Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53703 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #140 Gepost op: 6 mei 2013, 21:42:51
Het enige wat ik mij afvraag is het volume hiervan. Ik luister veel muziek via mijn mp3-speler over mijn autoradio. Hierbij moet ik het volume van de radio erg hoog zetten om het fatsoenlijk te kunnen horen vanwege de lage input (veel hoger dan bij radio of cd). Als de flister 'inbreekt' als ik mp3 luister, kan het volume dus ineens veel hoger zijn, omdat deze waarschijnlijk een hogere input heeft. Dit kan resulteren in een enorme schrikreactie. Dit is vergelijkbaar met het volumeverschil bij sommige radio's als je van een oude cd naar radio overschakelt. Ik ben dus benieuwd of de flister het volume van de radio pakt, of een standaard aantal decibel heeft net als de verkeersinformatie?

Zie dit overigens als afkraken van het systeem, ik ben er juist een grote voorstander van.
Denk eens aan gehoor of speakerschade... gaan ze dat ook vergoeden ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #141 Gepost op: 9 mei 2013, 01:20:32
Ambulances nog niet klaar voor flister
tvdrenthe·      
Gepubliceerd op 8 mei 2013
Citaat
ASSEN - Nog maar vier van de 24 ambulances in het Noorden zijn uitgerust met het systeem voor alarmering via de regionale radio, het zogeheten Flister.

Het systeem werd maandag in gebruik genomen en groot aangekondigd in de media, maar automobilisten merken nu dat ze geen waarschuwing krijgen op de regionale zenders. Volgens projectleider Sietse Broekema van Flister moeten binnen enkele weken alle ambulances zijn uitgerust met de apparatuur.
Samen sterk in de hulpverlening!


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #142 Gepost op: 26 juni 2013, 14:53:07
Rond 0:40 wordt gezegd dat automobilisten die luisteren naar de regionale omroep een seintje krijgen dat er een ambulance aankomt.

Is het werkelijk enkel de regionale omroep? Dat lijkt mij wat weinig.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #143 Gepost op: 26 juni 2013, 14:59:22
Rond 0:40 wordt gezegd dat automobilisten die luisteren naar de regionale omroep een seintje krijgen dat er een ambulance aankomt.

Is het werkelijk enkel de regionale omroep? Dat lijkt mij wat weinig.
Dat klopt.
Volgens mij is de luisterdichtheid van de regionale omroep ook laag waardoor het resultaat ook laag zou zijn. Men had beter kunnen beginnen met Radio 1 en Radio 2.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #144 Gepost op: 26 juni 2013, 17:28:44
Citaat van: Bert65 link=msg=1177798 date=1372251562
Dat klopt.
Volgens mij is de luisterdichtheid van de regionale omroep ook laag waardoor het resultaat ook laag zou zijn. Men had beter kunnen beginnen met Radio 1 en Radio 2.

Alle landelijke omroepen, vooral de commerciële, zijn bang dat men luistereraars verliest als men gaat meewerken aan de flister. (Mompelt iets over reclame inkomsten) Ik weet niet precies hoe het bij de publieke zenders zit, maar daar zal het de zelfde reden zijn zonder het inkomstenpraatje.

grappig feit over de flister, een vriend van mij liep stage bij RTV Drenthe, en midden in de uitzending slaat de flister ook aan op het mengpaneel in de studio. Hij dacht dat het in de uitzending zat maar gelukkig alleen in de studio!!


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #145 Gepost op: 28 juni 2013, 17:02:08
Zou het niet nuttiger zijn om afspraken met Agentschap telecom te maken dat Flister op de volle FM range van 88 tot 10x mhz alles wegdrukt?
Dat is toch het uiteindelijke doel hiervan?

Een jaar geleden heb ik mijzelf ook betrapt op de A7, reed op de linkerbaan, aan het inhalen en toch had ik niet door dat er een ovd-B achter mij reed met OGS aan. Totdat ik weer naar rechterbaan ging en hem zag in mijn achteruit kijk spiegel maar horen no way.

