Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76889 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Gepost op: 18 oktober 2008, 09:21:21
Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en hebben ze OGS? Snap dat het laatste in de wet staat maar waarom ( SIGMA) snap ik natuurlijk) is dat nodig?

IS de bemanning van een RK ambu SOSA opgeleid?




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2008, 11:29:17
Bericht afgesplitst van het topic 'Rode Kruis Voertuigen'

omdat er misschien nog een leuke discussie uit voortkomt :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2008, 11:35:30
omdat er misschien nog een leuke discussie uit voortkomt :)[/color]

Ja dit wordt genieten


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2008, 12:51:54
Een hele enkele Rode Kruis'er heeft zo een opleiding gehad ja (maar die zijn volgensmij op 1 hand te tellen) voorheen was het toegestaan om (na toestemming van de MKA) met OGS te rijden (tijdens een evenement o.i.d.).

Laatst heb ik vernomen dat er begin dit jaar (01-01-08) een wijziging is geweest in de regels, dat RK voertuigen NIET, NOOIT, met OGS meer mogen rijden.
Ik snap daarom ook niet dat sommige regio's dit (nog) op hun voertuig hebben.

Wij hebben sinds een maand een nieuw RK voertuig en deze is niet meer uigerust met OGS, omdat het toch niet mag.

Blijkbaar zijn deze regels niet bij elke regio bekend, omdat de ene regio het wel op het voertuig heeft zitten en de ander weer niet... zelf zou ik zeggen, haal het er af, of maak het onbruikbaar, zo kan er ook geen gebruik van worden gemaakt....

Dat sommige regio's een ambulance in gebruik hebben snap ik enigsinds wel. Het RK doet ook (heel) veel sociaal vervoer. Dus zieke mensen ergens heen brengen, een weekendje weg, een dagje uit etc. Sommigen van hen kunnen alleen liggend vervoerd worden. Dus in die zin is het zeker goed dat die voertuigen er zijn. Aan de andere kant zijn er natuurlijk tal van andere oplossingen om iemand liggend te vervoeren en hoeft dat niet per se een ex-ambu te zijn.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2008, 12:54:05
Laatst heb ik vernomen dat er begin dit jaar (01-01-08) een wijziging is geweest in de regels, dat RK voertuigen NIET, NOOIT, met OGS meer mogen rijden.
Ik snap daarom ook niet dat sommige regio's dit (nog) op hun voertuig hebben.

Het staat mooi, meer kan ik er ook niet van maken.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2008, 19:19:10
Het staat mooi, meer kan ik er ook niet van maken.

Lekker argument is dat, dan wil ik ook wel een blauwe balk op het dak ;D

Maar ik kan me voorstellen dat bij evenementen, waarbij het Rode Kruis aanwezig is, OGS een pré is om snel overal op het terrein eerste hulp te kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan hardloopwedstrijden, wielrennen, etc.
Met blauwe lampen en sirene gaan bezoekers/toeschouwers toch wat sneller opzij, vermoed ik, omdat duidelijk is dat het voertuig op weg is naar iemand met gezondheidsproblemen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


jandra2

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2008, 19:28:21
waarom dan het rode kruis wel en een ehbo vereniging niet?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2008, 00:42:34
Er is per 1-1-08 op zich niets veranderd en het NRK is nog steeds een van de door de Minister aangewezen instanties die met OGS moegen rijden, echter natuurlijk wel onder de""normale" voorwaarden, zoals toestemming MKA, opgeleide en door de organisatie aangewezen chauffeur, dringende taak in de zin der wet, etc. Kortom, er zijn nauwelijks situaties denkbaar -buiten inzet in het kader van rampenhulpverlening- waarbij men OGS mag voeren. Iedere euro die er aan wordt uitgegeven is dus eigenlijk zonde van het geld.
CN NRK


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2008, 00:44:53
Wat betreft ambulances (art.17a) is het voornamelijk een kwestie van comfort voor de patient. Striping en OGS hebben dan vooral te maken met wettelijke eisen (o.a. belasting) en niet zo zeer met het vervoer  :).
CN NRK


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2008, 09:37:52
Je zou het NRK ipv van Blauwepitten ook over kunnen laten gaan op  Oranje/Amber.
Dit ivm IM.
Het is eerder een incident dat ze Blauw en geluidssignalen nodig hebben ze zouden net zoals bv. RWS alleen Oranje hoeven te hebben en dit werkt net zo goed en snel.
en ze hoeven dan ook geen SOSA te hebben.

waarom nrk  wel en ehbo verenigingen niet.
het nrk is eigenlijk een militaire organisatie die zich zelf steeds meer taken heeft toe geeigend en zich op vakken heeft geplaatst die eigenlijk niet in hun lijn liggen namelijk Rampenbestrijding.
Neem bv. evenementen marhaton,s  Dam tot Dam loop vierdaagse ed.
ze zijn hier ook hun werk van van gaan maken omdat er in dit gebied gewoon goed geld te verdienen valt zeker als je het laat uitvoeren door vrijwilligers.
terwijl het bestuur bv. wel een ruim salaris voor krijgt

Moet er dan ook wel bij zeggen dat het NRK zichzelf flink zal moeten gaan reorganiseren en een hoop afdeling moeten opheffen als ze alleen nog maar Rampenbestrijding gaan doen gelukkig gebeurd er voor ons te weinig rampen in Nederland
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende