Roger methode

Auteur Topic: Roger methode  (gelezen 11256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2008, 12:53:29
Is dat aangepast? Ik heb nooit anders geleerd...

De reden dat ik om afwijkende helmen vroeg, is omdat collega`s bij vorige week een (systeem)helm moesten verwijderen, en hem in eerste instantie over mijn hoofd wilden trekken zonder het kinstuk eerst open te klappen. Pijnlijk voor mij, en lastig voor hen...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 25 november 2008, 13:40:30
Is dat aangepast? Ik heb nooit anders geleerd...

De reden dat ik om afwijkende helmen vroeg, is omdat collega`s bij vorige week een (systeem)helm moesten verwijderen, en hem in eerste instantie over mijn hoofd wilden trekken zonder het kinstuk eerst open te klappen. Pijnlijk voor mij, en lastig voor hen...

Dan heb je jij het altijd goed geleerd..  
De eerste beschrijvingen die ik gevonden hebt, en vele kopiieen later zowel de Roger-methode en Zach-methode gaven onder steuning onder de nek, in plaats van onder het achterhoofd.,  Dit levert gevaar op van een schanierwerking en een hyper-extensie van het de nek-wervels.
op basis van beschrijvingen van o.a. Alexander Butman, hebben de meeste organisaties de methode enigzins aangepast door de defintieve steun onder het achterhoofd te geven in plaats van in de nek..

Op de  staat bijvoorbeeld een foute methode, die echter veel gepubliceerd is..
http://www.bhvplus.nl/informatie/afnemen%20intergraal%20helm%20mbv%20handgreep%20van%20zach.pdf

helm

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 november 2008, 14:36:24
Net antwoord gekregen van een bekende historicus die, net als ik, veel Engelstalige boeken heeft waarin de methode staat beschreven, maar nergens heet het Roger of is er een verwijzing naar Roger. Heet het dan misschien Roger in de Nederlandse vertaling van PHTLS? Die versie heb ik nl. niet.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 25 november 2008, 15:00:51
In veel engelstalige literatuur, word de naam Roger niet gebruikt.. daar referen ze vaak naar "Helmet Removal".

In de nederlandse PHTLS literatuur word de methodiek niet als Roger methode gebruikt..

Ik zie trouwens dat in de laatste drukken van nederlandse PHTLS de tradionele methode voor helmet removal word gebruikt, in plaats de nieuwste aangepast methode...
Hand onder de nek..   in plaats van onder het achterhoofd.. :'(

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 30 november 2008, 16:56:48
Ik las afgelopen week beide nieuwe twee boekwerken van het Rode Kruis Vlaanderen en Rode Kruis Nederland..

Daar staat de Handgreep van Zach en Roger beide verkeerd in..  En nog erger in de Nederlandse variant staan ook fouten over het aanleggen van een nekkraag..   Alleen foto over de maatvoering is domweg fout, en op deze wijze zelfs de patientveiligheid in gevaar brengend..

Citaat

In navolging van het Vlaamse Rode Kruis is het Nederlandse Rode Kruis gekomen met een eigen boek.   Het zal u niet verbazen dat de verschillen tussen het Vlaamse Kruis boek en het Nederlandse Boek, eigenlijk niet groot zijn.
Toch zijn er nieuwe onderwerpen in de boeken besproken, die daarvoor toch in de eerste hulp min of meer taboe waren..

Het Vlaamse Rode Kruis boek heeft de titel Help
Het Nederlandse Rode Kruisboek heeft de pakkende Titel Eerste Hulp

Ik moet zeggen dat de eerste indruk van beide boeken een enorm verzorgde indruk maken en met heldere foto's is gevoegd.  Er is duidelijk ook veel werk in gestoken.. Er zijn ook verschillen in de boeken..  En helaas zoals is in elk boek staan er ook fouten in, sommige zijn misschien klein, echter sommige brengen ons inziens de patient veiligheid in gevaar..

Beide boeken moet je zien als naslagwerk in het kader van passantenhulpverlening, echter er staan ook zaken die je ons inziens alleen maar thuis horen in een boekwerk over het leveren van eerste hulpdiensten...

helm

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 november 2008, 18:23:01
Het is mij inmiddels duidelijk, vele noemen het Roger maar het is nergens terug te vinden. Ik was nl. van plan het ook zo te noemen in de volgende druk van het SEHSO boek, maar het blijft gewoon "het verwijderen van een integraalhelm" heten.  ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 30 november 2008, 18:32:22
Heb jij wel de orginele beschrijving gevonden van de handgreep van zach dan ?

helm

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 november 2008, 19:07:37
Ooit in een heel ver verleden het volgende gevonden Zäch G.A., Wirbelsäuleverletzung - Was nun?, Paraplegia, vol.9, 1979, p.17-26
ik weet niet of dat het was en of ik het artikel nog kan vinden.