Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen

Auteur Topic: Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen  (gelezen 55077 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #200 Gepost op: 24 oktober 2014, 17:36:50
OM in cassatie tegen niet-ontvankelijkheid OM in verband met alcoholslot

2 oktober 2014 - Ressortsparket

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in cassatie in drie strafzaken waarin het Gerechtshof in Den Haag op 22 september jl. het OM niet-ontvankelijk verklaarde in de vervolging. In alle drie zaken ging het om rijden onder invloed van alcohol waarbij eerder door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) aan de betrokkenen een alcoholslot was opgelegd. Daarnaast werden de betrokkenen strafrechtelijk vervolgd.

Het Haagse hof kwam tot de niet-ontvankelijkheid van het OM omdat het vindt dat de door het CBR verplichte deelname aan het alcoholslotprogramma (ASP) een zo ingrijpende maatregel is dat deze gelijk moet worden gesteld aan een strafrechtelijke maatregel. Het hof is hiermee van oordeel dat, als de ASP-maatregel door het CBR is opgelegd, het OM niet meer strafrechtelijk kan vervolgen. Dat zou botsen met het beginsel dat iemand niet twee maal voor hetzelfde feit vervolgd mag worden.

Het OM is het hiermee niet eens. Het OM vindt, kort gezegd, dat het hof de wettelijke regeling waarin het verbod op een dubbele vervolging is neergelegd verkeerd toepast. Die regeling verlangt namelijk een onherroepelijke veroordeling als uitkomst van een strafproces. Alleen in dat geval mag iemand niet nogmaals voor hetzelfde feit worden vervolgd. Een door het CBR opgelegde maatregel is daarmee, aldus het OM, niet op één lijn te stellen, hoezeer ook de maatregel als straf zou kunnen worden ervaren. Wat het OM betreft is er dan ook geen wettelijk verbod op een strafrechtelijke vervolging van iemand aan wie eerder door het CBR deelname aan het alcoholslotprogramma werd opgelegd.

Met het instellen van cassatie wil het OM de rechtsvraag door de Hoge Raad beantwoord zien óf het Hof terecht heeft geoordeeld dat sprake is van een dubbele vervolging en dat dit moet leiden tot niet-ontvankelijkheid van het OM.

De uitspraak van het Haagse hof is met het instellen van beroep in cassatie niet onherroepelijk.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #201 Gepost op: 20 januari 2015, 17:55:24
Advies AG: opleggen alcoholslot blokkeert latere strafvervolging

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/Nieuws/Pages/Advies-AG-opleggen-alcoholslot-blokkeert-latere-strafvervolging.aspx
Den Haag , 20-1-2015

​Nadat aan een automobilist wegens rijden onder invloed een alcoholslotmaatregel is opgelegd, kan hij daarna niet ook nog voor het rijden onder invloed voor de strafrechter worden vervolgd. Advocaat-generaal Harteveld schaart zich in zijn conclusie vandaag achter deze beslissing van het  hof Den Haag in een drietal zaken waarin een alcoholslot was opgelegd.

Het hof Den Haag besloot in drie uitspraken van 22 september 2014 dat het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk is als na oplegging van het alcoholslot de officier van justitie tot vervolging overgaat. Tegen die beslissingen heeft het Openbaar Ministerie cassatie ingesteld. In afwachting van de beslissing van de Hoge Raad op het cassatieberoep heeft het Openbaar Ministerie de lopende vervolgingen voor deze feiten opgeschort.

Het alcoholslot is een maatregel die in het bestuursrecht wordt opgelegd. Volgens de AG is deze maatregel vanwege de zwaarte ervan gelijk te stellen met een strafrechtelijke vervolging en dan geldt het beginsel dat iemand niet twee keer voor hetzelfde feit mag worden vervolgd (“ne bis in idem”). Bij  oplegging van de alcoholslotmaatregel wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en kan alleen worden gereden met een speciaal rijbewijs in een personenauto die is voorzien van het alcoholslot. Het CBR legt die maatregel o.a. op bij een door de politie geconstateerd rijden onder invloed met een promillage tussen de 1,3 en 1,8. Bij beginnende bestuurders is de ondergrens 1,0 promille. Het alcoholslotprogramma duurt tenminste twee jaar. De kosten van het alcoholslot komen voor eigen rekening en zijn voor de betrokkene hoog: ca. € 4500. Bij het niet deelnemen aan het alcoholslotprogramma blijft het rijbewijs van de betrokkene voor tenminste vijf jaar ongeldig; dat is in twee van de drie vandaag beoordeelde zaken het geval.

Als het advies van de advocaat-generaal wordt gevolgd, dan is na oplegging van de verplichting deel te nemen aan het alcoholslotprogramma een latere strafvervolging voor hetzelfde feit uitgesloten. Datzelfde geldt voor de zaken waarin het rijbewijs voor de duur van vijf jaar ongeldig is verklaard, omdat iemand niet aan het programma van het alcoholslot deelneemt. Vervolging  en veroordeling kan nog wel als er bijvoorbeeld tegelijkertijd een ander strafbaar feit is gepleegd, zoals het door schuld veroorzaken  van een aanrijding met ernstige gevolgen.

Een conclusie is een rechtsgeleerd advies aan de Hoge Raad. De advocaat-generaal is lid van het parket bij de Hoge Raad. Het parket bij de Hoge Raad is een zelfstandig, onafhankelijk onderdeel van de rechterlijke organisatie. Het behoort niet tot het Openbaar Ministerie. Het parket bij de Hoge Raad kan zich over een door de Hoge Raad te beoordelen zaak niet anders uitlaten dan in het kader van de conclusie en is dan ook niet in de gelegenheid tot het geven van nader commentaar.

Zie voor de volledige tekst van de conclusie 14/04940, ECLI:NL:PHR:2015:8

Zie voor de volledige tekst van de conlcusie 14/05401, ECLI:NL:PHR:2015:9

Zie voor de volledige tekst van de conclusie 14/05402, ECLI:NL:PHR:2015:10

De Hoge Raad doet naar verwachting op 17 maart 2015 uitspraak in deze zaak.

sylvester1986

• Gast
Reactie #202 Gepost op: 22 februari 2015, 23:10:35
Misschien een domme vraag, maar:
 - Stel je hebt net mondwater met Alcohol gebruikt en je wordt gecontroleerd op alcoholgebruik, wat geeft een blaastest dan aan?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #203 Gepost op: 22 februari 2015, 23:16:06
Volgens mij vrij weinig. Het gaat namelijk om de ugl die via de wisselwerking van afgifte van je bloed in de longen door het apparaat worden geregistreerd. Mogelijk dat de eerste test wel uitslaat, maar als je daarna de echte test doet op het bureau, dan zal er  - mits je natuurlijk niets gedronken hebt - een andere uitslag volgen op het ademanalysapparaat. En die uitslag is bindend. Niet de blaastest op straat.

sylvester1986

• Gast
Reactie #204 Gepost op: 22 februari 2015, 23:51:13
Merci O0

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 23 februari 2015, 00:04:06
Citaat van: Diamondback link=msg=1332641 date=1424643366
Mogelijk dat de eerste test wel uitslaat, maar als je daarna de echte test doet op het bureau, dan zal er  - mits je natuurlijk niets gedronken hebt - een andere uitslag volgen op het ademanalysapparaat. En die uitslag is bindend. Niet de blaastest op straat.
De uitslag op straat zal niet mogelijk uitslaan. Je kan er vanuit gaan dat je een flinke F(ail) zal blazen. Het gevolg is dat je mee zal moeten om op het bureau nader onderzocht te worden. Dat kost je al gauw een uur van je eigen tijd. Dat je daar netjes volgens de regels blaast neemt niet weg dat je toch aardig wat vrije tijd kwijt bent.

Ook binnen de politie is dit bekend. Ik zou het probleem dus benoemen als je in de verkeersfuik beland en met wat geluk krijg je even vijf minuten de tijd. Dan is de meeste mondalcohol wel weg en zal je gewoon een P blazen bij een nieuwe poging. Dat neemt niet weg dat men je na die eerste poging wel gewoon mee kan/mag nemen als ze geen genoegen nemen met je uitleg.

De meeste mondsprays waarschuwen hier ook voor:
In het kort:

niet in de oog spuiten
bevat alcohol
voor een alcoholtest minimaal 15 minuten wachten
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #206 Gepost op: 5 april 2015, 02:28:51
ergens op een ander forum spreekt men over een dubbele straf voor een chauffeur vanwege het alcohol slot.....

mijn reactie hierop:
Citaat
Ik ga mijn mening geven als chauffeur, gewezen opsporings ambtenaar en gewezen ambulance chauffeur.....

Als chauffeur voel ik een extra straf hanging voor het rijden onder invloed. Een fabrieksarbeider is ook niet zijn werk kwijt, zijn huis en door de voorgaande twee ook niet zijn waardigheid.

Als opsporingsambtenaar ( KMar ) jammer joh, jij hebt gegokt ik ben blij dat ik je heb kunnen stoppen voordat je iets ergers hebt begaan als alleen het verliezen van je rijbewijs.

Als ambulance chauffeur heb ik geen enkel probleem dat jij je rijbewijs kwijt bent in welk opzicht dan ook. Maak ik geen onderscheid of je nou je rijbewijs nodig had voor je werk of wat dan ook, ik mag de hersens van een mede weggebruiker oprapen omdat jij zo nodig een biertje nodig had.... ik moet mijn kinderen aankijken smorgens en zeggen dat alles goed is..... terwijl ik diezelfde avond iemand van dezelfde leeftijd heb moeten afvoeren omdat iemand het zo nodig vond om een glaasje te drinken.... DIT IS GEEN FICTIE, IK HEB DAN GEEN KINDEREN MAAR MOEST WEL MIJN TRANEN INHOUDEN TEGEN MIJN JONGERE BROETJES EN ZUSJES....

Als chauffeur weer...... hij wilde toch een baan waarbij hij rijdt als BEROEPS....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

batoutofhell

• Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #207 Gepost op: 5 april 2015, 16:20:50
Persoonlijk heb ik zoiets van:Je bent BEROEPS chauffeur, welke tak dan ook, en je neemt het risico om met drank op te gaan rijden? Eigen schuld, dikke bult! En ja, een vrachtwagenchauffeur zal waarschijnlijk ook zijn baan kwijt zijn, maar dat is het risico dat hij zelf neemt. Iedereen die beroepsmatig in het verkeer zit, dus ook taxi chauffeurs, vertegenwoordigers en noem ze maar op, moet beter weten.

Werk je in een fabriek, zal de impact inderdaad vaak kleiner zijn. Maar iemand die in ploegendienst werkt, zal niet altijd op tijd kunnen zijn ivm openbaar vervoer. Je bent in ieder geval meer (reis)tijd kwijt om op je werk te komen. Een auto monteur kan ook geen proefritten meer maken. Genoeg voorbeelden om op te noemen.

Het punt is, je kiest er altijd zelf voor om met drank op achter het stuur te kruipen! Draag dan ook de gevolgen! Uit de begintune van Beretta:Don't do the crime, if you can't pay the time, no, no...don't do it

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #208 Gepost op: 31 december 2015, 21:12:37
Geboeid - Alcoholcontrole

https://www.youtube.com/watch?v=dvrEJgcdCuw&feature=youtu.be
251TVProducties
Gepubliceerd op 27 dec. 2015
Citaat
De politie heeft ons weer uitgenodigd om een kijkje te nemen bij één van hun activiteiten. Deze keer gaat het om een alcoholcontrole, een zeer belangrijk onderwerp. Ieder jaar sterven er namelijk zo'n 120 mensen in het verkeer met als oorzaak drank.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Piet Kats ‏@Piet_Kats  1 jan.
Je bent echt ver heen als je moet blazen en je denkt dat het blaasapparaat een telefoon is. #HappyNewYear

11:15 - 1 jan. 2016