https://www.youtube.com/watch?v=aiG4xV_Hq0EEen hele serie over natuurlijke ventilatie en ook PPV, kijk maar op het kanaal van firegear.
Vaak lees je dat er een groot risico zit aan PPV (zo ook op de vorige pagina), maar wat is er gevaarlijker? Een een brandstof gecontrolleerde brand of een ventilatie gecontroleerde brand? Ik neig sterk naar de ventilatie gecontroleerde brand omdat:
- er een onvolledige verbranding plaatsvind
- er daardoor veel brandbare rook in het pand hang
- er dus een veel grotere kans op een backdraft/flashover is
Dit is bij een brandstof gecontroleerde brand minder/niet van toepassing, wel is het van belang bij PPV dat je de stroming die je gaat creëren begrijpt (zie filmpjes hierboven). Daarnaast is het doel dus eigenlijk de rook en hitte te verdrijven, je gaat daarmee wel naar een brandstof gecontroleerde brand, dat betekend dat er snel na de ventilatie een binnenaanval gedaan moet worden met lage druk (hoge druk heeft wat mij betreft voor dit soort inzetten een te lage capaciteit) om een snelle knockdown te bereiken.
Het grootste risico zit hem denk ik in de overgangsperiode tussen de ventilatie gecontroleerde brand en de brandstof gecontroleerde brand, je hebt dan nog veel rook in het pand hangen met onverbrande producten en je een luchtstroom (met zuurstof natuurlijk) gaat introduceren, dit kan leiden tot een flashover/backdraft. Hierbij geeft de instructeur in meerdere filmpjes aan dat dit vrijwel altijd een ssssttt effect heeft en geen kaboom
, toch fijn om te weten.
Belangrijke aandachtspunten die ik zie bij het gebruiken van ppv in een pand:
- Waar zit de brandhaard?
- Is er een duidelijke uitstroomopening?
- Is er een duidelijke instroomopening?
- Zijn de locaties van de in/uitstroomopeningen geschikt voor ppv?
- Achter de rook aanlopen om te voorkomen dat je in de overgangsperiode in flashover/backdraft terecht komt. Uiteraard rekening houden met de RSTV:). Eventueel kan je ook besluiten eerst passief/natuurlijk te gaan ventileren door eerst alleen een uit en instroomopening te introduceren zonder ventilator, en daarna pas de ventilator in te zetten. Ik denk dat je ook daarmee de kans op een flashover/backdraft reduceert omdat de overgang wat geleidelijker gaat.
- Inzet alleen met LD doen (branduitbreiding door ventilatie)
Ik had een fantastisch voorbeeld van een verkeerde inzet van PPV in Nederland, helaas kan ik dat filmpje al een tijdje niet meer vinden, maar ik zoek nog even door voor jullie.
Om het laatste puntje nog even te bespreken, ik ben een tijdje geleden terug mee geweest naar een brandweer oefen centrum waar een binnenaanval werd gedaan in het pand met een LD stijgleiding. Hierbij was de waterwinning van open water nog niet gereed terwijl de ploeg boven al aan de inzet kon beginnen. Dus zij willen water hebben, na discussie met de BV geeft de pompbediende water vanaf de tank op LD. Een paar minuten later lopen zij tegen het probleem aan dat de tank bijna leeg is en er overgeschakeld moet worden op LD, dit betekend dat de vacuumpomp aangezet moest worden om water in de zuigbuis te krijgen, en dit kan niet tegelijkertijd met het pompen. De ploeg had dus even geen water. Om een lang verhaal kort te maken kwam de feedback van de instructeurs neer op het volgende:
- Nooit LD afleggen vanaf de tank als je naar binnen gaat. Ook omdat de ploeg niet weet hoeveel water ze nog hebben, en omdat ze daar niet mee bezig horen te zijn...
Hoe doen jullie dit als ploeg? Ik kan me voorstellen dat je bij een woningbrand met LD naar binnen gaat (300l/m), dan kan je toch behoorlijk wat minuten constant blussen om de waterwinning van de obk gereed te maken. Bij een goede uitslaande brand in een woning kan je vaak beter 5min met LD een binnenaanval doen dan 10min met HD. Daarnaast vond ik het verhaaltje over de communicatie behoorlijk kort door de bocht, communicatie is juist bij de brandweer van levensbelang.
Wat betreft het overschakelen van tank naar aanzuigen, daar heb je helemaal geen vacuumpomp bij nodig met wat aanpassingen. Als je in het uiteinde van de zuigbuis een terugslagklep plaatst, en bovenaan bij de tank een ontluchtingsventiel, dan kan je de zuigbuis vullen met water vanuit de tank en kan je overschakelen zonder de vacuumpomp te gebruiken. Of redeneer ik nu verkeerd? Even gerekend met 110mm slang en 10m zuigbuis kost dat je +-95L uit de tank.
Als er genoeg animo is om deze discussie voort te zetten, dit misschien bespreken in een apart topic?
P.s.Ik heb zelf (nog) geen brandweer achtergrond, maar ben wel goed natuurkundig aangelegd.