Ik durf zelfs te stellen dat je de plank finaal mis slaat als je enkel regionale zenders weg laat drukken. Daarnaast is dit systeem er toch voor "the greater good?"
Daarnaast luister ik zelf nooit naar de regionale omroep. Sporadisch lees ik eens de website van RTV Drenthe / Noord maar daar houdt het wel mee op.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #146 Gepost op: 28 juni 2013, 17:35:59
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1178790 date=1372431728
Zou het niet nuttiger zijn om afspraken met Agentschap telecom te maken dat Flister op de volle FM range van 88 tot 10x mhz alles wegdrukt?
Dat is toch het uiteindelijke doel hiervan?

Een jaar geleden heb ik mijzelf ook betrapt op de A7, reed op de linkerbaan, aan het inhalen en toch had ik niet door dat er een ovd-B achter mij reed met OGS aan. Totdat ik weer naar rechterbaan ging en hem zag in mijn achteruit kijk spiegel maar horen no way.

Ik durf zelfs te stellen dat je de plank finaal mis slaat als je enkel regionale zenders weg laat drukken. Daarnaast is dit systeem er toch voor "the greater good?"
Daarnaast luister ik zelf nooit naar de regionale omroep. Sporadisch lees ik eens de website van RTV Drenthe / Noord maar daar houdt het wel mee op.

Van de week in de vroege avonduren heb ik hetzelfde meegemaakt op de A28 oprit Wezep.
Vanuit mijn ooghoek zag ik iets geels de oprit naderen. Toen deze ambulance zijn sirene aanzette ben ik naar de linkerbaan gegaan om hem volledig de ruimte te geven om in te voegen. De sirene was echter amper te horen en dit baart mij toch zorgen.
De sirene's zijn op de snelweg echt amper te horen, zelfs als je een OGS voertuig op de tegemoetkomende baan ziet. En dan heb ik  meestal mijn raampje open, en de radio niet eens zo hard aan staan.

Ik snap niet dat er op de snelweg een andere toonhoogte of hardheid (dB) gehanteerd wordt dan in de stad.
Van mij mag die Flister landelijk ingevoerd worden en dan gewoon via een wettelijke bepaling dat alle radio's onderbroken worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #147 Gepost op: 26 augustus 2013, 13:54:22
bron rtvdrenthe

Installatie van flister in ambulances loopt vertraging op.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/installatie-van-flister-ambulances-loopt-vertraging-op


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #148 Gepost op: 28 maart 2014, 09:50:41
Ambulances krijgen nieuw waarschuwingssysteem

TYNAARLO - Ambulances in Drenthe krijgen een nieuw systeem voor alarmering via de regionale radio. Daarmee gaan autoradio's zachter als een ambulance nadert.

Het huidige systeem Flister kampt met forse leveringsproblemen. De opvolger wordt vrijdagmiddag gepresenteerd bij UMCG Ambulancezorg in Tynaarlo. De ambulancediensten in Friesland en Drenthe gaan als eersten met dit systeem werken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #149 Gepost op: 28 maart 2014, 09:54:55
Citaat van: s.strijk link=msg=1254456 date=1395996641
Ambulances krijgen nieuw waarschuwingssysteem

TYNAARLO - Ambulances in Drenthe krijgen een nieuw systeem voor alarmering via de regionale radio. Daarmee gaan autoradio's zachter als een ambulance nadert.

Het huidige systeem Flister kampt met forse leveringsproblemen. De opvolger wordt vrijdagmiddag gepresenteerd bij UMCG Ambulancezorg in Tynaarlo. De ambulancediensten in Friesland en Drenthe gaan als eersten met dit systeem werken.

Het zal wel aan mij liggen, maar m.i. kan je beter een paar hondertjes meer neertellen voor fatsoenlijke signalering dan een dergelijk systeem in gebruik nemen waarvan de werking nou niet bepaald is aangetoond. Als ik de MICU van 020 achter me heb rijden in de file heb je écht geen radioonderdrukking meer nodig hoor.  O0