Ik vind het eigenlijk stiekem wel een beetje oneerlijk om dronken fietsers te beboeten. Heel veel dronken fietsers zullen jonger dan 18 jaar zijn en dus is de kans groot dat er in de vriendengroep niemand over een rijbewijs beschikt. Zeker vanuit de kleinere dorpen (als ik uit wil gaan zal ik ook naar Utrecht of Zeist moeten) moeten die personen dan per fiets komen, lopen is gewoon echt te ver.
Mocht er echt streng op bekeurd gaan worden vind ik dat er een wederdienst voor jongeren (en überhaupt dronken mensen die zonder iemand anders doormidden te willen rijden thuis willen komen) moet komen: dan moet het Openbaar Vervoer ook tot dieper in de nacht rijden. Met alle respect: als ik vanuit Utrecht met het OV terug naar Den Dolder wil gaat de laatste trein geloof ik rond half één, de tijd waarop de meesten pas richting de stad gaan.
En uiteraard zullen er ongelukken gebeuren met dronken fietsers, maar ik denk dat er minder 'onschuldigen' worden doodgereden door dronken fietsers dan door dronken automobilisten. Als jij als dronken droppie tegen een boom fietst leer je het wel af teveel te zuipen. Veelal is het letsel voor de dronken fietser het meest ernstig......en als je het voor jongeren onmogelijk wil maken om een gezellig avondje naar de stad te gaan (met de nodige alcoholische versnaperingen) moet je dat gewoon zeggen en niet gaan bekeuren op het drinken van een biertje te veel.
Overigens alle extreme gevallen buiten beschouwing gelaten: fietsers die over provinciale wegen of snelwegen fietsen of een ernstig gevaar voor zichzelf of anderen zijn mogen aangepakt worden, maar ga geen alcoholcontroles houden voor alle fietsers.
(aldus een jongere, die zelf overigens niet gauw met een slok teveel op achter het fietsstuur zal zitten wegens bier=vies
)