Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76953 keer)

0 gebruikers (en 65 gasten bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2008, 00:14:17
Ik merk wel dat je geen tijd hebt gehad om je te verdiepen in de organisatie en de geschiedenis ervan.
Helaas klopt niet één van de dingen die je zegt.
CN NRK


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2008, 01:02:56
Het Rode Kruis is in Nederland een gerespecteerde rampenbestrijdingsorganisatie, die in geval van een ramp dringende taken heeft. Natuurlijk zal het Rode Kruis OGS niet gerbuiken bij de ondersteuning van evenementen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2008, 09:11:05
Ik merk wel dat je geen tijd hebt gehad om je te verdiepen in de organisatie en de geschiedenis ervan.
Helaas klopt niet één van de dingen die je zegt.

de geschiedenis:
Op 19 juli 1867 tekende Koning Willem III een Koninklijk Besluit tot oprichting van een nieuwe instelling: `Eene Nederlandsche Vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2008, 11:08:29
de geschiedenis:
Op 19 juli 1867 tekende Koning Willem III een Koninklijk Besluit tot oprichting van een nieuwe instelling: `Eene Nederlandsche Vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog
Dank je wel voor de geschiedenisles, maar ik denk dat eenieder dat met google ook moet kunnen vinden... ;). Gaan we hier verder over Rode Kruis Ambulancevoertuigen die wel of niet voorzien zijn van OGS!

JvO
Moderator
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2008, 13:52:42
Dank je wel voor de geschiedenisles, maar ik denk dat eenieder dat met google ook moet kunnen vinden... ;). Gaan we hier verder over Rode Kruis Ambulancevoertuigen die wel of niet voorzien zijn van OGS!

JvO
Moderator


Het lijkt mij dat je uit de taakstelling en de oprichting door de Koning, kunt aafleiden dat het Rode Kruis dringende taken heeft in bijzondere omstandigheden yen behoeve van de overheid en daarvoor terecht gebruik maakt van OGS.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2008, 14:11:01
Het lijkt mij dat je uit de taakstelling en de oprichting door de Koning, kunt aafleiden dat het Rode Kruis dringende taken heeft in bijzondere omstandigheden yen behoeve van de overheid en daarvoor terecht gebruik maakt van OGS.

je zou je alleen kunnen afvragen of een besluit uit 1867 zo'n anderehalve eeuw geleden nu nog wel voldoet of nodig is en dat je die eens zou kunnen veranderen naar de noodzaak van nu.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2008, 14:27:28
je zou je alleen kunnen afvragen of een besluit uit 1867 zo'n anderehalve eeuw geleden nu nog wel voldoet of nodig is en dat je die eens zou kunnen veranderen naar de noodzaak van nu.

Ik heb geen idee wat je nu duidelijk wilt maken met een besluit uit 1867. De taken en verantwoordelijkheden van het (N)RK liggen allang niet meer alleen op het vlak van 'hulp aan mensen tijdens een gewapend conflict', er is in die 140 jaar uiteraard een hoop veranderd. Wat zou er volgens jou veranderd moeten worden? Een 'besluit' van toen kun je niet meer aanpassen, je zou een organisatie hooguit andere of meer taken kunnen toe bedelen. En volgens mij is dat in al die jaren wel gebeurd.   ;)

(Misschien kan een mod deze laatste berichten afsplitsen naar een ander, bestaand of nieuw, topic. Dit heeft niets meer met de noodzaak over het voeren van OGS te maken)

Franc


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2008, 14:29:01
Inderdaad, het Koninklijk Besluit Rode Kruis uit 1988 regelt de huidige verantwoordelijkheden op het gebied van rampenhulpverlening. De uitwerking daarvan staat dan weer in de diverse wetten.
CN NRK


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2008, 15:14:42
wat ik probeer te zeggen is dit
Je zou het NRK ipv van Blauwepitten ook over kunnen laten gaan op Oranje/Amber.
Dit ivm IM.
Het is eerder een incident dat ze Blauw en geluidssignalen nodig hebben
ze zouden net zoals bv. RWS alleen Oranje hoeven te hebben en dit werkt net zo goed en snel.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2008, 00:56:38
wat ik probeer te zeggen is dit
Je zou het NRK ipv van Blauwepitten ook over kunnen laten gaan op Oranje/Amber.
Dit ivm IM.
Het is eerder een incident dat ze Blauw en geluidssignalen nodig hebben
ze zouden net zoals bv. RWS alleen Oranje hoeven te hebben en dit werkt net zo goed en snel.


Wat is het nut hiervan, het Rode Kruis bestaat toch niet uit wegwerkers? Ik denk dat in geval van een ramp iedereen, ook sommige leden van dit forum snel willen worden geholpen en OGS helpt daarbij.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding