Geen verlaging van de 15 minuten grens

Auteur Topic: Geen verlaging van de 15 minuten grens  (gelezen 12461 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 8 oktober 2008, 21:50:06
Wat vinden jullie hiervan? Is dit ook de praktijk ervaring?

Geen kortere aanrijtijd voor ambulances

Den Haag - Minister Klink ziet geen reden om de aanrijdtijd van ambulances te verlagen naar 8 minuten. De minister baseert zich op een onderzoek dat hij heeft laten uitvoeren naar de relatie tussen responstijd en gezondheidswinst binnen de ambulancezorg.

Aanleiding hiervoor was dat er in Nederland stemmen opgaan om de normtijd terug te brengen naar 8 minuten. De ambulancesector hanteert momenteel de norm dat een ambulance in spoedgevallen binnen 15 minuten na melding ter plaatse moet zijn.

Volgens het onderzoek is het niet bewezen dat de gezondheidswinst toeneemt als de aanrijdtijd van een ambulance wordt teruggebracht naar 8 minuten. Bovendien is de aanrijdtijd slechts een van de vele factoren die bepalen of een patiënt in leven blijft.

In zijn brief zegt de minister het echter uit het oogpunt van kwaliteit en betaalbaarheid niet wenselijk te vinden om de ambulancezorg in te richten op een aanrijdtijd van 6 minuten. Het heeft zijn voorkeur om te kijken naar andere instrumenten die bijdragen aan snelle hulpverlening, zoals de inzet van first responders als brandweer, politie of huisarts en burgerhulpverlening

www.blikop112.nl




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2008, 00:58:16
Er is vast ook opnderzoek gedaan naar de financiering van een 8 minuten streeftijd alsmede de bijkomende kosten van verpleeghuispatienten die gegenereerd worden als de ambu nog sneller terplaatse zal zijn. Al is het tegendeel daarvan ook weer te beargumenteren...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2008, 10:42:41
de minister toont alleen maar weer eens aan dat materieel belangrijker is dan gezondheid. brandweer 8 minuten ambu 15


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2008, 13:21:09
brandweer 8 minuten ambu 15

Wat bedoel je hiermee?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2008, 13:29:07
]
de minister toont alleen maar weer eens aan dat materieel belangrijker is dan gezondheid. brandweer 8 minuten ambu 15

Wat bedoel je hiermee?

Hij bedoelt hier volgens mij mee,Dat de minister vind dat een gebouw belangrijker is als een mensenleven omdat de brandweer norm 8 minuten is en voor de ambulance (mensenleven) bijna het dubbele


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2008, 17:19:19
De 8 minuten-norm van de brandweer is niet wettelijk, dus daar gaat de Minister niet over. Voor de ambulances is er tenminste nog "iets" geregeld.


Glenn2

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2008, 18:55:31
Als we naar de 8 minuten gaan, dan zullen er heel veel ambu's + personeel bij moeten komen. Dat gaat een hoop geld kosten. Laten er nu al gebieden zijn waar de ambu regelmatig buiten de 15 minuten komt, of plekken waar er geen eens personeel op de ambulancepost is maar gewoon thuis slaapt en wordt gebeld bij een inzet.

Leuk dat ze nu wellicht de politie willen inzetten als First Responder, maar dat zijn ze al bij een dreigende hartaandoening. Alleen vond de minister het vroeger niet nodig om AED's op de auto's te zetten, terwijl ze in 2009 bij ZaWa weer ingebouwd gaan worden.

En nog een vraag: in welke situaties is een snellere aanrijtijd (<15 minuten) nuttig? Ik kan me alleen hartstilstand of ritmestoornissen bedenken. Iemand anders nog?


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2008, 19:07:16
En nog een vraag: in welke situaties is een snellere aanrijtijd (<15 minuten) nuttig? Ik kan me alleen hartstilstand of ritmestoornissen bedenken. Iemand anders nog?

Trauma's... eigenlijk alle scoop&run casussen, CVA's ook wel denk ik

Daarbuiten moet je je ook realiseren dat het voor een patiënt en familie vaak een hele geruststelling is, als ik een acute noodsituatie de ambulance ter plaatse is. 15 minuten duurt dan al heel erg lang...

Overigens snap ik ook wel dat er een enorm prijskaartje hangt aan de verlaging van de max. aanrijdtijd, het genomen besluit verbaast me dan ook niet eerlijk gezegd. Ik denk dat er beter (nog) meer geld gestoken kan worden in het verbeteren van de ambulancezorg in de gebieden waar men regelmatig de 15 minuten niet haalt. Treat first... precies O0

Gr. Niels
(woont hemelsbreed nog geen 500 meter van de ambulancepost ^-^)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2008, 20:14:11
ik kan zo 10 tot 20 aandoeningen noemen die beter binnen 8 minuten dan binnen 15 minuten behandeld kunnen worden......maar naast het feit dat het veel geld kost om de norm te wijzigen naar 8 minuten is het ook nog eens zo dat de bemanning erg weinig ervaring kan opdoen als er aan de 8 minuten wordt vastgehouden en dat maakt het allemaal ingewikkelder

kleine opsomming
- astma cardiale
- ritmestoornissen
- Fluxus post partum
- Foetale nood
- Astma bronchiale
- Anafylactische reactie
- verslikking
- SAB/CVA en dergelijke
- Hypoglycaemie
- Status epilepticus
etc.......
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2008, 11:17:26
Het verhaal van de minister zal ook een aanbeveling..!!

Misschien zijn inzet van First Responder projecten een effectief middel om te zorgen dat de 15 minuten grens om al basale zorg te leveren..

We kennen diverse FR projecten al in Nederland.., Waarom zal ambulancezorg nederland dat soort projecten niet onarmen..