Assistentie Collega

Auteur Topic: Assistentie Collega  (gelezen 27395 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 15 september 2012, 22:59:37
Nog een, voor sommige bekende, filmpje omtrent assistentie collega.
3x Politie met spoed!!
112NHN

Citaat van: youtube
AVENHORN - Op zaterdagavond is een 26-jarige man uit Avenhorn aangehouden in verband met een mishandeling die plaats vond in Avenhorn.

Een politiemedewerker was ter ondersteuning van de GGD in een woning in Avenhorn waar zich de verdachte bevond. Plotseling pakte de verdachte een bekertje waarin vermoed werd dat er water in zat. Hij gooide de inhoud in het gezicht van de politieman. Het bleek echter om terpentine of wasbenzine te gaan.

Ook werd de politieman geschopt en gestompt. De politieman wist echter assistentie op te roepen. Deze kwam ter plaatse en hield de man aan. Hierbij moest gebruik worden gemaakt van pepperspray.
(bron:webregio)

19:43:20 12-06-10 Melding : A1 (GG: anh-inci-9) GROSTHUIZEN -- AVENHORN 0 Snelle melding


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #111 Gepost op: 19 september 2012, 02:43:01
Om nog even terug te komen op hoe wij assistentie collega meekrijgen en hoe wij hier samenwerken.

Ten eerste hebben alle politiemeldkamers in Nederland evenals de KMar een aparte gespreksgroep welke zij kunnen gebruiken om elkaar aan te roepen. Ook kunnen zij uiteraard bellen naar elkaar. Mocht een KMar medewerker in de penarie zitten zal er eerder gebruik worden gemaakt van deze gespreksgroep dan wanneer dit de politie overkomt, omdat over het algemeen de politie nou eenmaal meer eenheden in de buurt heeft. De meldkamer van KMar (LMK) heeft sinds kort ook toegang tot de landelijke GMS en kan dus alle politiemeldingen inzien en met behulp hiervan de KMar weer aansturen ter assistentie.
Maar het meest logische is dat de KMar collega's de oproep via het politiekanaal horen en hierop zelf acteren.

Op het team waar ik werk, hebben wij een zeer goede verstandshouding met de regiopolitie evenals de regiomeldkamer. De regiomeldkamer stuurt de KMar hier regelmatig actief aan (officieel moet dit via het LMK) en wij bieden onze diensten regelmatig aan. Zo kom ik net dus ook terug van 2 politieklusjes.
De meeste KMar collega's hier op straat hebben 1 porto op de politie en 1 op de KMar. Waar het soms wel fout gaat bij de assistentie is bij prio1 ritten, waarbij wordt gereden met OGS. De politiemeldkamer heeft namelijk niet de bevoegdheid om de KMar toestemming te verlenen. In de operationele instructie staat namelijk dat dit alleen kan door Meldkamer KMar Schiphol, de Landelijke Meldkamer KMar of via de Hovj.
Theoretisch gezien zou ik dus bij het reageren op een prio1 rit(waar OGS nodig is) van de politiemeldkamer, tijdens het rijden de LMK in kennis moeten stellen en hen verzoeken om toestemming.

Wij hebben wel sherpa op een deel van onze voertuigen, maar hier kan de regiomeldkamer geen gebruik van maken. Onze voertuigen zijn niet gekoppeld aan hun systemen. Wel beschikt de politie hier over de MUMO, dit is een mobiele GPS. Deze kunnen wij wel meenemen en aan ons roepnummer laten koppelen, waardoor de regiomeldkamer dan wel kan zien waar wij rijden. Op donderdag avond draaien wij hier gecombineerde noodhulp. Dan rijden er 1 KMar voertuig en 1 politievoertuig rond met daarin 1 (hoofd)agent en 1 (opper)wachtmeester.

Statussen kan de KMar bij de politie volgens mij landelijk behalve in Noord Nederland, omdat die met een ander systeem werken sinds een jaar of zo.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #112 Gepost op: 19 september 2012, 04:41:22
Klopt, zo rollen wij in de Haarlemmermeer. ;D

Bij ons (Kennemerland) wordt ivm Schiphol al heel veel samengewerkt met de KMAR.
KMAR MK Schiphol luisterd meestal al met ons mee, en 1 belletje naar hun is voldoende, op MK gebied altijd zeer prettige samenwerking. KMAR eenheden luisteren niet met ons mee, maar even schakelen naar de bijstand en die koppelen aan de noodhulp en klaar.

