SIGMA niet meer bij evenementen

Auteur Topic: SIGMA niet meer bij evenementen  (gelezen 11991 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shadow

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 14 december 2003, 07:02:32
Rolf,

100% correct; die spullen van de SIGMA Zuid-Limburg stonden alleen maar voor-gepositioneerd vanwege het grote risico. Ter info; er zijn wel een paar Burnshield-kits gebruikt daar de watervoorziening op sommige EHBO-posten niet helemaal in orde was. Heb zelf op camping Alpha zaterdag-morgen een jongen zien binnenkomen die over de volledige rug 2de en 3de graads brandwonden had. De EHBO-post was juist open en we hadden onze jerrycan water nog niet gevuld gekregen daar we in de eerste 30 minuten al een aantal dringende interventies hadden.

Wat betreft de HOC-opleiding; ik sta gepland om ergens begin volgend jaar deze te volgen en heb via via een kijkje genomen in de cursusboeken en moet eerlijk zeggen dat het niet erg indrukwekkend was. Om te vergelijken; elke Belgische, Duitse en Franse Rode Kruis vrijwilliger heeft deze vaardigheden in zijn BASIS-opleiding zitten; zonder deze vaardigheden mag hij zelfs geen evenement draaien, de gewone EHBO wordt gewoon te licht bevonden.

Ciao,
Peter

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 18 december 2003, 16:21:21
ik ben 100% met rolf eens......

betreft hoc opleiding...
die is niet voor niks uitgevonden...
een normale ehbo-er weet niet alle latijnse benamingen die de ambulance diensten gebruiken,,
en ze weten ook langer niet wat de benamingen van de medische instrumenten zijn en hoe ze werken...
(het is niet alleen de fles zuurstof waar we mee werken >:()

en de vergelijking van het buitenland van peter,vind ik nergens op slaan
Dit is nederland,met nederlandse wetgeving en nederlandse protocollen,en nederlandse ehbo-ers
Peter:jij weet mischien hoe alles werkt maar 90% van de ehbo-ers niet...

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2003, 01:04:07
Schouwen-Duiveland heeft geen SIGMA meer, en nu mag waarschijnlijk het RK het weer opknappen tijdens beach-pop???
Eerst de RK opleidingen uitkleden (denk aan EHIO, later EHBR ook wel BIZOM) modules proefdraaien en dan nog het EHBO onderwijs versimpelen wat op zich een goede zaak is, als het dan ook maar eenduidig gebeurt.
(Ze zouden mijns inziens beter het engelse boek kunnen vertalen maar dat zal weer wel te simpel gedacht zijn in de vergadercultuur van Nederland).
Hulpverlening is in ons rijke land waar (gelukkig) haast nooit echte rampen gebeuren big bussiness geworden waar veel belastinggeld door allerlei handige jongens (en meisjes) is te verdelen.
Als er minder aan de opleidingen wordt gesleuteld maken dure mensen zichzelf overbodig en dat zou natuurlijk dom zijn.
Wat mij betreft wordt het tijd dat de vrijwilliger ook eens zegt, "bekijk het maar" als je wilt dat er iets gebeurt betaal je maar, dat gebeurt tenslotte ook bijv. bij de beveiliging.

Kees

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2003, 18:01:33
Komend jaar is er weer een open dag in Volkel en dan wordt de GNK preventief ingezet.
Niet als EHBO, maar gewoon als voorwaarde scheppend voor het geval dat er een vliegtuig de verkeerde "landingsbaan" kiest.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 20 december 2003, 18:38:40
Ik ben hier eigenlijk met 2 petten.

1) Ik ben er blij om dat het SIGMA niet meer opevenementen mag staan. Dan krijgen wij bij het Medical Team Nederland weer meer opdrachten binnen

2) Het is gewoon belachelijk dat, goed opgeleide mensen, geen "oefenmogelijkheden" krijgen zoals die bij popconcerten en muziekfestivals worden geboden. Uit ervaring weet ik dat de patienencategorie hier erg divers is. Zo divers dat je een compleet oefenboek aan casusstieken binnenkrijgt. En zie het maar op te lossen. Zowel met BLS als ALS.

Het is wel zo dat de inzetten die gedaan worden, wel gedaan kunnen worden een een aantal EHBO'ers mits er een aantal ervaren verpleegkundigen en artsen aanwezig is die ervaring hebben met ALS situaties. En in de minder bedreigde ALS situaties kun je dan de EHBO'ers trainen om hiermee om te gaan.

Daarnaast vind ik het erg krom dat de overheid het SIGMA niet meer wil inzetten bij evenementen maar dat ze wel op de vliesbasis VOlkel moeten staan ivm mogelijke calamiteiten. Dit is ECHT krom (oftewel...echt de nederlandse overheid)

Rolf

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 22 december 2003, 23:17:57
Citaat
 Het is gewoon belachelijk dat, goed opgeleide mensen, geen "oefenmogelijkheden" krijgen zoals die bij popconcerten en muziekfestivals worden geboden. Uit ervaring weet ik dat de patienencategorie hier erg divers is. Zo divers dat je een compleet oefenboek aan casusstieken binnenkrijgt. En zie het maar op te lossen. Zowel met BLS als ALS.

