Besten,
Zoals u ziet kom ik niet regelmatig op sites als dit, maar ik zie dat mij reactie van eerder veel heeft doen opwaaien. Gelukkig, want discussies zijn altijd leuk als je samen een oplossing kan vinden vind ik!
Ik heb eerder aangegeven dat ik het onprofessioneel vond om het eerste bericht in deze topic openbaar te maken. De reden voor deze uitlating is als volgt:
Zoals bekend hebben wij ontheffing van het RVV (niet WVW! --> art. 5/6) en dat roept bij menig burger toch wel wat emoties op. Ikzelf heb dat bijvoorbeeld bij mijn rijopleiding van de politie meegemaakt (nu BROA). Want hoe vaak zie je wel niet dat iemand je dan toch heel raar aan kijkt als je zonder toeters en bellen door rood rijdt ed. Nu is dat allemaal gecontroleerd, maar als ik het verhaal van de collega in kwestie hoor, moet ik eerlijk zeggen dat ik die rijstijl niet erg verstandig vind. Natuurlijk is het prettig om te weten dat je collega's snel bij je zijn als jij in nood bent. Ik zelf werk in Amsterdam dus heb er niet zo veel problemen mee. Als wij een noodkreet roepen staat immers binnen een paar minuten het hele bureau naast je.
Maar de vraag is of je dan inderdaad met 150 km/h over een kruising moet. Ik denk van niet, omdat dat puur art. 5 wvw is. Ook al kan je het kruispunt overzien. In onze branchrichtlijnen staat dat wij stapvoets door het rode licht moeten rijden. En natuurlijk is bij een Assistentie collega de druk wat groter, maar 150 is echt onverantwoord...
De reden waarom ik het onprofessioneel vind om dit soort zaken open en bloot op het internet te bespreken, is dat er zoals bekend ook wel eens iets mis gaat tijdens spoedritten. (Wonderbaarlijk weetje: tijdens een spoedrit gaat minder mis dan tijdens een 'rustig' ritje!) Maar probeer je eens in te beelden wat er gebeurd als jij een kind bent kwijt geraakt omdat een pitauto van de politie hem / haar tijdens een spoedrit over het hoofd heeft gezien en de ouders lezen dit verhaal... Dat gaat heel veel emoties opleveren, in negatieve zin. Nu zijn we al zes hele jaren verder dus neem ik aan dat de 150 km/h over de kruising eruit is;) maar alsnog voor alsnog: denk goed na als je spoedritten doet, want het is allemaal je eigen verantwoordelijkheid, en art 5/6 hangt nog steeds boven je hoofd!
Mocht er nog iemand reageren, ik zal de site wat vaker bezoeken zodat je niet nog een paar jaar moet wachten op je antwoord;)
Met collegiale en/of vriendelijke groet,
Generalist Amsterdam