De BBS eenheden (BuitenBewakingSchiphol) kunnen op een eigen kanaal wel onderling met andere KMAR eenheden vrijuit praten.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #113 Gepost op: 19 september 2012, 11:06:10
De meeste KMar collega's hier op straat hebben 1 porto op de politie en 1 op de KMar. Waar het soms wel fout gaat bij de assistentie is bij prio1 ritten, waarbij wordt gereden met OGS. De politiemeldkamer heeft namelijk niet de bevoegdheid om de KMar toestemming te verlenen. In de operationele instructie staat namelijk dat dit alleen kan door Meldkamer KMar Schiphol, de Landelijke Meldkamer KMar of via de Hovj.
Theoretisch gezien zou ik dus bij het reageren op een prio1 rit(waar OGS nodig is) van de politiemeldkamer, tijdens het rijden de LMK in kennis moeten stellen en hen verzoeken om toestemming.
Dat zie ik toch anders. Als ik eenheden van Schiphol assistentie laat verlenen aan een regiokorps dan draag ik ze feitelijk over aan de regie van de politiemeldkamer. Als zij van de politiemeldkamer toestemming krijgen dan lijkt mij dat voldoende. Ze hoeven dan niet aan mij ook nog eens toestemming te vragen. Naar mijn idee ben je dan voldoende ingedekt.
Bij ons (Kennemerland) wordt ivm Schiphol al heel veel samengewerkt met de KMAR.
KMAR MK Schiphol luisterd meestal al met ons mee, en 1 belletje naar hun is voldoende, op MK gebied altijd zeer prettige samenwerking. KMAR eenheden luisteren niet met ons mee, maar even schakelen naar de bijstand en die koppelen aan de noodhulp en klaar.

De BBS eenheden (BuitenBewakingSchiphol) kunnen op een eigen kanaal wel onderling met andere KMAR eenheden vrijuit praten.
Blij dat de andere kant de samenwerking ook zo ervaart. O0


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #114 Gepost op: 19 september 2012, 13:39:20
Dat zie ik toch anders. Als ik eenheden van Schiphol assistentie laat verlenen aan een regiokorps dan draag ik ze feitelijk over aan de regie van de politiemeldkamer. Als zij van de politiemeldkamer toestemming krijgen dan lijkt mij dat voldoende. Ze hoeven dan niet aan mij ook nog eens toestemming te vragen. Naar mijn idee ben je dan voldoende ingedekt.

Ik werd hier op gewezen door het LMK. Heb ook de OI van OGS erbij gepakt en daar staat het zo omschreven. Stel dat ik een politiemelding (of collega's van Schiphol in jouw geval) rij en er wordt gebruik gemaakt van toestemming wat is gegeven door de politiemeldkamer. Tijdens de rit ontstaat er een ongeval en er komt dan uiteraard een onderzoek. Ik neem aan dat getoetst wordt of je rechtmatig gebruik maakte van OGS. Als ze dan de OI erbij pakken staat er toch echt duidelijk dat ik uitsluitend toestemming kan krijgen van Meldkamer Schiphol, LMK of een Hovj.
Of ik zou als voertuigcdt zelf moeten bepalen dat ik OGS voer, in dat geval moet ik alsnog 1 van bovenstaande contacten.

Ook wordt door de politie niet altijd door elke centralist vastgelegd in de melding dat wij als KMar met toestemming rijden.

Ik snap wel wat je bedoeld en zo zou het ook moeten zijn. Maar de steller van de OI is een andere mening toegedaan denk ik.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #115 Gepost op: 19 september 2012, 14:16:38
Ook wordt door de politie niet altijd door elke centralist vastgelegd in de melding dat wij als KMar met toestemming rijden.
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Dat je achteraf in BPS vermeld dat je met OGS hebt gereden. Vervolgens de hovj in kennis stellen.
Maar goed, volgens mij gaat het toch echt om de achterliggende gedachte van de OI. Deze wenst gewoon dat er iemand toestemming geeft en men niet zelf aan de gang gaat met de OGS. Het feit dat de voertuigcommandant nog steeds mag bepalen dat OGS gevoerd moeten worden stamt uit de tijd dat de patrouilles niet altijd in goede verbindingen stonden.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat je bij een aanrijding een probleem zou hebben, omdat je geen toestemming hebt gekregen vanuit de KMar.

Overigens wordt door de centralist misschien niet altijd vastgelegd in het systeem dat de KMar toestemming heeft, maar alle gesprekken zijn in voorkomend geval prima na te luisteren. Toestemming is altijd terug te vinden.

Ik ga mij op het werk toch eens buigen over die OI. Wellicht eens sparren met de steller ervan. ;)