Lekkage gevaarlijke stof tankreinigingsbedrijf - Dordrecht 30-10-2008

Auteur Topic: Lekkage gevaarlijke stof tankreinigingsbedrijf - Dordrecht 30-10-2008  (gelezen 6320 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2008, 12:49:27
Gifalarm na explosie bij Dordts bedrijf

DORDRECHT Bij het bedrijf Den Hartogh Tank Cleaning aan de Kamerling Onnesweg in Dordrecht heeft zich vanochtend een explosie voorgedaan. Bij de ontploffing is één persoon gewond geraakt.
 
Een deel van het bedrijventerrein Dordtse Kil is afgesloten. De politie, brandweer en ambulancedienst zijn met groot materieel uitgerukt.

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de onstnapping van mogelijke giftige stoffen. Het gaspakkenteam van de brandweer is bezig met metingen. De ravage is aanzienlijk. Stukken van het dak liggen op straat en deuren zijn ontwricht. Ook een deel van de voorgevel is ontzet. Er zijn nog geen omliggende bedrijven ontruimd. Daar lijken de werkzaamheden gewoon door te gaan. Een van die bedrijven is Plieger, dat handelt in keukens en sanitair. Het bedrijf ligt op ongeveer honderd meter van Den Hartogh Tank Cleaning. ,,Ik dacht eerst dat er een aardbeving was,’’ zegt een medewerkster van Plieger na de klap van de explosie. Die was zo hevig dat bij Plieger op sommige bureaus gruis uit het plafond lag, vertelt ze. Bij het naastgelegen bouwstoffenbedrijf Raab Karcher vielen er in de showroom spullen van de planken af, zegt een medewerkster. ,,Sommige collega’s dachten dat er een een vliegtuig door de geluidsbarrière vloog.’’

Op het terrein stinkt het enorm. ,,Een rioollucht,’’ omschrijft een medewerkster van Breva Care 2 Move (leverancier van hulpmiddelen) de stank.

bron: www.ad.nl


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2008, 13:18:39
Zo alles bij elkaar gevoegd. ;)
Brandwacht 1e klas + WVD


William Boer

  • ll-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • William
    • William Boer
Reactie #22 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:32:04


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2008, 18:22:32
Gifalarm na explosie bij Dordts bedrijf

DORDRECHT Bij het bedrijf Den Hartogh Tank Cleaning aan de Kamerling Onnesweg in Dordrecht heeft zich vanochtend een explosie voorgedaan. Bij de ontploffing is één persoon gewond geraakt.
 
Een deel van het bedrijventerrein Dordtse Kil is afgesloten. De politie, brandweer en ambulancedienst zijn met groot materieel uitgerukt.

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de onstnapping van mogelijke giftige stoffen. Het gaspakkenteam van de brandweer is bezig met metingen. De ravage is aanzienlijk. Stukken van het dak liggen op straat en deuren zijn ontwricht. Ook een deel van de voorgevel is ontzet. Er zijn nog geen omliggende bedrijven ontruimd. Daar lijken de werkzaamheden gewoon door te gaan. Een van die bedrijven is Plieger, dat handelt in keukens en sanitair. Het bedrijf ligt op ongeveer honderd meter van Den Hartogh Tank Cleaning. ,,Ik dacht eerst dat er een aardbeving was,’’ zegt een medewerkster van Plieger na de klap van de explosie. Die was zo hevig dat bij Plieger op sommige bureaus gruis uit het plafond lag, vertelt ze. Bij het naastgelegen bouwstoffenbedrijf Raab Karcher vielen er in de showroom spullen van de planken af, zegt een medewerkster. ,,Sommige collega’s dachten dat er een een vliegtuig door de geluidsbarrière vloog.’’

Op het terrein stinkt het enorm. ,,Een rioollucht,’’ omschrijft een medewerkster van Breva Care 2 Move (leverancier van hulpmiddelen) de stank.

bron: www.ad.nl
Altijd leuk die berichtgevingen... gaspakkenteam is niet eens ingezet, het Zwijndrechtse WvD team alsmede de AGS hebben metingen verricht ;).
Weer of geen weer... altijd brandweer


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2008, 18:39:13
Altijd leuk die berichtgevingen... gaspakkenteam is niet eens ingezet, het  Zwijndrechtse Heerjansdamse WvD team alsmede de AGS hebben metingen verricht ;).
 :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2008, 18:55:09
Iemand enig idee hoe het nu zit met de juiste weergave van de opschaling? Ondanks dat grip 2 gegeven is zijn er geen verdere meldingen van 'middelbrand' of 'middel/groot ogs'. Ondanks dat zowel de ogs als gaspakkenteam en een meetploeg zijn opgeroepen is er geen opschaling gegeven mbt ogs. Iemand met meer regiokennis een idee? Vooralsnog houd ik het op kleine brand klein ogs.

