SIGMA niet meer bij evenementen

Auteur Topic: SIGMA niet meer bij evenementen  (gelezen 11990 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 30 juli 2004, 12:13:14
Hoe zit het nou met de inzet van SIGMA-teams op evenementen? Is er een status-quo?

Deze maand heeft het SIGMA nog bij de Vierdaagse Feesten gestaan in Nijmegen, ter ondersteuning van de NRK-afdeling.

En dan nog een vraag: In de Gelderdome in Gelderland worden hulpverleners ingezet vanuit het bureau GHOR. Zijn dit ook SIGMA-leden?

In het gerledome lopen idd SIGMA-leden rond vanuit Arnhem (soms met aanvulling vanuit Ede) regio Gelderland midden.
Verder heeft SIGMA Ede nog 2 preventieve inzetten per jaar, 1 bij de luchtlandingen op de ginkelse heide in september, en 1 tijdens de 5 mei viering in wageningen.
Nurse powerrrrr

Harry007

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 27 augustus 2006, 23:51:51
Is hier inmiddels al iets over bekend? Ik weet dat ik een oude koe uit de sloot haal, maar ik vind dit wel interessant, mede omdat ik in September met Sigma begin. Niet dat ik ermee zou stoppen bij een beslissing wel of niet, want het lijkt mij sowieso interessant, of het nu met of zonder preventieve inzetten is.

Groetjes

Harry

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 28 augustus 2006, 10:03:07
Het verschilt heel erg per regio.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #43 Gepost op: 28 augustus 2006, 11:06:37
In Zeeland wordt de GNK wel ingezet bij grote publieksevenementen.
Deze inzet staat vaak in het advies van de GHOR aan de gemeente en die neemt het dan weer op als voorwaarde in de vergunning naar de organisatie van het evenement. Vaak is het Rode Kruis verantwoordelijk voor de eerste lijns hulpverlening en is de Sigma beschikbaar op de achtergrong (maar wel ter plaatse)
Een en ander is ook afhankelijk van de opstelling / houding van regionale coordinator van het Rode Kruis.
(Er is op dat gebied nog wel ruimte voor verbetering hier in de regio  :'()
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:02:08
ohw vertel , dan kunnen we er aan werken.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #45 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:16:04
ohw vertel , dan kunnen we er aan werken.
Daar wordt op (gewestelijk nivo) al aan gewerkt...
Maar voor alle duidelijkheid ik heb het niet over functionarissen op afdelings of districtsnivo
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #46 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:41:48
Als eerste wil ik in deze discussie zeggen dat ik er wel een paar erg kort door de bocht vindt gaan!!
Als SIGMA vrijwilliger zijn we idd. opgeleid om bij grootschallige ongevallen en rampen artsen en verpleegkundigen te ondersteunen.
We dienen onze kennis d.m.v. de oefen avonden en zelfstudie op peil te houden.
Maar wat is er mis mee om b.v. bij grote evenementen preventief ingezet te worden, mits het geen verplichting wordt!!
Voor mij zijn dit de uitgelezen mogelijkheden om ook op deze manier mijn kennis en vaardigheden op peil te houden.
Je kunt toch weer bepaalde dingen met b.v. mensen uit het Ambu team overleggen.
Ik vind niet dat we als vervanging van het RK/EHBO moeten gaan fungeren maar preventief of als ondersteuning bij grote evenementen erbij is wat mij betreft prima.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 29 augustus 2006, 14:08:43
Als eerste wil ik in deze discussie zeggen dat ik er wel een paar erg kort door de bocht vindt gaan!!
Als SIGMA vrijwilliger zijn we idd. opgeleid om bij grootschallige ongevallen en rampen artsen en verpleegkundigen te ondersteunen.
We dienen onze kennis d.m.v. de oefen avonden en zelfstudie op peil te houden.
Maar wat is er mis mee om b.v. bij grote evenementen preventief ingezet te worden, mits het geen verplichting wordt!!
Voor mij zijn dit de uitgelezen mogelijkheden om ook op deze manier mijn kennis en vaardigheden op peil te houden.
Je kunt toch weer bepaalde dingen met b.v. mensen uit het Ambu team overleggen.
Ik vind niet dat we als vervanging van het RK/EHBO moeten gaan fungeren maar preventief of als ondersteuning bij grote evenementen erbij is wat mij betreft prima.

Ben ik met je eens, maar veel GHOR-bureau's denken daar anders over.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 29 augustus 2006, 22:06:09
Ben ik met je eens, maar veel GHOR-bureau's denken daar anders over.

Ik weet dat er voor het europees koningschieten (oud) sigma leden gevraagd zijn om als EHV'er mee te draaien, vanwege de meerwaarde van hun, binnen de sigma opgedane, kennis, kunde en ervaring.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 2 september 2006, 12:16:34
Is hier inmiddels al iets over bekend? Ik weet dat ik een oude koe uit de sloot haal, maar ik vind dit wel interessant, mede omdat ik in September met Sigma begin. Niet dat ik ermee zou stoppen bij een beslissing wel of niet, want het lijkt mij sowieso interessant, of het nu met of zonder preventieve inzetten is.

Groetjes

Harry

Wij doen ze nog steeds wel, zijn er maar 2 per jaar maar toch!
Nurse powerrrrr