Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76961 keer)

0 gebruikers (en 71 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #50 Gepost op: 21 november 2008, 22:56:04
Mensen gaan nou eenmaal net even iets sneller aan de kant, maar ook als je bijvoorbeeld een stukje fietspad oid mee pakt, met gematigde snelheid, accepteren mensen dat en blokkeren je niet.

Hoe komt het dan dat de kans op een ongeval, bij een zelfde rijstijl, toeneemt met een factor 8 aals je met OGS rijdt ?


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #51 Gepost op: 22 november 2008, 13:20:42
Mensen gaan nou eenmaal net even iets sneller aan de kant, maar ook als je bijvoorbeeld een stukje fietspad oid mee pakt, met gematigde snelheid, accepteren mensen dat en blokkeren je niet.

Hoe komt het dan dat de kans op een ongeval, bij een zelfde rijstijl, toeneemt met een factor 8 aals je met OGS rijdt ?

Bedoel je niet afneemt? Bij een zelfde rijstijl kan de kans op een ongeval namelijk eigenlijk niet toenemen. Uitgaande van het feit dat je met 'een zelfde rijstijl' het je netjes aan de verkeersregels houden bedoel of in ieder geval geen voorrang gaat nemen om plaatsten waar je die niet hebt. Dit wordt natuurlijk anders wanneer een bestuurder van een OGS voertuig ineens denkt dat alles en iedereen wel door heeft dat hij eraan komt, maar dat is in mijn ogen echt een tekortkoming van de bestuurder en dat is niet te wijten aan het voeren van OGS.

Mijn mening (als rijschoolhouder) is: Of je nou voorrang hebt of niet, je moet altijd in de gaten houden of deze voorrang dan ook verleend wordt, dit geldt altijd, zeker als je met OGS rijdt. Mensen kunnen je soms gewoon simpelweg niet zien of horen. Met OGS door rood met 60 km/uur over een kruispunt jakkeren, dat is natuurlijk van de zotte en iedereen met een degelijke OGS training zal dit volgens mij onderschrijven. Dit zelfde geld voor met 50 door een 30 km zone knallen met veel spelende kinderen.

Daarom stelde ik in mijn vorige bericht ook dat als je als EHV organisatie met OGS rijdt (in een besloten omgeving of met uitdrukkelijke toestemming van de meldkamer), je echt een bestuurder in dat voertuig moet hebben die opgeleid is om met OGS te rijden en dat je dit dan ook bij houdt. Als je ergens met spoed heen wilt, moet OGS (in mijn ogen voor iedere hulpverlenende organisatie, dus ook NRK, Reddingsbrigade en EHBO verenigingen) een middel zijn om aan te geven dat je toch echt een reden hebt om ergens langs te willen.

Een blauw ligt op je dak mag nooit een vrijbrief zijn om gewoon door rood te rijden. Je zult als bestuurder eerst moeten zien dat echt iedereen jouw voorrang verleend, doe je dat niet, dan werk je ongevallen inderdaad in de hand. Dat zijn ook de plekken waar je tijdswinst verkrijgt, als mensen aan de kant voor je gaan, of je voor laten gaan. Dat zul je nooit voor elkaar krijgen wanneer je geen OGS mag voeren, want mensen zien dan simpelweg niet dat je er langs wilt en zien de reden daarvoor ook niet.

Toeteren of met je lichten knipperen wekt dan vaak een averechts effect op. Al voer je alleen optische signalen als EHV organisatie, dan al zullen mensen begrijpen van : "Tjee, die zal vast naar een persoon moeten die heel hard hulp nodig heeft, laten we maar even opzij gaan". Daarmee win je tijd, kostbare tijd, soms de tijd die het verscheel kan maken tussen leven of dood, ook in het geval van een EHBO-er die met een AED ergens naar onderweg is en dus niet alleen voor de reguliere ambu dienst.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #52 Gepost op: 23 november 2008, 23:42:58
Er is per 1-1-08 op zich niets veranderd en het NRK is nog steeds een van de door de Minister aangewezen instanties die met OGS moegen rijden, echter natuurlijk wel onder de""normale" voorwaarden, zoals toestemming MKA, opgeleide en door de organisatie aangewezen chauffeur, dringende taak in de zin der wet, etc. Kortom, er zijn nauwelijks situaties denkbaar -buiten inzet in het kader van rampenhulpverlening- waarbij men OGS mag voeren. Iedere euro die er aan wordt uitgegeven is dus eigenlijk zonde van het geld.
 
De laatste zin gaat op voor heel veel projecten van het NRK en van andere hulporganisaties.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #53 Gepost op: 23 november 2008, 23:45:42
Hoi iedereen,

Had vervoer, stond vast in belgenland, ogs aangezet, langzaam overal doorheen, en toch op tijd met patient binnen.
nl voertuig in belgié chauf.

Berichtje blijft behoorlijk cryptisch.Maar ik begrijp dat je met een NRK auto met OGS in Belgie A1 hebt gereden  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #54 Gepost op: 24 november 2008, 05:00:14
(..)
Zou het uit mezelf nooit doen, kijk wel uit, ook al zitten de OGS op de PAM.

Nudge nudge... wink wink... ;D
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 25 november 2008, 17:45:53
Bedoel je niet afneemt? Bij een zelfde rijstijl kan de kans op een ongeval namelijk eigenlijk niet toenemen.

Behalve dat de gemiddelde weggebruiker niet weet, hoe te reageren op een hulpverleningsvoertuig die met OGS in het gezichts- en/of gehoorsveld komt.
Knal op de rem, de berm in, spuit gas geven, stug .....


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #56 Gepost op: 25 november 2008, 19:18:58
Ok sorry nu begrijp ik hem, ik dacht vanuit het oogpunt van de bestuurder van het OGS voertuig zelf. Vanuit jouw oogpunt snap ik het wel. Ik denk wel dat ook daar deels de verantwoordelijkheid ligt bij de bestuurder van een OGS voertuig. Ik merk zelf namelijk dat er nogal veel verschil zit tussen de ene bestuurder en de andere. Het is belangrijk om zo goed mogelijk te laten zien waar je heen wilt. Soms zitten ze achter je en sturen dan eens links, dan weer rechts, dan heb je ook geen idee wat ze willen. Stukje communicatie ontbreekt dan. Ik kan veel zekerder en rustiger reageren als ik kan zien wat de bestuurder wil.

Des al niet te min, ik deel absoluut je mening dat veel mensen niet weten hoe ze moeten reageren in het geval van OGS.


Hagenaar

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 15 april 2009, 08:58:21
Ook las ik in deze topic dat je de boel maar moet afsluiten omdat men dan niet in verleiding komt om toch even de toeters en bellen aan te doen.
Weet niet hoe het bij de verschillende afdelingen zit maar weet dat er bij sommige er bijna de doodstraf erop staat.

Klopt. Incidenteel (gelukkig) is het voorgekomen dat mensen niet meer terug hoefden te keren als vrijwilliger bij het NRK omdat men de verleiding niet kon weerstaan.
In Den Haag is het nu zo geregeld dat de OGS geblokkeerd is met een sleutel. De lage PAM is schor geworden (3-tonige hoorn gedemonteerd).
Eerlijk gezegd zou ik die enorme bakken ook het liefst van het dak halen: Zijn de voertuigen tenminste door de was-straat te tuffen.

Ook al staan de optische signalen niet aan, als ik ermee door Den Haag rij maken mensen plaats.

Ik las ergens de opmerking dat het NRK flink moet reorganiseren: Nou, daar is men inmiddels mee bezig (zie draadjes elders op het forum). Wel hoop ik dat dit betekend dat er inhoudelijk wat meer eenheid komt. Niet alleen qua voertuigen (volgens mij rijden bij de diverse afdelingen van elk merk wel 1 of 2 voertuigen rond), maar ook of er wel of geen OGS op de voertuigen komt. De striping van de voertuigen (nu ook redelijk losgeslagen rommeltje). En het beheer/ besturen van voertuigen.

Hagenaar


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #58 Gepost op: 23 april 2009, 16:27:13
Klopt. Incidenteel (gelukkig) is het voorgekomen dat mensen niet meer terug hoefden te keren als vrijwilliger bij het NRK omdat men de verleiding niet kon weerstaan.
In Den Haag is het nu zo geregeld dat de OGS geblokkeerd is met een sleutel. De lage PAM is schor geworden (3-tonige hoorn gedemonteerd).
Eerlijk gezegd zou ik die enorme bakken ook het liefst van het dak halen: Zijn de voertuigen tenminste door de was-straat te tuffen.

Ook al staan de optische signalen niet aan, als ik ermee door Den Haag rij maken mensen plaats.

Ik las ergens de opmerking dat het NRK flink moet reorganiseren: Nou, daar is men inmiddels mee bezig (zie draadjes elders op het forum). Wel hoop ik dat dit betekend dat er inhoudelijk wat meer eenheid komt. Niet alleen qua voertuigen (volgens mij rijden bij de diverse afdelingen van elk merk wel 1 of 2 voertuigen rond), maar ook of er wel of geen OGS op de voertuigen komt. De striping van de voertuigen (nu ook redelijk losgeslagen rommeltje). En het beheer/ besturen van voertuigen.

Hagenaar
Als je, zoals laatst, met de nieuwe PAM je door Rotterdam moet wurmen, tussen de hekken van de marathon door, over fietspaden (ivm afgesloten wegen en lopers) opweg naar iemand die met spoed medische hulp nodig heeft, is het verdomd lastig dat je bus zo onopvallend is... Je hebt geen enkele mogelijkheid om aan te geven dat je met spoed onderweg bent naar een onwelwording.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #59 Gepost op: 24 april 2009, 15:59:32
Als je, zoals laatst, met de nieuwe PAM je door Rotterdam moet wurmen, tussen de hekken van de marathon door, over fietspaden (ivm afgesloten wegen en lopers) opweg naar iemand die met spoed medische hulp nodig heeft, is het verdomd lastig dat je bus zo onopvallend is... Je hebt geen enkele mogelijkheid om aan te geven dat je met spoed onderweg bent naar een onwelwording.

Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het rode kruis "met spoed" rijdt. Daar heb je volgens mij een andere club voor.
Naar mijn bescheiden mening wordt er op dat moment ergens en hele foute inschatting gemaakt door het rode kruis te sturen.