Ik ben bekend met het fenomeen grip en opschaling. De vraag was juist gericht op de opschaling aan rode zijde:).

GRIP fasen zijn niet gekoppeld aan een bepaalde minimale of maximale operationele inzet. Je hoeft dus niet bijvoorbeeld minimaal grote brand af te geven, wil je een GRIP situatie krijgen.
Rellen kunnen bijvoorbeeld ook een GRIP situatie zijn, terwijl er geen brandweerauto aan te pas komt (ja, van hoge omes voor de diverse gremia misschien ;)).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #26 Gepost op: 31 oktober 2008, 09:23:49
Gewonde bij explosie in Dordrecht
30 oktober 2008

In Dordrecht is donderdagochtend bij Den Hartogh Tank Cleaning een werknemer gewond geraakt bij een explosie. Het 53-jarige slachtoffer komt uit Zwijndrecht en liep brandwonden op aan zijn gezicht.

De man is naar het ziekenhuis gebracht en was volgens de politie nog goed aanspreekbaar.

De explosie bij het bedrijf aan de Kamerlingh Onnesweg was rond 11 uur. Bij het schoonmaken van een tank met hars ontstond een chemische reactie met een schoonmaakmiddel.
Bij de explosie op het industrieterrein de Dordtse Kil kwam een onbekende stof vrij, maar die was volgens de politie niet giftig.

Bedrijven in de omgeving moesten uit voorzorg korte tijd ramen en deuren gesloten houden.

bron: www.rtvrijnmond.nl


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2008, 18:05:41
GRIP fasen zijn niet gekoppeld aan een bepaalde minimale of maximale operationele inzet. Je hoeft dus niet bijvoorbeeld minimaal grote brand af te geven, wil je een GRIP situatie krijgen.
Rellen kunnen bijvoorbeeld ook een GRIP situatie zijn, terwijl er geen brandweerauto aan te pas komt (ja, van hoge omes voor de diverse gremia misschien ;)).

Dank Maarten voor de verduidelijking. Al was dat voor de beantwoording van mijn vraag niet nodig geweest. Wat je zegt ben ik namelijk mee bekend en stond als zodanig eigenlijk ook al in mijn vraag. Vandaar ook mijn nadere opmerking dat ik bekend ben met de grip-procedure enerzijds en opschaling anderzijds. Gelukkig vond ik op het brandweerforum een beter en duidelijker antwoord:

Vinkendrecht    Re: 30-10-08 Binnenbrand industrie + Grip 2, Kamerlingh Onnesweg Dordrecht
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Oktober 2008, 12:34:16 »
  
Ter plaatse:
Dordrecht: 3x TS, 1x HW, 1x HV, 1x OvDB, 1x HOvD, COH-bak, Gaspakken bak tbv OGS peleton, 1x AGS
Hardinxveld Giessendam: Gaspakkeneenheid
Hendrik Ido Ambacht: 1xTS tbv ontsmeting en de Deco bak
's-Gravendeel; 1x VC
Heerjansdam: WVD

Milieudienst ZHZ

gevolgd door:

Vinkendrecht Re: 30-10-08 Binnenbrand industrie + Grip 2, Kamerlingh Onnesweg Dordrecht « Antwoord #27 Gepost op: 30 Oktober 2008, 17:41:01 »

Standaard inzet is 2 tssen, maar vandaag waren er 3 tssen beschikbaar in Dordt. Normaal gaat er 1 naar het oefencentrum, maar door een kabelbreuk kon men daar niet oefenen. Gezien de melding, explosie van tankwagen zijn ze alle 3 ter plaatse gestuurd. uiteindelijk viel het allemaal mee.

De oorspronkelijke vraag blijft of er een naderbericht is gegeven afgezien van de grip-fase. Aan deze opschaling zou je kunnen zeggen dat er al dan niet via C2000 een nader bericht is gegeven. Ik ben niet bekend in de regio ZHZ ik durf dan ook niet het definitieve antwoord te geven. Vooralsnog houd ik het nog steeds op kleine brand klein ogs. Tenzij iemand anders meer weet