Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76930 keer)

0 gebruikers (en 48 gasten bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 24 april 2009, 16:56:45
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het rode kruis "met spoed" rijdt. Daar heb je volgens mij een andere club voor.
Naar mijn bescheiden mening wordt er op dat moment ergens en hele foute inschatting gemaakt door het rode kruis te sturen.

Klopt, tijdens de Rotterdam Marathon is duidelijk de instructie gegeven dat er in geen geval met OGS gereden mag worden, maar dat stelt petre ook niet.
De organisatie heeft voor de medische hulpverlening ehbo-posten op elke 2˝ kilometer ingezet (naast reanimatieteams van de Hartstichting op elke kilometer). Daarnaast zijn er op strategische plaatsen NRK PAMs voor het vervoer stationeerd van uitvallers die niet op eigen kracht terug kunnen keren naar de start/finish. Op het moment dat er een slachtoffer bij de organisatie gemeld wordt waar een ambu niet voor zal rijden, en waar ook niet direct een ehbo-post bij in de buurt is, (2˝ kilometer is toch een eind lopen) wordt er wel voor gekozen een PAM te sturen. Voor een volgende editie kan het goed zijn bij de organisatie meer nadruk te leggen op de mogelijkheden van een PAM om zich bij zo'n incident te verplaatsen. Heb een aantal marathons als bijrijder meegemaakt en een verplaatsing van een kilometer kan makkelijk een kwartier duren.


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #61 Gepost op: 25 april 2009, 15:12:46
Hallo,

Rk voertuigen hebben ogs wegens het feit dat bij iedereen bekend is, zie voorgaande artikelen/wetgeving etc. Er is nog een belangrijke, dat wil zeggen, een voertuig uitgevoerd ogs krijgt ook ontheffing/teruggave bpm/belasting alsmede is via een constructie(de rav) te verzekeren, dus lagere premie's voor het betreffende voertuig.  :)
pim


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #62 Gepost op: 14 mei 2009, 13:14:03
Ongeacht of OGS in de regel gebruikt wordt door het Rode Kruis, als wat p.i.m. zegt waar is, dan vraag ik me af waarom niet alle RK voertuigen voorzien zijn van OGS en dan wel om de volgende redenen:

  • Kennelijk is het dus aanzienlijk goedkoper, want ik kan me niet voorstellen dat een balk met een knopje meer kost dan de BPM, Belasting en verzekering die voor een voertuig betaald moet worden.
  • Volgens de wet mag een Rode Kruis voertuig uitgerust zijn met OGS. Voor zover ik weet is dit omdat het Rode Kruis in geval van rampen voor taken ingezet kan worden waarbij het gebruik van OGS z'n meerwaarde heeft.
  • Rode Kruis wagens (PAM's ook) worden nog steeds veel gebruik op TP te gaan. Nu zal bij een druk bezocht evenement de toeters aanzetten niet echt helpen want dan sta je tijden herrie te maken en verplaats je zelf stapvoets, maar de blauwe balk / pitten aanzetten heeft volgens mij wel degelijk zin. Als een Rode Kruis PAM door een volle straat heen wil, dan zou men bij blauw licht zoiets hebben van nja, die zal wel haast hebben, waarbij men anders zo iets zou kunne hebben van nou die had ook wel iets eerder een post op kunnen zoeken om te staan.

Dit bij elkaar opgeteld zie ik niet helemaal waarom de voertuigen niet JUIST met OGS uitgerust zouden MOETEN worden. Het bespaart kennelijk geld en dat is voor het NRK volgens mij altijd postief. Daarnaast, wat als er nou echt een keer een grote ramp is in Nederland en we hebben wel verschillende Rode Kruis afdelingen nodig met hun PAM's? Krijgen die dan stuk voor stuk een paar politiemotoren ter begeleiding? Of kunnen ze dan gewoon hun blauw aanzetten om aan te geven dat ze toch wel snel ergens heen willen (en dit betekend absoluut niet met een bloedgang door het verkeer knallen). De politie heeft op een dergelijk moment volgens mij wel betere dingen te doen.

Over het gebruik van OGS tijdens een evenement:

Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het rode kruis "met spoed" rijdt. Daar heb je volgens mij een andere club voor.
Naar mijn bescheiden mening wordt er op dat moment ergens en hele foute inschatting gemaakt door het rode kruis te sturen.

Neem bijvoorbeeld een slachtoffer met een slagaderlijke bloeding of bijvoorbeeld een reanimatiegeval. Een ambulance wordt gealarmeerd met een verwachte aankomsttijd van een minuut of 8 (onder a1). Keurig binnen de richtlijnen dus helemaal niets mis mee. Het Rode Kruis staat in de buurt met een PAM en kan er in 5 minuten zijn (wel onder blauw maar wel rekening houdt met het feit dat je geen ambu bent en mensen dus anders reageren). Als ik daar dan als SO zou liggen, dan hoop ik dat de medewerker op de meldkamer die 'foute' inschatting maakt. Dat de AMBU 3 minuten later komt terwijl ik al aan de AED lig of men de bloeding al een beetje onder controle heeft, dan kan dus wel even het verschil maken.

