Ik hoef jou niet te vertellen wat er aan instructie wordt gegeven door onze regio. We zijn beide werkzaam voor dezelfde regio. jij weet dus erg goed ook wat er mee wordt gegeven tijdens de instructie, en een beetje brandweerman weet onderscheidt te maken tussen een oefencentrum en het echie. Feitelijk zeg jij nu dat de instructie zoals die in de regio wordt gegeven niet klopt. Zullen ze je niet in dank afnemen.
Hoezo? Heel veel regio's zijn er wel achter dat realistisch oefenen echt niet heilig is. Een brand zo heet stoken dat je bijna niet meer naar binnen kan is mooi in een gecontroleerde omgeving (hoe vaak is het in Zweden bijna misgegaan of hebben brandweerlieden brandwonden opgelopen?), maar in de praktijk heb je er dan vaak niets meer te zoeken. Het is wel een beetje naïef om te denken dat je na een oefensessie op een trainingscentrum precies weet hoe ventileren werkt......
Gelukkig heeft onze regio fantastische bijscholingen over Veilig Repressief Optreden met daarin de achterliggende informatie bij de typen branden en de gevaren van ventileren. Dáár wordt echt ingegaan op praktijkvoorbeelden en hoe dat net goed (of soms net fout) gaat. Daar ben ik dolgelukkig mee. Het oefenen is goed om de omstandigheden zo veel mogelijk na te bootsen en bepaalde technieken te beoefenen, maar voor repressief ventileren zal je nog wat extra kennis moeten hebben, zoals een aantal andere forumleden ook schreef.
En als je dan dit durft te posten denk ik dat je een paar zaken niet hebt begrepen.
Volgens mij heb je het bericht van tower-ladder niet helemaal goed geïnterpreteerd. Wat hij schrijft heb ik ook aangegeven: zuurstoftoevoer beperkt houden tot je weet hoe het pand in elkaar zit. Zorgen voor een goed flowpath en dan heeft repressieve ventilatie toegevoegde waarde. Maar daarvoor zal je, zoals Breathe ook al zei, met de hele ploeg en eventuele andere eenheden hetzelfde beeld moeten hebben.
Je hebt het hier uiteraard over complexere brandjes dan een vergeten pan op het vuur, maar dat heb je waarschijnlijk wel begrepen.