Jouw publicaties in de krant

Auteur Topic: Jouw publicaties in de krant  (gelezen 34530 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #70 Gepost op: 17 mei 2011, 10:37:17
Nogmaals, het waren foto's met een mobiele telefoon gemaakt, die door het uploaden naar Twitter nog minder kwaliteit hadden dan het origineel. En aangezien het de eerste keer was dat ik werd benaderd heb ik het maar gedaan.

Hoe is de procedure dan? Eerst geld vragen en dan foto's sturen of? Is de vergoeding voor een foto op de website anders dan een foto in de krant?  :)

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 17 mei 2011, 10:53:57
Nogmaals, het waren foto's met een mobiele telefoon gemaakt, die door het uploaden naar Twitter nog minder kwaliteit hadden dan het origineel. En aangezien het de eerste keer was dat ik werd benaderd heb ik het maar gedaan.

Hoe is de procedure dan? Eerst geld vragen en dan foto's sturen of? Is de vergoeding voor een foto op de website anders dan een foto in de krant?  :)

ja dat scheelt. als die op voorpagina staat krijgje nog meer. maar meestal heeft de krant vaste contracten. en daar komje bijna niet tussen. ik moet ook insturen via persburo anders wordt het niet geplaatst

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #72 Gepost op: 17 mei 2011, 12:51:52

ja dat scheelt. als die op voorpagina staat krijgje nog meer. maar meestal heeft de krant vaste contracten. en daar komje bijna niet tussen. ik moet ook insturen via persburo anders wordt het niet geplaatst

Zit hier ook de telegraaf bij?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #73 Gepost op: 17 mei 2011, 13:09:04
meestal heeft de krant vaste contracten. en daar komje bijna niet tussen. ik moet ook insturen via persburo anders wordt het niet geplaatst

Als je ergens "tussen moet komen" dan klopt het eigenlijk al niet, tenzij je een soort gevecht/wedstrijd wilt voeren met de geaccrediteerde pers. Vroeger, toen je als fotograaf nog iets meer moeite moest doen (meeluisteren op de scanner) toen had ik regelmatig momenten dat ik de enige fotograaf was. Tegenwoordig zou zo'n nummertjesautomaat geen overbodige luxe zijn. Mijn allereerste krantenfoto stond nota bene in de Telegraaf, een motoragent die onderweg naar een aanrijding zelf een (zware) aanrijding kreeg. Waren daar meerdere fotografen geweest, dan had ik weinig kans gemaakt.

Ook heb ik (jaren terug) één keer een akkefietje gehad met een 'gevestigde fotograaf'. Beiden stuurden we foto's naar de lokale krant, ze kozen uiteindelijk voor één van mijn foto's en die beslissing ligt uiteraard bij de redactie. Als je net een lucky shot weet te maken die alles zegt over een incident dan is de keus snel gemaakt. Overigens was dat andere persoon geen brood-fotograaf en zal dus ook geen contract of vaste afspraken hebben. Voor die paar euro die je van die lokale krant krijgt hoef je het in elk geval niet te doen :)

guest4965

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 17 mei 2011, 15:20:28
Geld vragen voor foto's die je op TwitPic plaatst heeft weinig (lees: geen) zin. Kranten/website's benaderen je alleen maar om later geen gezeur te krijgen, maar als jij geld gaat vragen dan hoor je er nooit meer wat van.
Je moet je goed bedenken dat foto's op een website niks meer opleveren. De waarde is laag en het aanbod is des te groter. Je kan er daarentegen beter voor kiezen om je foto te laten plaatsen onder vermelding van jouw website (bijvoorbeeld). Andere media zien die website en kopen dan alsnog foto's voor in een krant/voor op TV. Zo maakt ik het in ieder geval mee.

Als anderen iets anders menen dan hoor ik graag wanneer zij geld hebben ontvangen voor een foto, zonder tussenkomst van een persbureau, op een website van krant/televisie e.d. ...

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #75 Gepost op: 17 mei 2011, 16:06:37
Als anderen iets anders menen dan hoor ik graag wanneer zij geld hebben ontvangen voor een foto, zonder tussenkomst van een persbureau, op een website van krant/televisie e.d. ...

Oke, bij deze..

Bij de telegraaf krijg je 100% zeker een vergoeding voor jou foto op de WEBSITE, maar ook voor in de krant.
Komen ze dr beide? reken je kosten voor op de website en voor in de krant.. De telegraaf is de enigste (na mijn weten) die geld geeft voor 1 of meerdere foto's op de website..

Via een fotobureau gaat het makkelijker, maar je krijgt meer als je het zelf doet ;)
Voor vragen, over hoe en wat, graag via PM  ;)

Wat het grootste struikel blok is, dat een (beginnende) fotograaf (lees: begint met foto's verkopen) te snel toe geven.. (-> liever naamsbekendheid dan geld voor een foto)

Op het moment dat je een redactie mailt,je poot stijf houden, zij zullen zeker in het begin proberen weinig tot niets te geven voor 1 of meerdere foto's of eventueel beeld opnames..

EDIT:
Soms levert het een leuk zakcentje op:
http://www.rtvgelderlandarchief.nl/index_player.php?datum=31072010&programma=&id=58779 rond 0:55 begint het en komen er toch even 4 foto's in beeld, doe dat keer het bedrag dat je er voor vraagt en heb je 'bingo'.

Dan moet het uiteraard wel een normaal bedrag zijn..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 17 mei 2011, 17:04:28
Dan moet het uiteraard wel een normaal bedrag zijn..
Wat versta jij daar onder?

guest4965

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 17 mei 2011, 17:12:05
Bij de telegraaf krijg je 100% zeker een vergoeding voor jou foto op de WEBSITE, maar ook voor in de krant.
Komen ze dr beide? reken je kosten voor op de website en voor in de krant.. De telegraaf is de enigste (na mijn weten) die geld geeft voor 1 of meerdere foto's op de website..

Inderdaad, de Telegraaf heb ik even over het hoofd gezien. Dat is de enige (zover ik weet) die betaald voor foto's op hun website. Tuurlijk wordt er betaald voor foto's in kranten of op TV, maar daar heb ik het niet over. Ik denk dat als Royofzo bijv. tegen HvNL had gezegd dat hij er geld voor wilde, dat ze de foto nooit geplaatst zouden hebben... (maar dat is mijn mening)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #78 Gepost op: 17 mei 2011, 18:51:56
De telegraaf is de enigste (na mijn weten) die geld geeft voor 1 of meerdere foto's op de website..

[lichtelijk geirriteerde modus]
Sorry even tussendoor. De laatste tijd zie ik steeds vaker dat het woord "naar" wordt afgekort tot "na", is dat iets nieuws??
Het is in elk geval mateloos irritant, temeer omdat het 2 totaal verschillende woorden zijn en dus niet op deze manier afgekort kan worden.
[/lichtelijk geirriteerde modus]

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #79 Gepost op: 17 mei 2011, 20:37:09

Nou, op dit moment gebruiken ze mijn foto op de voorpagina. Bij het artikel over Zwijndrecht. Heb hier verder helemaal niks over gehoord, in tegenstelling tot het AD en Hart van Nederland, die netjes toestemming vroegen.

Is het slim om te mailen dan? En zo ja, waar moet ik om vragen?