Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen

Auteur Topic: Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen  (gelezen 54063 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #110 Gepost op: 18 februari 2011, 02:28:52
Heb toevallig vanavond met een dergelijk voorselectieapparaat (leuk woord voor galgje) gewerkt. Super ding! Het scheelt een hoop tijd en vieze blaaspijpjes. Dus ook goed voor het milieu. Gezien het feit dat ruim 80 % van alle bestuurders bij een alcoholcontrole niet hebben gedronken kun je veel meer mensen controleren in een kortere tijd.

Even snel blazen, gelijk de uitslag. Zodra er een rood schermpje begint te branden even het andere apparaat erbij pakken en nog even blazen. Het lijkt omslachtig, maar ik heb nu gezien dat het in de praktijk erg goed uitpakt. Ik zeg aanschaffen die dingen.

Het enige minpuntje was dat het apparaat geen aantallen bijhield. Voor de nieuwsgierigen onder ons. Het ging om een Honac apparaat.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #111 Gepost op: 18 februari 2011, 09:27:37
Ik ben benieuwd naar de werking! Ik hoor graag van je  O0

Verslag volgt volgende week.

Verkeershandhaving gebruikt overigens de nieuwe Dräger alcotester. Dus straks hebben we 2 verschillende in omloop. Wat ik een nadeel vond van die nieuwe Dräger was dat het blaaspijpje overdwars moest. Insteken en dan platleggen. Beetje gepriegel, net als met de verpakking van de pijpjes.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #112 Gepost op: 27 februari 2011, 20:59:27
Ik ben ze in de testfase tegen gekomen. Mij bevielen ze wel. Het pijpje van opzij is even wennen, maar dat lukt wel. Ook het terughalen van de test (en het alcoholgehalte dat gemeten was) vond ik een plus.

Belangrijkste minpunt vind ik de verpakking van de pijpjes. De "slang" is niet handig bij je te steken, blijft niet zitten om je boeien of de antenne van je porto. daarnaast is het openen, zeker als het koud is, lastig.
Digitaal onderzoek


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #113 Gepost op: 18 maart 2011, 15:51:57
Dronken fietsers aanpakken

AMSTERDAM -  De overheid moet dronken fietsers aanpakken. Dat vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De stichting deed onderzoek naar de risico's van fietsen in het donker. De meeste ongevallen met fietsers gebeuren 's nachts en vaak is daarbij alcohol in het spel, concludeerde SWOV volgens Sp!ts. Bij de fietsers tussen de 18 en 29 jaar speelt vermoedelijk ook alcoholgebruik een grote rol. Bij bijna twee derde van alle ernstige fietsongevallen in het donker waar geen motorvoertuig bij betrokken is, is alcohol in het spel. In 1993 gold dit nog maar voor een kwart van alle soortgelijke ongelukken.

In het donker raken relatief meer fietsers ernstig gewond dan bij daglicht. Rijwielgebruikers lopen het meeste risico om bij een ongeval betrokken te raken tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer. De SWOV concludeert dit op basis van de fietsongevallen tussen 1993 en 2008. Het totale aantal fietsers dat ernstig gewond raakte door een ongeval waarbij geen gemotoriseerd voertuig betrokken was, steeg in die periode van vijf- naar achtduizend. Het percentage ongevallen dat in het donker plaatsvond, steeg van 13 naar 23 procent. Dit gaat om botsingen met andere fietsers en voetgangers, maar ook om ongelukken waarbij geen andere partij betrokken is.

De totale fietsmobiliteit in Nederland steeg in deze periode van ongeveer 12,5 miljard kilometer per jaar naar ongeveer 13,5 miljard kilometer per jaar. Zo'n 10 procent van deze afstand wordt in het donker afgelegd.

De SWOV spreekt het vermoeden uit dat bij het relatief grote aantal ongelukken in het donker slechte straatverlichting en slechte fietsverlichting een flinke rol kunnen spelen. De instantie adviseert de overheid hier ook extra onderzoek naar te gaan doen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9297167/__Dronken_fietsers_aanpakken__.html?sn=binnenland,buitenland


Goede ontwikkeling, of niet? Wat vinden de blauwen? Dat er veel letsel ontstaat met dronken fietsers is bekend, maar altijd beter dan dat ze in de auto stappen, vind ik. Laat de politie vaak fietsers blazen?


