KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 96879 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ik heb me de hele avond suf getypt,maar zie de berichten niet terug dus nogmaals.
dit zegt denk ik genoeg.
mooie dag in het voorjaar,temp rond de 25 graden worden wij opgeroepen via AC voor een omgeslagen zeilboot.
de berger lag in de buurt, dus was gelukkig snel ter plaatse.
op het moment dat wij ter plaatse plaatse komen heeft de berger, de nog steeds omgeslagen zeilboot op sleep.
zit alleen op z'n boot met een t shirt aan (het is toch warm)echter zwemmen de opvarenden met hem mee.
water temperatuur die dag 14 graden,en ze lagen al een tijdje in het water.als je dan vraagt wat doen ze nog in het water,krijg je te horen, ze willen niet aan boord.
 dit was een beslissing van de bemanning,omdat ze bang waren voor evt averij aan hun zeilboot.wij hebben ze uit het water gehaald met grote onderkoelingsverschijnselen.
Het kan best zijn dat een bemanning niet wil,maar als echte hulpverlener onderken je de situatie,en anticipeer  je daar op.

 

Een anecdote is geen bewijs op de gevraagde stelling.   Het is meer het geval dat je een slechte berger had, en een meer deskundige reddingsbrigade..

Zo kan Henk en diverse anderen, (lees die artikelen in de schuttevear) genoeg verhalen vertellen dat KNRM en reddingsbrigades wel een pech sleepje een formuliertje laten onder tekenen...   En er zijn ook genoeg bergers die ook wel eens klussen doen, en gratis een handje laten toesteken..  Er zijn nog veel meer passanten die gratis wat doen..

Een goede penningmeester kijkt naar de effectieviteit van de ingezette middelen, en mensen..  Daar hoef je niet hypocriet in te zijn..

Echter je moet ook niet naar anderen wijzen.. want dan moet je ook in de spiegel kijken..  Als je zegt dat alle reddingsbrigades en KNRM station alles gratis doet..  En kijkt wat echt gratis is .... dan zit er nog wel een verschil tussen alle water hulpverleners...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Helemaal mee eens rescue, en de ene berger is de andere niet. De mijnheer die je bedoelt op de Bruinvis vaart altijd alleen en is zelden als eerste er uit. Weet niet waar de boeien liggen, radioverkeer lijkt nergens naar en ik weet niet eens of het wel een bedrijf is.

Ik heb herhaaldelijk aangedrongen bij Menno om te komen tot een stichting erkende bergers met daaraan een beroepscode gehangen, maar het initiatief blijft uit. Nu kan iedereen zich "berger" en "Reddingsbrigade" noemen.

Toch is daar zeker werk -als je het goed aanpakt tenminste- voor een berger. En het komt regelmatig voor dat Menno er heen vaart en wel iemand oppikt die al bijna een uur op hulp zit te wachten. Dan gaan er allemaal piepers af, maar de Orca is vanuit Elburg een tijd onderweg naar het Wolderwijd, dan is Menno er allang vanuit Huizen. We hebben zelfs wel de sluis laten draaien na sluitingstijd daarvoor.

En dan vaart de Orca weer terug en die hebben daar geen enkel probleem mee, prima jongens daar!

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Nu kan iedereen zich "berger" en "Reddingsbrigade" noemen.

En dat is precies waarom er bij RN hard is gewerkt aan een beschermd logo en het recht op voeren van BZK-striping: alleen de bij de KNBRD/RN aangesloten reddingsbrigades mogen dit voeren. En in het nieuwe BPR dat in 2010 wordt ingevoerd staat vooralsnog dat een blauw zwaailicht op de boot is voorbehouden aan bij de bond aangesloten reddingsbrigades.

In theorie kunen de aangesloten brigades nu gezamenlijk in de ALV besluiten om eisen te stellen aan een brigade die het logo en de striping wil voeren. Idealiter zou je dan regels kunnen opstellen omtrent het aannemen van geld, werven van fondsen, maar ook bijvoorbeeld het takenpakket van een reddingsbrigade. Het is alleen jammer dat in de praktijk zowel de meningen als de belangen van alle 180 brigades nog te ver uiteen lopen om hier echt iets mee te kunnen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Het logo van de reddingsbrigade is wel beschermd, maar de tekst 'Reddingsbrigade' ansich niet.

Dus als ik 'Reddingsbrigade' op mijn boot wil schilderen (zonder het beeldmerk te gebruiken), kan de overheid daar volgens mij niets tegen beginnen.

Ik heb herhaaldelijk aangedrongen bij Menno om te komen tot een stichting erkende bergers met daaraan een beroepscode gehangen, maar het initiatief blijft uit. Nu kan iedereen zich "berger" en "Reddingsbrigade" noemen.

