Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 77022 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2008, 18:32:29
Regeling optische en geluidssignalen:
"...Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voorzover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet
a. in geval van hulpverlening bij rampen, ernstige ongevallen en bijzondere gebeurtenissen of
b. ter bestrijding of ter voorkoming van (dreigende) ongevallen en rampen.
 
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
algemeen
a. het Rode Kruis Korps van het Nederlandse Rode Kruis..."

 
"...Artikel 2
Ten aanzien van het voeren van de optische en geluidssignalen ten behoeve van het in artikel I, onderdeel A, bedoelde vervoer, gelden de volgende eisen:
a. de bestuurders van de betrokken voertuigen dienen een voortgezette rijopleiding te hebben gevolgd die vergelijkbaar is met de voortgezette rijopleiding van de brandweer of ambulancediensten;
b. er dient bij protocol een meldingsprocedure te zijn vastgesteld en
c. de meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten dient op de hoogte te worden gesteld van het spoedvervoer..."


"...Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;..."


"...Artikel 4
1. Door een ambulance alsmede door het Rode Kruis Korps en de Bloedbank als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen a en c, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een drietonige hoorn worden gevoerd..."

 
Aldus de wetboeken.

Aangezien de SIGMA chauffeur een rijopleiding krijgt zal deze onder deze regeling vallen. Zolang een chauffeur van een Rode Kruis voertuig (ambulance, PAM, verbindingswagen o.i.d.) niet voldoet aan de rijopleiding zal deze dus volgens de wet niet met OGS mogen rijden. Daarnaast is (aangemeld bij het KLPD) spoedvervoer de indicatie voor het voeren van OGS en dit is hoogst onwaarschijnlijk voor een reguliere RK afdeling welke niet meer de directe noodhulp (deze taak heeft het SIGMA overgenomen) dient te leveren maar de O&V. Tevens dient er protocolair een meldlingsprocedure vastgelegd te zijn.

Het Rode kruis is dus wel geautorisseerd volgens de wet om de signalen aanwezig te hebben op de voertuigen, echter is het gebruik ervan aan strikte voorwaarden gebonden, waardoor het gebruik ervan zeer incidenteel tot nooit zal zijn, dus waarom de signalen nog aanwezig zijn bij veel RK afdelingen??

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2008, 21:35:20
Het Rode kruis is dus wel geautorisseerd volgens de wet om de signalen aanwezig te hebben op de voertuigen, echter is het gebruik ervan aan strikte voorwaarden gebonden, waardoor het gebruik ervan zeer incidenteel tot nooit zal zijn, dus waarom de signalen nog aanwezig zijn bij veel RK afdelingen??

Groet,
Luke

Het komt inderdaad weinig voor. En als je OGS op de auto hebt, moet je ook zorgen dat je mensen hebt, die het mogen gebruiken. Maar het feit dat het weinig voorkomt is nog geen reden om het dus niet op de auto te hebben. Je kan je wel afvragen of het opweegt tegen de kosten van zo'n setje. Maar ik heb ook een brandblusser in de auto die ik maar heel weinig nodig heb....
CN NRK


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2008, 09:09:15
Dit is een gevoelig onderwerp, maar toch is men erin geslaagd een fatsoenlijk discussie te voeren. De laatste deelnemer heeft niet de intentie gehad om het hoge niveau voort te zetten, daarom is zijn bericht verwijderd.

Laten we het op een positieve toon voortzetten!

WM-Moderator
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2008, 20:15:29
Beste allen,

wie weet wat voor tonen het NRK mag voeren na aanpassing van de OGS per 1 januari 2009? Moet men bij aanschaf van nieuwe voertuigen meegaan met de ambulancetonen of zijn hier andere tonen voor gecreerd? Niet dat we ze waarschijnlijk ooit zullen gebruiken, maar als er een lichtbalk wordt geplaatst zal er zeker om gevraagd worden.
Ik ben benieuwd naar de reakties,
groeten,
jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2008, 22:41:00
Hoi Jasper,