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #114 Gepost op: 18 maart 2011, 16:12:23
Laat de politie vaak fietsers blazen?
Praktisch nooit, precies om die reden. Tot nu toe is de insteek dat het beter is om een dronken fietser te hebben dan een dronken automobilist. Daar valt ook iets voor te zeggen: de dronken fietser brengt voornamelijk zichzelf in gevaar, terwijl een dronken automobilist zichzelf en zijn hele omgeving in gevaar brengt.
Wout


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #115 Gepost op: 18 maart 2011, 16:15:29
Wel eens gedaan, maar dat heb je het niet over fietsers die gedronken hebben maar volledig lam zijn. Dan heb je het naar mij idee over gevaar zetting. Als ik als automobilist een dronken fietser aan rij terwijlik daar niets aan kan doen, heb ik toch nog een probleem. Das wel een beetje krom. Dus ik vind dat de politie zo en zo moet optreden tegen de excessen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #116 Gepost op: 18 maart 2011, 16:21:25
Werpen al die alcoholcontroles eindelijk hun vruchten af, bijna heel Nederland pakt immers braaf de fiets voor feesten en partijen:

Citaat
Bij bijna twee derde van alle ernstige fietsongevallen in het donker waar geen motorvoertuig bij betrokken is, is alcohol in het spel. In 1993 gold dit nog maar voor een kwart van alle soortgelijke ongelukken.

Gaan we de mensen nu weer van de fiets jagen....een taxi wordt het toch niet, want een avondje weg is al voor veel mensen onbetaalbaar.  ::)

Whats next? Niet meer lopend? Een politieagent kan toch sowieso altijd verbaliserend optreden bij openbare dronkenschap? Dus als een beschonken fietser het op een of andere manier te bont maakt, kun je die sowieso aanpakken. Maar om nou fuiken voor fietsers op te zetten..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #117 Gepost op: 18 maart 2011, 17:40:36
Het meerendeel van de dronken fietsers is in mijn werkgebied onder de 18 ... Nou heb ik het nog niet uitgezocht .... Maar in welke categorie van het Salduz-Arrest zet men het weg ? Daarnaast krijgt een ieder (dus ook een minderjarige) een strafblad, alleen omdat hij met een bakkie teveel op de fiets stapt .... Ik heb daar persoonlijk wat moeite mee ....

Met alle motorvoertuigen zeg ik, aanpakken die handel ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #118 Gepost op: 18 maart 2011, 19:34:31
Tsja, ik werk in een studenten stad.... Zie ons nog niet een alco houden voor fietsers. Volgens mij houd zelfs de meest kalme en bezadigde collega dat niet vol.  98uiye

Bovendien vind ik een dronken fietser beter dan een dronken bestuurder. En ja, ik heb toch een fietser laten blazen en pv. mee gegeven.
Digitaal onderzoek


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #119 Gepost op: 18 maart 2011, 21:05:10
Als iemand helemaal lazurus is, dan is dit toch openbare dronkenschap?Dit wordt dan ook al bestraft.Iemand die gedronken heeft en vervolgens de fiets pakt(nog wel een staat om te fietsen heb ik het dan over) moet je niet bestraffen, mits hij of zij geen andere strafbare feiten pleegd.Zoals al eerder gezegt, dat mensen  met  veel alcohol op, niet de auto pakken en daarmee naar huis rijden(tot zover ze tenminste komen).Je moet mensen nu dus niet bestraffen wanneer ze de fiets pakken, wanneer ze alcohol op hebben.Mensen krijgen dan al snel het gevoel dat ze hoe dan ook bestraft zullen worden en dan het dan ook niet uitmaakt of ze de auto pakken of niet(niet iedereen zal zo denken, maar er zal toch een behoorlijk grote groep zijn die zo denkt).
Ergens moet daarom ook een grens getrokken worden.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [