meer criteria waardoor een auto een taxi is. Om deze reden is een touringbus ook geen taxi, maar een hap-auto wel (ookal wordt hij geleverd door een ggd).
Dat een ambulance eigendom is van een taxibedrijf welke deze verhuurt aan ggd's, kan prima. Deze ambulances dienen te beschikken over normale gele platen. Immers een ambulance is geen taxi zoals blijkt uit de wet op ambulancevervoer.
Ik denk dat je niet appels met peren moet gaan vergelijken, want dat is wat je nu aan het doen bent.
Ik snap dat het verwarrend is. Maar je hebt te maken met vele verschillende wetgevingen wat maakt dat een auto een taxi of een ambulance is.
Daarnaast lappen vele bedrijven deze regels aan de laars en rijden ze met HAP-auto's met gele platen. Ik ken een voorbeeld waar de artsen niet willen dat ze met blauwe platen rijden, maar met gele platen. Dus rijdt de hap met gele platen terwijl dit eigenlijk niet mag. Sommige houden bijvoorbeeld ook geen goede rittenadministratie bij zoals dat voor taxi's verplicht is en proberen dit te omzijlen door met gele platen te rijden.
Uit de taxiwetgeving vloeit daarnaast voort dat alle chauffeurs over een werkvergunning moeten beschikken. Door het rijden met gele platen kun je dit ook trachten te omzijlen.