Sorry hoor maar een evenement is zeker geen oefen terein,ik denk dat je daar de verkeerde woord keuze gemaakt hebt. ;)
Als een SIGMA ALS handelingen uitvoert is dat omdat een ongeval of callamiteit een SIGMA inzet vereist omdat de reguliere medische urgentie hulp tekort schiet.
Met andere woorden het SIGMA is een alternatief voor de reguliere medische hulp.
Als er op een evenementen inzet deskundige medische hulp zeg maar even BIG-ers nodig zijn dan is daar een planning van te maken hoeveel er naar schatting nodig zijn, breekt de pleuris uit dan komt er een SIGMA indicatie door de verantwoordelijke dat zal de RGF of de OVD-G zijn.
Zodra deze "groen licht geeft" kan de EH-verlener ingezet worden voor SIGMA taken en dan is dat ook gedekt door de regeltjes.
Zolang het aanbod van SO binnen de perken blijft zijndit handelingen voor de BIG-ers onder ons.
Als er te wijnig oefen mogelijkheden zijn voor de leden van het SIGMA moet dat op een andere manier opgelost worden en niet door te laten oeffenen op hulpvragers.

Ik blijf van mening dat het SIGMA een zeer goede zaak is als het gebruikt word waar het voor is en dat is een callamiteiten groep.

Groetjes Rolf

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 23 december 2003, 15:16:02
Rolf,

Jij bent dus van mening dat een SIGMA lid alleen ALS handelingen uitvoert? Ik dacht het niet. En al helemaal niet dat het SIGMA wordt gezien als reguliere medische hulp of een vervanging daarvan. DAT is niet de opzet van het SIGMA. Het is bedoeld als aanvulling op de ambulancediensten en medische zorgverlening bij de (onverwachte) grotere calamiteiten in Nederland.
En als een OVD-G groen licht geeft voor de EH-verlener om SIGMA taken tegaan uitvoeren...dan wordt de hele keten opgestart en dus niet alleen het SIGMA. Dan komt er sowieso een ambulanceteam ter plaatse die voorbehouden handelingen kanverrichten indien noodzakelijk. Hier berust dan ook de operationele leiding (in samenspraak met de OVD-G)

En trouwens..kunnen alleen BIG'ers deskundige medische hulp verrichten? Ben ik niet met je eens.

Daarnaast heb ik wel de juiste woordkeuze gemaakt door te spreken van "oefenmogelijkheden". Ik weet niet wat voor werk jij doet maar als je als verpleegkunidge wordt opgeleid dan leer je het juist in de praktijk..dus op echte mensen. En elke patient (lees: slachtoffer) biedt de mogelijkheid voor een leerling en/of verpleegkundige zijn vaardigheden te oefenen; verdiepen en bij te houden. Dus elke inzet die het SIGMA (of een andere hulpverlenende organisatie doet) biedt diverse "oefenmogelijkheden" voor een hulpverlener. Hij/zij heeft al wel een theoretische opleiding gehad en een inzet biedt de mogelijkheid om dit in de praktijk te brengen.

Pedro

PeterG

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 23 december 2003, 16:14:02
Daarnaast heb ik wel de juiste woordkeuze gemaakt door te spreken van "oefenmogelijkheden". Ik weet niet wat voor werk jij doet maar als je als verpleegkunidge wordt opgeleid dan leer je het juist in de praktijk..dus op echte mensen. En elke patient (lees: slachtoffer) biedt de mogelijkheid voor een leerling en/of verpleegkundige zijn vaardigheden te oefenen; verdiepen en bij te houden. Pedro

Pedro,

In mijn gedachtengang is oefenen een term die gebruikt wordt in verschillende situaties. Eerst als "door geregelde herhaling bekwaam maken" (de dikke van dale) en later als onderhouden van en verbeteren van de al verworven bekwaamheid (het opdoen van meer vaardigheid).

Ofenen in de eerste zin van de betekenis die ik er aan geef gebeurt niet op een so en niet op een patient. Dit is zelfs verboden ;D immers onbekwaam is onbevoegd ;D.
Zelf geef je ook aan dat in de verpleging het gaat om de aanwezige vaardigheden te "oefenen", verbreden en verdiepen.

In je bericht van 20 december wekte je ook bij mij de indruk dat de nadruk op het oefenen van nog niet verkregen bekwaamheden lag. Ik kan mij hier echter in vergissen en gaat het slechts om een gelegenheid de bekwaamheid in de praktijk uit te voeren om zodoende de vaardigheden te vergroten.

Ben ik wel van mening dat je in welke situatie dan ook het tegenover of in de nabijheid van een so nooit kan hebben over een "oefensituatie". Voor het so is er geen oefening, is alles realiteit.

Peter

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 23 december 2003, 22:27:03
He...leuke discussie zo...ikdenk dat we beide hetzelfde bedoelen maar langs elkaar heen praten.

Het verschil wat ik mijn gedachtengang maak is dat "droog oefenen" (dus op een pop oid) totaal verschillend is dan van de realiteit. En als je een slachtoffer hebt dan is het voor beide realiteit. Maar voor de hulperlener geldt het tevens als het oefen van vaardigheden en het toepassen van kennis en kunde. En dit is dus niet verboden. Want een slachtoffer is geen proefkonijn want als een, nog niet zo'n bekwame/ervaren, hulpverlener ingezet wordt is het de taak van collega's om deze persoon te begeleiden. Dus er is altijd sprake van toezicht. En dit is gewoon toegestaan.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #19 Gepost op: 23 december 2003, 22:57:01
Praktijkervaring opdoen..... kunnen we het daar niet gewoon bij laten??? ???