KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 96585 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Redden is teamwork helemaal juist!
Maar verliezers kent het zeker wel, daar begin je met de dag meer bij te horen Henk.
Je bent een beetje je eigen patrijspoortjes aan het ingoien met je eigen ego, en met je gemuggesift op het web.

Met Vriendelijke Groet,

Tim

Ik neem aan dat je deze stelling ook kunt onderbouwen door feiten... ::) Ik vind dat Henk (hoge) juist erg 'sportief' reageert op een aanval van een andere partij... Wie heeft hier nu de eerste steen geworpen... ::) ;)

Als Hoge in 50% van de gevallen sneller is dan de overige hulpverleners betekent dit dat in 50% van de gevallen de 'klant' sneller geholpen is... Had je liever gezien dat in 50% van de gevallen de klanten langer op hulp hadden moeten wachten??  ??? ??? Dat is pas onprofessioneel...  :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik sprak net iemand van Waterrand, die vergeleek het met een ambuchauffeur die tegen het invoeren van al die AED's is omdat ie nu regelmatig bij iemand aankomt bij wie al weer een hartslag voor elkaar gefreubeld is...  ::)

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Inmiddels is meer bekend over de veranderingen op het gemeentelijk ingedeeld binnenwater.

Binnenlandse zaken heeft op advies van waterrand in een besluit vastgelegd dat de gemeenten zelf moeten gaan beslissen wie de hulpverleningstaak binnen het veiligheidsregio op zich moet/mag gaan nemen,

Dat kan zijn de kustwacht, de brandweer, de KNRM of een andere (particuliere) organisatie.

In mijn verwachting zal dat de KNRM als best georganiseerde en uitgeruste organisatie worden, voor zover voorhanden. Handigst is dan een aan de KNRM gelieerde Reddingsbrigade achter de hand.
Het zou kunnen zijn dat de KNRM in verband hiermee nu bezig is zich te positioneren en dat de uitlatingen van de KNRM tegenover het CDA daardoor zijn te verklaren.

Overigens neemt de KNRM  in een mail (alleen naar ons) afstand van de publicaties. De KNRM "reageert niet op publicaties van derden".
Het betrof een publicatie van het CDA, de heer Hans Borremans "heeft geen gelegenheid gehad om op het gepubliceerde te reageren".
Het stuk geeft niet de positie van de KNRM weer...

Een overleg met de KNRM komt er voorlopig niet, omdat de bal nu bij burgemeester en wethouders ligt.

Wij hebben te kennen gegeven dat het wat ons betreft geen of/of maar ook een en/en situatie zou kunnen worden. Hoge verleent alleen aanvullende medische hulp en blijft hopen op- en bereid tot overleg.
Er komt voorlopig ook geen AED aan boord van de KNRM boten heb ik mij laten vertellen.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als ik ergens gezegd heb dat de heer Borremans zich "volledig in het stuk kon vinden", dat is niet zo. Hij kon zich in het stuk "herkennen", dat is wat anders.

De kwalificatie "piraten" is de conclusie van het CDA Huizen naar aanleiding van gesprekken op het KNRM station en niet van het station Huizen zelf.

De KNRM voelt zich niet geroepen corrigerend op te treden in deze, omdat het stuk door het CDA geschreven is en zij niet reageert op berichten van "derden".

Dat moest even rechtgezet worden, ere wie ere toe komt. De rol van het CDA Huizen is dus dubieus in deze, als politieke partij bruggen opblazen in plaats van deze te slaan.

Henk


Gast48368

  • Gast

Nieuwsblad voor Huizen 16 oktober 2008, voorpagina:

HOGE wil rond de tafel met KNRM

........KNRM Huizen noemde toen andere hulpverleners te water 'piraten'.

....................................zoiets??  ;D



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ja Firefamke, saaier wordt het er niet op zo.  ;D

We staan samen met de KNRM toch maar weer lekker in de schijnwerpers, en dat is goed voor de PR:



Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Even de tekst waaruit blijkt dat de kustwacht op de grote binnenwateren mogelijk een stapje terug moet doen. De gemeente gaat nu beslissen bij wie de hulpverleningstaak belegd wordt: bij de (regionale)
brandweer, de Kustwacht of mogelijk een andere (particuliere) partij. (Lees KNRM)



Citaat

De beschrijving van de crisispartners in de memorie van toelichting bij het
wetsvoorstel betreft geen limitatieve opsomming; de Kustwacht, de
beheerders van lucht-, zee- en binnenhavens, de beheerders van vitale
infrastructuur (zoals drinkwaterbedrijven en energiebedrijven) en ook
andere organisaties en bedrijven kunnen afhankelijk van de aard van een
incident, worden aangemerkt als crisispartner.
Vaak zijn deze crisispartners landelijk opererende organisaties of zijn zij
niet gebonden aan één regio, maar bestrijken zij een gebied zo groot als
meer dan een provincie en zijn daarmee niet congruent met de veiligheidsregio’s.
Het ligt in de rede dat de veiligheidsbesturen zo veel als mogelijk
komen tot één afsprakenkader met een bovenregionaal opererende crisispartner.
Een proactieve houding van de crisispartner en de veiligheidsregio’s
in deze is onontbeerlijk.
De Kustwacht is een uitvoeringsorgaan dat zich alleen in zeer specifieke
gevallen op bepaalde gemeentelijk ingedeelde ruime binnenwateren zoals
de Waddenzee, het IJsselmeer en de Westerschelde bezighoudt met het
zoeken en redden van slachtoffers, aangeduid als SAR-incidenten. Voor
het overige is het taakgebied van de Kustwacht beperkt tot het Nederlands
deel van de Noordzee (de Exclusieve Economische Zone) en ter nakoming
van internationale afspraken zelfs buiten die zone.
De primaire verantwoordelijkheid voor het redden van mens en dier op
gemeentelijk ingedeeld water maakt onderdeel uit van de brandweerzorg
en ligt derhalve bij het college van burgemeester en wethouders. Dit geldt
zowel in de huidige wetgeving als in het voorliggende wetsvoorstel.
Het college van burgemeester en wethouders bepaalt bij wie de taak van
het redden in een voorkomend geval belegd wordt: bij de (regionale)
brandweer, de Kustwacht of mogelijk een andere (particuliere) partij. Het
ligt voor de hand dat daarbij gebruik wordt gemaakt van de daarvoor het
best toegeruste organisatie. De veiligheidsregio kan hierover met de Kustwacht
als crisispartner afspraken maken. Over deze inzet en de coördinatie
ervan worden in de voorbereiding afspraken gemaakt en procedures
vastgesteld. Dit wordt vastgelegd in het regionaal crisisplan dat het
bestuur van de veiligheidsregio ingevolge artikel 14 van het wetsvoorstel
dient te vast te stellen. De rolverdeling en wijze van coördinatie tussen de
crisispartners bij bestrijding van incidenten op het water wordt nader
vorm gegeven in het project «Waterrand». Ik ga er vooralsnog van uit dat
deze rolverdeling geďmplementeerd kan worden in het juridisch kader van
het nu voorliggende wetsvoorstel.
Het wetsvoorstel veiligheidsregio’s brengt geen wijzigingen in de verhouding
tot de Wet bestrijding ongevallen Noordzee ten opzichte van de
huidige situatie met de Wet rampen en zware ongevallen. Bij de rampenbestrijding
in het gemeentelijk ingedeeld gedeelte van de Noordzee wordt
ingevolge de Wet bestrijding ongevallen Noordzee afgeweken van het
systeem waarbij het zwaartepunt van de bestrijding bij de lokale overheid
ligt. Op de Noordzee blijft voor de coördinatie de minister van Verkeer en
Waterstaat verantwoordelijk, die bij de uitvoering moet handelen in overeenstemming
met de ministers wie het mede aangaat. Dit is de minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties indien lagere overheden
zijn betrokken.


Pag 63 en 64


"Bepalingen over de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening (Wet veiligheidsregio’s)
Nr. 6 NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG"  


Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Henk,

Bedankt!

Dit is iets waar we wat mee kunnen, waarbij het nu vooral de KNBRD is die zetten moet doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Graag gedaan Koen!  O0 Je weet het, als ik de KNBRD ergens mee kan helpen..  ;)  ;D

Hier een reactie van mijnheer Brinkman op radio 6FM, met een "journalist" die ook al niet aan hoor en wederhoor doet en meerdere keren slechts de KNRM (consequent "reddingsbrigade" genoemd) met haar zienswijze aan het woord laat. Waarin de berger volgens de heer Brinkman in zijn eentje in de boot vaart en "beun de haas" genoemd wordt, het maar verwarrend is dat de berger gaat bergen en waarin hij verteld waarom afgesproken is dat alleen de KNRM iemand die gewond is mag helpen:

KNRM alweer aan het woord


bron: http://www.6fm.nl
Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
i hoor het stuk iets wat anders, de berger geen beun de haas genoemd maar bijna een beun de haas en dit omdat deze alleen aan boord is volgens mij is er dan sprake van een verschil. Verder wordt er gesproken over het meeliften op de p2000 alarmeringen, hier kan ik me de frustratie wel bij voorstellen. Zeker als je als reddingboot met drie man uit wilt varen om compleet te zijn als bemanning en een berger komt alleen aan.

9910001
9910001