Gehoorschade

Auteur Topic: Gehoorschade  (gelezen 6084 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 23 september 2008, 20:44:49
Oordoppen in in het verkeer... Hm, lijkt mij toch niet de meest aantrekkelijke oplossing! Zeker als je het ontwerp van zo'n sirene is wat kritischer bekijkt. Dan zie je opeens dat het geluid amper gericht wordt en daardoor al op je auto zelf terecht komt. En vaak wordt zo'n ding dan ook nog in het midden neer gezet. terwijl als je 2 sirenes links en rechts zet + een demplaag er onder, dan kun je opeens gerichtere sirenes maken (kleinere openingshoek) en een theoretische 3dB zachter gaan... Althans, dit hebben geluidsontwerpers me altijd aan proberen te praten :| Maarja, waarom dingen bij de bron aanpakken als je er ook je personeel mee lastig kunt vallen?

Oordoppen aanmeten wat fout gaat: eerste keer dat ik dat hoor! Maar ik kan het me wel voorstellen... Bij het aanmeten van mijn oordoppen trok links ook heel kort vacuüm, geen prettig gevoel :|

Oordoppen in het verkeer is niet zo heel vreemd; er rijden bijvoorbeeld heel veel motorrijders rond met oordoppen...


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #21 Gepost op: 23 september 2008, 21:11:20
ook zeer veel motoragenten
en een reductie van 3db, wordt ik ook niet echt warm van
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Bart S

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 23 september 2008, 22:10:11
ook zeer veel motoragenten

Dat zijn toch ook motorrijders ;D


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #23 Gepost op: 24 september 2008, 03:11:17
ook zeer veel motoragenten
en een reductie van 3db, wordt ik ook niet echt warm van


Haha, misschien wat onduidelijk verwoord. Als je 2 sirene's naast elkaar zet kun je ze per stuk 3dB zachter zetten om op afstand dezelfde geluidsdruk te halen. Die 3dB heb je dus al gratis... Vervolgens kan je met een gerichter systeem (kleinere openingshoek bijv) veel beter richten waardoor je minder geluid hebt dat direct tegen je wagen kaatst --> weer een winst. Plaats dempingsmateriaal in bepaalde delen van je dak en sirene --> weer een winst.

Vooral het uitrichten is de grote truc... Regelmatig krijgen we het voor elkaar om speakersystemen zo te plaatsen dat we op 5 meter voor de stack 125dB(A) meten, terwijl het aan de zijkant nog 'maar' 95dB(A) is. Een dergelijk ontwerp moet ook mogelijk zijn met sirenes, daar ben ik van overtuigd...

Kantinformatie:
3dB  geluidsverschil ervaar je als een verdubbeling/ halvering van het geluidsniveau.
dB(A) = lineaire meting van ongeveer 100Hz tot 16.000Hz


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2008, 17:39:36
Daarom hebben ze hier een hele simpele oplossing. Bemanning in brandweerauto's hebben grote goed isolerende koptelefoons op, waarmee ze elkaar en de mobilofoon kunnen horen en het geluid van de sirene (en de luchthoorn) een stuk minder is.