Bij mijn weten wordt het signaal verstuurd via de RDS. De meeste radio's in huis hebben deze functie (nog) niet.
Nieuwere radio's echter wel en dan zal het inderdaad lastig worden. Maar ik denk ook dat de "Flister" (want zo heet dat ding ) uitgeschakeld kan worden door de chauffeur. Dus misschien gebruiken ze hem pas even verder in de straat.
Het gaat via RDS inderdaad, maar hij zendt dat signaal uit op de frequentie van gewone radio zenders.
Je autoradio is maar in staat om van 1 of 2 radio zenders de RDS in de gaten te houden en gelukkig maar!
De file informatie van de anwb bijvoorbeeld wordt op bijna alle publieke zenders met de TA/TP code uitgezonden, als je radio ze allemaal in de gaten zou houden kreeg je 3 keer het zelfde filenieuws, eerst op radio 1 , dan op radio 2 en dan op 3fm (de anwb doet het filenieuws 1 voor 1 op al die zenders, nooit tegelijk want het is echt live en bij 3fm praat de dj regelmatig met de filelezer bijvoorbeeld.
Je radio houdt er echter maar 1 in de gaten en schakelt alleen naar die zender toe bij TA/TP codes, andere worden genegeerd. Echter, iedere radio luistert naar een andere, sommige naar radio 1, andere naar sky radio. etc (soms kun je dat instellen, soms gaat het automatisch doordat de radio bij houdt welke zender in het verleden al TA/TP berichten heeft mee gestuurd.
De flitser kan dus alleen werken, als hij op alle zenders een bericht stuurt dat ze moeten schakelen.
Daar komt dus ook als je een paar pagina's terug leest dat bericht vandaan dat commerciële omroepen niet mee willen werken en de publieke daar weer boos om waren. De flitser werd dus ingesteld om alleen op de frequenties van de publieke in te breken. Dus wanneer je sky radio aan had staan had de flitser geen effect gehad. Ze kunnen dus gewoon instellen welke zenders ze willen storen en welke niet. Natuurlijk heeft het systeem alleen effect als je iedereen stoort.
Ook al werkt mijn keuken radio niet met RDS, het flitser signaal stuurt wel gewoon op alle frequenties het sirene geluidje + de rds code uit. (of alleen op de frequenties van de publieke, hangt van de instellingen af) Het geluid valt dus gewoon weg. (je kunt niet alleen de RDS overschreeuwen, RDS en geluid gaan samen)
Kabel kan uithalen, maar alleen als heel je installatie goed afgeschermd is met goede pluggen en stekkers, daarnaast moet de radio zelf ook niet storingsgevoelig zijn. Daarnaast heeft mijn badkamer radio geen kabel en het is niet grappig om te schrikken van een sirene als je net op de pot zit