Er zijn natuurlijk hierbij wel twee kanttekeningen:

1. Chauffeurs van de PAM zouden geschoold en getraind moeten worden in het gebruik van en rijden met OGS. Lijkt met toch haalbaar om iets dergelijks als cursus op te nemen, zeker wanneer het NRK breed wordt ingevoerd. Een paar cursusdagen op 2 of 3 plekken in het land, dat is kostentechnisch volgens mij best haalbaar. Je zult hier nooit zulke goede chauffeurs mee krijgen als die dagelijks op de Ambu rijden, maar in de setting waar een NRK PAM ergens heen moet, komt het volgens mij meer neer op je botte verstand gebruiken, dan dat je te maken hebt met rijden door de spits van Utrecht.

2. Het feit dat de voertuigen ermee uitgerust zijn, wil niet zeggen dat ze voor ieder gebroken been gebruikt hoeven te worden. Je moet niet met OGS gaan rijden omdat het kan, maar omdat het nodig is. En bij de meeste evenementen waarbij ik m'n EHBO rondjes gelopen heb, zou het een OGS loze dag zijn geweest.


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #63 Gepost op: 14 mei 2009, 14:23:13
Hoi frank,

Ja ik kan in het algemeen met je betoog meegaan, het feit dat bijvoorbeeld amsterdam zijn wagens op taxiplaten (blauw kenteken) heeft staan is wegens het feit wat ik in mijn eerdere posting hebt vermeld. feit is ook dat een voertuig duur verzekeren is ivm mogelijke hogere risco van de schade bij a1 op straat of evenemententerrein, voertuigen zijn/moeten all-risk zijn, en een rav krijgt eerder wat kwantumkorting, zuinig zijn is samenwerken. Iemand in nijmegen op een busje van amsterdam reed met blauwe platen en persoon in kwestie was er niet van bewust dat hij in overtreding was(geen chauffeurspas met cvv diploma)maar belasting technisch interressant aangezien je ong 40% van je nieuwwaarde terug krijgt bij gebruik van min. 3 jaar. Als je soc vervoer rijd, en taxiprinciepe tegen het licht aanhoudt is het een prettige combinatie want soc vervoer is vervoer tegen een bepaalde prijs, meterprijs of prijsafspraak maakt geen verschil. dus.............

met vriendelijke groeten.

pim


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #64 Gepost op: 16 mei 2009, 20:49:41
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het rode kruis "met spoed" rijdt. Daar heb je volgens mij een andere club voor.
Naar mijn bescheiden mening wordt er op dat moment ergens en hele foute inschatting gemaakt door het rode kruis te sturen.
Als je op dat moment de snelst inzetbare unit bent en de normale hulpverlening moet van ver komen of kan niet zomaar door het parcours heen.. Tja, niet verwonderlijk dat je als eerste wordt opgeroepen (al is er wel een ambu onderweg van ver..)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #65 Gepost op: 10 juli 2009, 17:57:24
Omdat ze er vanuit het verleden nog op zitten. ::)

Als je wegenverkeerswet op na leest, dan zul je merken dat de aanwezigheid daarvan een grijs gebied is, maar het gebruik beperkt blijft tot voertuigen van de Nationale noodhulp, SIGMA en/of Ambulances van het Rode Kruis waarbij aan de bestuurders strenge eisen moeten voldoen om OGS te mogen voeren.


lac_mich

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Reactie #66 Gepost op: 10 juli 2009, 19:39:37
:|
Met vriendelijke Groet,  Michel..


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #67 Gepost op: 10 juli 2009, 21:37:14
Omdat ze er vanuit het verleden nog op zitten. ::)

Als je wegenverkeerswet op na leest, dan zul je merken dat de aanwezigheid daarvan een grijs gebied is, maar het gebruik beperkt blijft tot voertuigen van de Nationale noodhulp, SIGMA en/of Ambulances van het Rode Kruis waarbij aan de bestuurders strenge eisen moeten voldoen om OGS te mogen voeren.

alls ik je goed begrijp alleen de auto's die daad werkelijk alleen voor de sigma's zijn en niet elke NRK wagen dan ben ik het volledig met je eens, en laten we eerlijk zijn hoe vaak is er nu een echte ramp waarbij er veel NRK  wagens nodig zijn dat het nodig is om alle auto's van ogs te voorzien en toestemming tegeven voor gebruik ervan.
De wet waarop dit is gebasseerd is al lang achterhaalt.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #68 Gepost op: 15 juli 2009, 14:30:08
alls ik je goed begrijp alleen de auto's die daad werkelijk alleen voor de sigma's zijn en niet elke NRK wagen dan ben ik het volledig met je eens, en laten we eerlijk zijn hoe vaak is er nu een echte ramp waarbij er veel NRK  wagens nodig zijn dat het nodig is om alle auto's van ogs te voorzien en toestemming tegeven voor gebruik ervan.
De wet waarop dit is gebasseerd is al lang achterhaalt.


Dat is ook weer te kort door de bocht, er zijn RK ambualances die volledig zijn ingericht en bemand met bevoegde bemanning, de wágens van de bloedtransfusiedienst hebben ook OGS en zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn.

Maar de mobiele hulpposten mogen bijv. geen OGS gebruiken.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #69 Gepost op: 15 juli 2009, 21:15:38
Wat een discussie, als zeven pagina's lang. Mag ik concluderen dat het Rode Kruis ambulances en OGS heeft, omdat dit zo in de wet is geregeld en dat de medewerkers van het Rode Kruis in de regel genoeg verantwoordelijkheidsbesef hebben om gepast gebruik te maken van de optische en geluidssignalen als dat nodig is.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding