Eigenlijk bedoelde ik dat je tensie meet voor het uitzuigen zodat je een uitgangswaarde hebt mocht je de nervus vagus raken en een syncope veroorzaken.
Maar uiteraard is daar niet altijd tijd voor..
Sorry Jim, ik begreep je niet goed. En moest het ook ff vertalen, en me vaktaal even bijschaven, probeer dat juist af te leren, en nederlands te blijven schrijven, en dat vind ik ook moeilijk..
Syncope, volgens wiki nervus vagusTensie = Bloeddruk, en daarvoor wil je een uitgangswaarde hebben.. ?
En jij wilt een bloedruk waarde (onder en bovendruk) weten voor dat je de mond en keelholte gaat uitzuigen, omdat door stimulering van de 10e zwevende zenuw, de bloeddrukwaarde eventueel misschien zou kunnen zakken.
Ik moet zeggen je hebt je anatomieboekjes goed bestudeerd.. Want theoretisch zou het heel misschien kunnen. Dus heel misschien en uiters theoretisch kan je door stimulering van het gehemelte en de huig een bloeddruk verlaging veroorzaken.. (oppassen met tongzoenen dus, of brengt dat bloeddruk weer ophoog..)
Echter wat je zegt gaat ver buiten het gebied van ambulancezorg en eerste hulp.
Daar werken we met het Airway, Breathing en Circulation
(Shit alweer engelse vaktaal) enz. principe.
Je bent in een beetje in de war, met werk op sommige afdelingen, (maar dat kan pleegje misschien beter vertellen) als je slijm bij iemand uit de lagere delen van de luchtweg wilt wegzuigen..
De V-VAC kan goed door een aanvullende opgeleide eerste hulpverlener gebruikt worden, om de mond en keelholte leeg te zuigen. (zolang je maar niet voor bij de stembanden komt..) Juist bij de bewusteloze trauma (ongevals) patient heb je andere prioriteiten en is de snelle kantelmethode misschien niet de meeste handige zet..