Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 78064 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #240 Gepost op: 18 juni 2013, 08:40:23
Citaat van: pe1rdw link=msg=1174758 date=1371535508
Ik heb de branche richtlijn spoedeisende medische hulp even door genomen, stond wel op een particilure site zonder bron vermelding dus ik kan zo niet oordelen of ie actueel is.
Door staat oa. in dat een verpleegkundige aan de hand van de toestand van de patient bepaald of bij vervoer van de patient OGS nootzakelijk is en dit meld aan de MKA voor registratie. aangezien de OvD-G doorgaans arts is kan die dus als ik vermoede idd toestemming geven voor OGS gebruik.


Van en naar evenementen vervoeren met OGS is onzinnig en zal ook niet gebeuren tenzij er specifieke afspraken zijn. Bijvoorbeeld over de BLS/first responders auto's tijdens de vierdaagse. Maar dit gebeurt in opdracht MKA gekoppeld aan een ritnummer.

Het benoemen van het NRK in de regeling is volgens mij vooral bedoeld in het licht van grote calamiteiten en rampen die de reguliere capaciteit ver te boven gaan.

RemRoof


P.S. Het is gewoon verschrikkelijk jammer dat het Rode Kruis door slecht beleid  en ketenpartners die niet mee willen werken, niet eenzelfde positie heeft als in vele omringende landen. Sterker nog: Tot een paar jaar geleden waren een aantal afdelingen heel goed op weg, maar door het niet heldere beleid is dit ook een vroege dood gestorven. (dan heb ik het over ambulances die volledig voldeden incl. personeelseisen. Dan heb ik het over een VC in gezamenlijkhied met de GHOR etc.) Tot slot ken ik geen enkele instantie, naast defensie, die in korte tijd volledig self-supporting zoveel mensen (vrijwilligers) kan leveren.

Ik heb nog het hele draadje doorgelezen en volgens mij is alles al een keer gezegd... 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #241 Gepost op: 18 juni 2013, 08:54:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1174762 date=1371537185
Ook een leidinggevende van het Rode Kruis kan zelfstandig beslissen. Er staat volgens mij nergens dat een meldkamer van de overheid toestemming moet geven. Dat het handig is dat zij dit wel weten lijkt mij evident. Sterker nog, als er gewoon iets geregeld conform een brancherichtlijn heb je inderdaad deze discussie niet meer. Volgens mij vragen Sanquin, havenbedrijf Rotterdam en DJI echt niet bij elke rit toestemming aan een GMK.

Maar goed er zijn maar weinig voertuigen in Nederland aangewezen door de directie, dus ben je snel klaar. Voortgezette rijopleidingen en instructie heb ik ook niet van gehoord.

Maar het feit blijft staan dat het wel mag ;D

RemRoof

Er kunnen natuurlijk altijd nog RK vrijwilligers zijn die de opleiding elders gehad hebben, bijvoorbeeld als (vrijwillige) brandweerman, HAP-C, sanquin chauffeur, noem maar op.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #242 Gepost op: 18 juni 2013, 09:15:33
Citaat van: auditor link=msg=1174769 date=1371538483
Er kunnen natuurlijk altijd nog RK vrijwilligers zijn die de opleiding elders gehad hebben, bijvoorbeeld als (vrijwillige) brandweerman, HAP-C, sanquin chauffeur, noem maar op.

Dat klopt zeker weet ik uit ervaring. Maar dit is niet vanuit de NRK-organisatie georganiseerd en hierdoor creeer je een grote afhankelijkheid. Dat is wat ik bedoel te zeggen :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #243 Gepost op: 18 juni 2013, 13:33:20
Het NRK heeft helaas zelf het beleid geinitieerd om zich terug te trekken uit de aanvullende taken/hulpverlening op de reguliere zorg en hulpverlening. Taken die in het buitenlands tot die van het Rode Kruis worden gerekend lijken hier in Nederland totaal niet gewaardeerd en geapprecieerd te worden door het landelijke bestuur/vereniging.  Maar dan wel weer goede sier maken met foto's van rode kruizers in actie en materieel met rode kruizen erop, dat het geld daar uiteindelijk nauwelijks naar toe gaat is een heel typerend beleid van het NRK. Jammer maar waar. Tegengas van gemotiveerde vrijwilligers en bestuursleden uit de lagere regionen mocht geen soelaas bieden op het landelijk beleid. Zelfdestructief gedrag is niet alleen een diagnose voor patienten blijkt maar weer helaas.

Zo is het NRK gedecimeerd en gemarginaliseerd tot Buitenlandse calamiteiten, AMA- en Welfare hulpvereniging. :'(

Dat het geheel anders kan laten RK verenigingen uit de ons omliggende landen wel zien, daar is meer oog voor de binnenlandse aanvullende (acute) zorgtaken dan in het eigen Nederland.
Misschien zal het NRK beleid nog eens gaan veranderen in navolging van de verschuiving die in de nederlandse politiek na 2002 plaatsvond. Waarschijnlijk loopt het NRK gewoon wat achter bij de maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland....

