Ik heb het idee dat dit onderwerp al eens eerder besproken is.. en toen heb ik het volgende al eens duidelijk gemaakt.
Het zijn 3 verschillende regelgevingen die door elkaar worden gehaald en eigenlijk geen relatie met elkaar hebben alleen samenkomen bij een bepaald aantal voertuigen..
1. Blauwe of gele kenteken : Voldoet de voertuig en organisatie aan de taxi regelgeving, dan mag een blauwe kenteken gevoerd worden. Dit scheelt enorm in diverse kosten posten, zeker als je meerdere voertuigen hebt.
Een ambulance heeft geen eigen kentekenregeling of voordeel regeling, alleen diverse keurings eisen voor de APK.
het kenteken of de aanvullende eisen die bij een voertuig horen hebben dus niets te maken met de blauwe lampen die er al dan niet opzitten
2. Een GGD voldoet in principe niet aan de taxi-regelgeving. Maar vele andere ambulancediensten (RAV) kunnen relatief eenvoudig aan deze regelgeving voldoen. En als ze geen geld als water hebben zullen ze dat al gauw doen. waarbij de opleiding van ambulancechauffeur vrijstellingen oplevert ten aanzien van de taxi chauffeurs opleidingen.
3. Blauwe Zwaailichten heeft niets te maken met de kenteken, maar of aan de organisatie, direct of indirect toestemming is verleent om blauwe zwaailampen te gebruiken. (in geval van HAP of Ambulance diensten, word de toestemming verleent door de CPA.)
Voor het rijden met blauwe lampen is een opleiding (nog) niet verplicht. Het word zwaar aanbevolen en de verplichting zit er wel aan te komen..