Na de wijziging van 1 januari zijn de OGS-signalen voor alle voertuigen gelijk, dus met 2-toon. Voor meer informatie hierover zie de site van de LFR www.lfr.nl

Marnix
CN NRK


hocje en chaufje

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 6 november 2008, 12:06:12
Hoi iedereen,

Had vervoer, stond vast in belgenland, ogs aangezet, langzaam overal doorheen, en toch op tijd met patient binnen.
nl voertuig in belgié chauf.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 8 november 2008, 10:45:15
Het Rode kruis is dus wel geautorisseerd volgens de wet om de signalen aanwezig te hebben op de voertuigen, echter is het gebruik ervan aan strikte voorwaarden gebonden, waardoor het gebruik ervan zeer incidenteel tot nooit zal zijn, dus waarom de signalen nog aanwezig zijn bij veel RK afdelingen??

Niet het Rode Kruis, maar het Rode Kruis Korps, is aangewezen.
Die taken van het RKK zijn overgenomen door de geneeskundige tcombinatie van de GHOR.
Daarna is het RKK opgeheven.

Daarmee is de situatie zo dat de OGS op en in het voertuig gedoogd wordt, maar dat er geen situaties meer zijn de het gebruik daarvan rechtvaardigen.
Hoewel, ik heb een skeelertocht over de weg als bezemwagen meegereden en kreeg daar bij van de politie het verzoek met oranje te rijden en over te gaan op blauw als de politiemotor die achter mij reed ergens anders nodig was. Zodra hij weer terug was ging ik weer over op oranje.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #27 Gepost op: 8 november 2008, 10:56:56
De geneeskundige eenheid (dus niet de hele GNK-C)  is een onderdeel van het NRK en de overige taken van het RKK liggen nog steeds bij het NRK.
De naam RKK als onderdeel wordt niet meer gebruikt, maar daarmee zijn de taken en de organisatie natuurlijk niet veranderd. Het is wel jammer dat in de nieuwe regeling OGS nog steeds de naam RKK staat.
Je moet wel 2x nadenken voordat je als niet-opgeleid OGS-chauffeur blindelings met een motoragent met blauw gaat rijden. Als een arts je vraagt om een been af te zetten denk je toch ook 2x na? (hoop ik)  ;)
CN NRK


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 8 november 2008, 19:02:58
De geneeskundige eenheid (dus niet de hele GNK-C)  is een onderdeel van het NRK en de overige taken van het RKK liggen nog steeds bij het NRK.
De naam RKK als onderdeel wordt niet meer gebruikt, maar daarmee zijn de taken en de organisatie natuurlijk niet veranderd. Het is wel jammer dat in de nieuwe regeling OGS nog steeds de naam RKK staat.
Je moet wel 2x nadenken voordat je als niet-opgeleid OGS-chauffeur blindelings met een motoragent met blauw gaat rijden. Als een arts je vraagt om een been af te zetten denk je toch ook 2x na? (hoop ik)  ;)

De geneeskundige eenheid is een (niet oneerbiedig bedoeld) uitzendburo van waaruit door de GHOR kan putten voor de bemensing van de SIGMA eenheden.
De opvang en verzorging groepen hebben geen spoedeisende taken dus ook geen voertuigen met OGS.
De opmerking over blauw snap ik niet. Ik neem niet aan dat jij precies weet wat ik we en niet kan.
We reden we met een gigantische snelheid van 30 - 40 km door brabant.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #29 Gepost op: 8 november 2008, 20:28:39
UIteraard weet ik niet wat jij wel en niet kan en het slaat dus ook niet op jou persoonlijk, maar ik weet wel dat er erg weinig mensen zijn binnen het NRK die een OGS-training hebben gehad en door de organisatie zijn aangewezen om met OGS te rijden.
Overigens vind ik de term uitzendburo niet kloppen: het is een NRK-eenheid met NRK-leidinggevenden, alleen werken ze operationeel onder verantwoordelijkheid en aansturing van de GHOR, die dus ook inspraak heeft in de veriste kwaliteit.
CN NRK