NB Op LinkedIn is hierover een lezenswaardige en forse discussie te lezen bij het NRK deel. Wegbezuinigde NRK Vakantiehuisprojecten voor minder draagkrachtigen en aanverwante hulptaken komen daar in voor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #244 Gepost op: 18 juni 2013, 14:52:34
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1174850 date=1371555200
Het NRK heeft helaas zelf het beleid geinitieerd om zich terug te trekken uit de aanvullende taken/hulpverlening op de reguliere zorg en hulpverlening. Taken die in het buitenlands tot die van het Rode Kruis worden gerekend lijken hier in Nederland totaal niet gewaardeerd en geapprecieerd te worden door het landelijke bestuur/vereniging.  Maar dan wel weer goede sier maken met foto's van rode kruizers in actie en materieel met rode kruizen erop, dat het geld daar uiteindelijk nauwelijks naar toe gaat is een heel typerend beleid van het NRK. Jammer maar waar. Tegengas van gemotiveerde vrijwilligers en bestuursleden uit de lagere regionen mocht geen soelaas bieden op het landelijk beleid. Zelfdestructief gedrag is niet alleen een diagnose voor patienten blijkt maar weer helaas.

Zo is het NRK gedecimeerd en gemarginaliseerd tot Buitenlandse calamiteiten, AMA- en Welfare hulpvereniging. :'(

Dat het geheel anders kan laten RK verenigingen uit de ons omliggende landen wel zien, daar is meer oog voor de binnenlandse aanvullende (acute) zorgtaken dan in het eigen Nederland.
Misschien zal het NRK beleid nog eens gaan veranderen in navolging van de verschuiving die in de nederlandse politiek na 2002 plaatsvond. Waarschijnlijk loopt het NRK gewoon wat achter bij de maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland....

NB Op LinkedIn is hierover een lezenswaardige en forse discussie te lezen bij het NRK deel. Wegbezuinigde NRK Vakantiehuisprojecten voor minder draagkrachtigen en aanverwante hulptaken komen daar in voor.

 O0 O0

Laten wij hopen dat het tij nog te keren is, ben er alleen bang voor. ikverwacht weinig van de visie 2020 waar noodhulp een prominentere plaats heeft gekregen zonder de middelen...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #245 Gepost op: 18 juni 2013, 15:59:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1174883 date=1371559954
O0 O0

Laten wij hopen dat het tij nog te keren is, ben er alleen bang voor. ikverwacht weinig van de visie 2020 waar noodhulp een prominentere plaats heeft gekregen zonder de middelen...

RemRoof
Ik vermoed dat er steeds meer afdelingen samen gaan werken en middelen delen om zo toch te kunnen presteren waar het landelijk bureau steken laat vallen en op den duur kan dat zelfs tot een omgekeerde organisatie leiden waar de regios en landelijk bureau ten dienste komt te staan van de afdelingen. Op zich geen slechte situatie maar komt de eenheid waar het rode kruis voor staat niet ten goede. Om terug te komen op het topic, dit gebuerd volgens mij nu al veel met voertuigen die gezamelijk aangeschaft worden al dan niet voorzien van OGS.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #246 Gepost op: 21 juni 2013, 15:59:17
En blijkbaar zijn de bezuinigingen dan zo erg dat ze er zelfs de 'beruchte tupperware' balkjes op plakken:


http://www.rodekruisrhenen.nl/


Gast

  • Gast
Reactie #247 Gepost op: 21 juni 2013, 16:06:09
Citaat van: cavia link=msg=1176099 date=1371823157
En blijkbaar zijn de bezuinigingen dan zo erg dat ze er zelfs de 'beruchte tupperware' balkjes op plakken:


http://www.rodekruisrhenen.nl/

Owwwww wat erg, niet eens een CE keuring op die dingen, niet eens E-gekeurd!! Chinese ebay blinkie-blinkies in een zelfgegoten rijtje tupperware broodbakjes


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #248 Gepost op: 22 juni 2013, 11:03:53
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1176101 date=1371823569
Owwwww wat erg, niet eens een CE keuring op die dingen, niet eens E-gekeurd!! Chinese ebay blinkie-blinkies in een zelfgegoten rijtje tupperware broodbakjes

Kortom dit is iets wat absoluut niet mag, ook niet meer met amber vanaf komend jaar.

(Mijn mening: Regel eerst de zaken maar eens goed voordat er allerlei voertuigen rond gaan rijden met blauwe lampen op het dak, waarvoor nog nooit iemand me heeft kunnen uitleggen wat het nut ervan is. Uitzonderingen daargelaten.)


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #249 Gepost op: 24 juni 2013, 18:33:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1176378 date=1371891833
Kortom dit is iets wat absoluut niet mag, ook niet meer met amber vanaf komend jaar.

(Mijn mening: Regel eerst de zaken maar eens goed voordat er allerlei voertuigen rond gaan rijden met blauwe lampen op het dak, waarvoor nog nooit iemand me heeft kunnen uitleggen wat het nut ervan is. Uitzonderingen daargelaten.)
afgaand op de prijzen die ik op de afgelopen 112 vakdagen heb gezien valt de kosten voor een goedgekeurde balk veel mee, ongeveer het zelfde als een qualiteits portofoon dus niet echt een zinnige bezuiniging om met een niet goedgekeurde installatie rond te gaan rijden.
wat nut betreft moet ik ook hard nadenken binnen de dagelijkse inzet, een nut die echter niet zo ver gezocht is het vervoeren van een aed naar een slachtoffer tijdens uitgestrekte evenementen zoals wandel tochten, al zou een motor met OGS dan nuttiger zijn maar voor de meeste afdelingen zal dat al helemaal niet lonen.