Inderdaad jammer dat de bergers op het water zich niet verenigen. Daarmee zou je ook veel makkelijker aan de diverse onderhandelingstafels komen te zitten, waarmee je je positie verstevigd.
Maar wat niet is kan nog komen...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Citaat
En dan vaart de Orca weer terug en die hebben daar geen enkel probleem mee, prima jongens daar!

beste Henk

Volgens mij heb je nog niet veel samengewerkt met de orca,want die hebben er wel problemen mee.Prima jongens zeker,maar willen altijd doorvaren.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
beste Henk

Volgens mij heb je nog niet veel samengewerkt met de orca,want die hebben er wel problemen mee.Prima jongens zeker,maar willen altijd doorvaren.

Maar dat moeten ze toch ook, doorvaren? Prima! Als wij  horen dat er al een ander heen is varen we ook door, zeker als het levens bedreigend is. We hebben met de Orca samengewerkt bij een zoekaktie naar die door een orkaan weggeblazen Kite surfers en dat ging duidelijk probleemloos wat ons betreft. Als dat wat betreft station Elburg wel zo is heb ik daar niets van gehoord, alleen maar positieve berichten en we werden dan ook bedankt later in een prettig telefoongesprek: "tot de volgende".

En waarom ook niet, we doen daar ook gewoon braaf wat ons gezegd wordt.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Maar dat moeten ze toch ook, doorvaren? Prima! Als wij  horen dat er al een ander heen is varen we ook door, zeker als het levens bedreigend is. We hebben met de Orca samengewerkt bij een zoekaktie naar die door een orkaan weggeblazen Kite surfers en dat ging duidelijk probleemloos wat ons betreft. Als dat wat betreft station Elburg wel zo is heb ik daar niets van gehoord, alleen maar positieve berichten en we werden dan ook bedankt later in een prettig telefoongesprek: "tot de volgende".

En waarom ook niet, we doen daar ook gewoon braaf wat ons gezegd wordt.

Henk


Ja zeker vaar je door, als je hoort dat anderen ook nog aanvarend of net ter plaatse zijn en blijf je je inzetten.Wij waren ook bij dat incident, ook goed samengewerkt met iedereen. Maar als het kwc en rac stedendriehoek melden dat EEN inzet niet meer nodig of dat alles onder controle is,en terug kunnen keren, lijkt het mij dat je om kan draaien en terug kunt keren naar het station.Kun je weer ingezet worden voor iets anders

.Dit was niet alleen op uitrukken van ons maar ook van brw harderwijk en zeewolde waarop aan de orca wordt aangegeven dat hun inzet niet meer nodig is en terug kunnen keren,maar dan opgeven"wij gaan toch nog even kijken". Het is zo vaak gebeurt dat er 5 oranje boten om een vast gelopen bootje lagen,terwijl wij melden dat alles onder controle is aan het kwc en de boot los gaan trekken, zie je nog van alle kanten oranje boten met blauw aan komen stuiven. Hebben wij de jongens nodig dan roepen we ze zeker op en werken goed samen.Misschien komt er nu verbetering in,ook met de brandweer  van NW Veluwe sinds er een aparte werkgroep in de apparatuur is geprogameerd voor NW Veluwe en Flevoland,Voorkomt hopelijk onnodige inzetten, maar verbeterd de inzetten als het daadwerkelijk nodig is.Hulpverleners zij altijd nodig,zeker bij incidenten.Hoe groter het incident,dan ben je blij dat alle hulp komt,maar bij iets heel kleins,moet het geen overkill worden.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Wij wensen onze Burgemeester beterschap.  Blijf maar lekker thuis, niet te snel weer aan de slag.
Wij hebben deze burgemeester leren kennen als een man die staat voor wat hij zegt en zegt waar voor hij staat.
Al waren wij het niet altijd eens, wij hebben toch respect voor deze voorzitter van de KNRM Huizen, die de belangen van deze club naar eer en geweten met verve behartigde.


BURGEMEESTER VAN HUIZEN ZIEK THUIS NA RUZIE MET COLLEGE

DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN - Er zijn grote spanningen binnen het Huizer college.
De drie wethouders Petra van Hartskamp, Jany Bakker en Liesbet Tijhaar hebben aangegeven grote
problemen te hebben met het optreden van burgemeester Frans-Willem van Gils. Van Gils zit nu ziek
thuis. Hij ontbrak tijdens de raadsvergadering vorige week. Afgelopen donderdag werd onder leiding
van de commissaris van de Koningin Harry Borghouts in Hilversum over de problemen gesproken. Eer-
der spraken ook Van Gils en Borghouts met elkaar. Bekend is dat inmiddels ook enkele ambtenaren
ziek thuis zitten uit onvrede met de gang van zaken. Naar verluidt kreeg de burgemeester van de frac-
tievoorzitters te horen dat hij beter kan omzien naar een andere baan. Van Gils beheert enkel nog de
hem wettelijk toevallende portefeuilles. De portefeuille economische zaken heeft hij overgedragen aan
de drie wethouders. Van Gils is sinds april 2006 burgemeester van Huizen.



bron: Gooi- en Eemlander


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Nou Henk,

Binnenkort een nieuwe baan??? :D ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Nou Henk,

Binnenkort een nieuwe baan??? :D ;D
in ieder geval is het niet waarschijnlijk dat hij vanuit het ziekbed onze ligplaats nog kan afpakken...  ;D

Henk